hantverkare som förstör.

FadeAway

Trådstartare
Min kära mor har haft en hantverkare som skulle byta luckorna på deras kök. Det skulle ta en dag och han började i februari eller mars. Det har tagit tiiiid dels felbeställningar (från hans sida), dels att han aldrig blir klar och bokar in nya tider. Idag skulle sista justeringen göras och nu har han lyckats förstöra deras köksgolv (plastmatta). De har bara betalat en handpenning förvisso då de inte ska betala förrän det är klart. Han har inte erkänt att han har förstört golvet utan bara åkt därifrån och min mor har försökt nå honom.
Efter mycket om och men så misstänker mina föräldrar att han inte har en firma utan gör detta svart. De har dock fått en faktura som inkluderar moms men eftersom monteringen ingår så är ju inte det tal på något rotavdrag.
Om han nu har en firma så bör han ju ha en ansvarsförsäkring som täcker att han förstört deras golv men annars vad gör man då?
Jag har rått min mor till att kontakta en jurist för att diskutera det men någon kanske har erfarenhet av liknande saker?

Sv: hantverkare som förstör.

Jag hade försökt nå hantverkaren. Hade jag inte fått tag på hantverkaren hade jag helt sonika bara bestridit fakturan för köket när den kom. Skickat tillbaka den med invändningen att han är skyldig en viss summa för golvet. Han kommer då givetvis att höra av sig till dina föräldrar, eftersom han vill få betalt. Då är det bara att börja förhandla med honom.

Sen är det alltid svårt med bevis. Vad finns det för bevis att det var hantverkaren som förstörde golvet? Hävdar han att han inte förstört golvet är det ju svårt att bestrida fakturan också. Man måste ju ha lite kött på benen.

Jag hade inte kontaktat en jurist förrän det blir en tvist. Jurister är liksom inte gratis.

På fakturan ska det stå namn och organisationsnummer (eller personnummer om det är privat eller enskild firma). På www.allabolag.se kan du sedan kontrollera (namn eller person-/organisationsnummer) om det finns en firma bakom.

På fakturan ska också anges att/om det finns f-skattsedel. Kräv att få se den.

På fakturan ska också anges momsregistreringsnummer. Ring SKV och kolla om person-/organisationsnumret är momsregistrerat.

Skicka tillbaka fakturan med hänvisning till motkrav om förstört golv och påtala också om någon av ovanstående brister finns och kräv rättelse på samtliga punkter.

Är han så dum att han försöker mygla ska han självklart inte ha ett öre när allt är avdraget och klart (fakturabelopp minus moms och minus golv och minus ev. f-skatt).

Även om det finns ett företag behöver det inte finnas en försäkring. Sådant kontrollerar seriösa köpare (F-skatt, moms och försäkring) INNAN beställning.

Anledningen att de inte kollat upp det är (antar jag) att det är en bekant till min far. Så han har helt enkelt litat på att det stämmer. :crazy:

Ja, det är ju så det går till. Bekanta kollas extra noga här, jag vill inte alls bli lurad av en någon jag känner.

Dessvärre är min far envis och naiv. Mor var inte alls pigg på att ta honom. Jag hade heller aldrig valt honom utan försökte proppsa att det skulle köpa ett ikeakök i stället men jag lyckades inte. :(

Jag tänkte kontakta jurist för rådgivning såndär gratis rådgivning just för att få lite mer kött på benen. :)

På 121 punkt nu kan du söka på företagsnamnet/org.nr och där få svar på om han har F-skattsedel. Supersmidigt.
I övrigt har jag inga råd att ge, hoppas allt löser sig till det bättre :(

I så fall kan det ju bli dyrt för dina föräldrar. Har han inte f-skatt är de skyldiga att betala sociala avgifter för pengarna de betalar ut till honom, ett REJÄLT påslag på priset alltså. Och momsen kan han ju glömma om han inte är momsregistrerad.

Nä, det här luktar verkligen båg.

Enligt uppgift så tänker han ersätta golvet i alla fall (hur vet jag inte). Får se vart det tar vägen sedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka