hantering kring "storhästar"

L

Lavendel

Hej!
Det är så att jag "bara" har tidigare erfarenhet av islandshästar, men har blivit allt mer sugen på att köpa en "stor" häst. Det är lite saker angående skötseln som jag undrar om man måste ta hänsyn till när det gäller "stora hästar". Usch, när jag läser vad jag skrivit låter det hemskt fördomsfullt, men det är absolut inte min mening. Jag är bara dålig på att uttrycka mig.
Jag undrar framförallt om det är någon skillnad på utevistelse. Våra islandshästar går ute året om, de står aldrig inne. Undantagsfall är ju när vi ridit dem svettiga och då får de ju självklart stå inne så de torkar upp. Men annars går de ute hela dygnet, med ligghall så klart.
Men det jag har sett vad gäller "storhästar" är att man ofta tar in dem på kvällen så att de får stå inne hela natten. Varför gör man så?
Jag är bara nyfiken eftersom jag undrar om det beror på att de har tunnare hud och fryser lättare eller vad kan det bero på?

Tack på förhand!:)

Sv: hantering kring "storhästar"

De är hästar precis som islandshästarna är hästar. Att de sköts annorlunda tror jag oftast beror på människorna som äger dem.

Du kan med stor fördel ha din häst på lösdrift!
Fri tillgång på ett bra foder (och ev täcke om det rör sig om en tunnhårig fryslort) så klarar de sig precis lika bra som alla andra :)

Hej!
Det är så att jag "bara" har tidigare erfarenhet av islandshästar, men har blivit allt mer sugen på att köpa en "stor" häst. Det är lite saker angående skötseln som jag undrar om man måste ta hänsyn till när det gäller "stora hästar". Usch, när jag läser vad jag skrivit låter det hemskt fördomsfullt, men det är absolut inte min mening. Jag är bara dålig på att uttrycka mig.
Jag undrar framförallt om det är någon skillnad på utevistelse. Våra islandshästar går ute året om, de står aldrig inne. Undantagsfall är ju när vi ridit dem svettiga och då får de ju självklart stå inne så de torkar upp. Men annars går de ute hela dygnet, med ligghall så klart.
Men det jag har sett vad gäller "storhästar" är att man ofta tar in dem på kvällen så att de får stå inne hela natten. Varför gör man så?
Jag är bara nyfiken eftersom jag undrar om det beror på att de har tunnare hud och fryser lättare eller vad kan det bero på?

Tack på förhand!:)

olika kulturer bara och sätt att använda hästen.

Det var skönt att höra. Jag ville tro att alla hästar är lika, men så har man ju hört att vissa är tunnhårigare och "ädlare" och därför ömtåligare, så det kändes bäst att fråga. Men nu vet jag att det går att sköta en "storhäst" precis likadant och fritt som en islandshäst. Tack för era bra svar!
mvh. Hanna

Hej!
Det går alldeles utmärkt att ha en "storhäst" = halvblodshäst, fullblod etc på lösdrift, det har ju de allra flesta uppfödarna sina ston och unghästar på!
Däremot kan dom, som du tror, frysa aningens mer än islänningar. Kan du kompensera med täcken och givetvis med fri tillgång på grovfoder och balanserad mängd kraftfoder (kan ju behövas mer energi då energin går åt till att hålla hästen varm).
Din "storhäst" kommer nog trivas utmärkt ihop med "raggsocckorna" :D

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: MayGrace
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Hej alla kloka hästmänniskor! Nu vill jag ha era åsikter. Min far håller på och ska bygga om vårt urgamla grisstall till utestall för...
Svar
18
· Visningar
2 105
Senast: Snowball
·
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
5 034
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar