Hantering i åskväder

P

Pellan

Hur hanterar ni era hästar i åskväder? Rider ni dom, vart? ute, inne, eller inte alls? Får dom gå ute i hagen? (Med tanke på skorna) Gör ni nått speciellt eller gör ni allt som vanligt fast det åskar och blixtrar?

Sv: Hantering i åskväder

Hej!!

Jag rider inte gärna mina hästar då det åskar, iallafall inte om det blixtrar, just för att jag tycker att det är lite läskigt.
I övrigt så får hästarna gå ute i hagen dygnet runt oavsett väder nu under sommaren. Jag åker inte ut för att ta in dem även om det åskar, hästarna bryr sig inte om det!!

Om de går i hagen så får de gå kvar, står de i stallet så får de stå kvar där. De brukar inte bry sig om åskan.

Brukar inte rida vid åska, men mina hästar går också ute dygnet
runt oavsett väder.

Jag undviker att rida när det åskar. Hästarna går ute dygnet runt och jag går inte ut och tar in dem när det börjar åska. Börjar det åska när hästarna är inne i stallet så släpper jag ut dem när det har åskat över.

Mina hästar är inte rädd för åska.Skulle jag vara mitt under ridturen skulle jag inte vända tillbaka utan fortsätta som vanligt, men har jag haft funderingar på att göra det, låter jag bli.Tycker det är onödigt att ge sig ut om det åskar för fullt redan.
Annars är allt som vanligt, hästarna går ute och betar och bryr sig inte ett dyft!

Blir man stirrig själv och tror att hästarna är rädda också, så blir ju såklart de det också

Jag rider dom inte när det åskar, och är jag hemma/vaken så försöker jag se till att storhästarna inte är i nederdelen av hagen som går under en stor kraftledningsgata. Annars håller jag tummarna och hoppas på det bästa.

Jenny

mina är ute...men jag har en bekant som köpte en "sämre travare" som blev en sagohäst som sprang in en miljon åt henne...den hästen blev offer för blixten som slog ner alldeles bredvid honon så han flög rätt in i ett träd o bröt nacken......de andra 5 hästarna i hagen klarade sig utan en skråma......så har man otur....

Våra går också ute om det inte är kväller när det börjar åska,då åker dom in så det visslar om det för jag är livrädd för åskan :eek: ,o då tycker jag att dom också borde vara det,men det är dom ju inte.En gång stod våran "bästa" häst(baserat på prissumma o antal segrar) på gången när åskan slog ner alldeles i närheten o slog i ena ögat så blodvite uppstod,lyckligtsvis fick han inga men utav det.Så det är kanske inte så säkert att ta in dom heller....

Jag är inte rädd men min pålle är jätterädd så han är väl inte ridbar sas. Är han inne åker han ut , lugnast så.

*usch* har så´n respekt för åskan.
Mina hästar går ute som vanligt vid betes tider och står inne i stallet när de ska på vintern.
Men jag rider aldrig ut när det mullar. Skulle det börja åska när jag rider hoppar jag av och leder hästen. vill juh inte vara högsta punkten.

Kan inte sluta tänka på min kompis nordsvensk som fick ett snabbt slut i sin hage pga blixten :cry:

Var faktiskt ute och red i åskan i morse men själva ovädret var ganska långt bort.

Annars inget särskilt men en ordentlig koll efter så de inte gjort sig illa om de blivit rädda eller så.

Hästen får vara kvar där han är (inne eller ute) oavsett åska. Jag tycker dock själv inte om åska, och rider därför inte när det åskar.

Hästens skor spelar för övrigt ingen roll för risken att hästen blir träffad av blixten.

hanna_shetland skrev:
Om de går i hagen så får de gå kvar, står de i stallet så får de stå kvar där. De brukar inte bry sig om åskan.

samma här. Själv så håller jag mig inomhus när det åskar, skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut och rida när det åskar... och skulle det börja när jag är ute, så skyndar jag mig hem.

Okej, då vet jag hur alla brukar göra. Jag satt en kväll när det var jätte oväder och funderade på det där.Hade en tränare en gång på ett ridläger som ridit ute i åskan och hästen blivit träffad och dog under henne, hon låg i koma ett tag på sjukhuset. Otäckt med alla såna olyckor.

mina går kvar ute, men jag rider eller kör inte om åskan är nära, att det mullrar en bit bort bryr jag mig inte om.

Men hade jag haft hagar låg uppe, dvs hög topp, så hade jag nog tagit in dem tror jag...

Jag rider inte när det åskar, utan väntar helt enkelt tills det har slutat.
Vem vill ha en blixt i huvudet? :p
Är hästarna ute när det börjar åska, så får dom stanna ute. Dom brukar ta skydd i skogen när det är sånt oväder.

Tar alltid in mina hästar när det åskar, var nämligen en häst i grann byn som dog för ett par år sedan då blixten slog ner i hans ena fram sko. Så mina hästar är alltid inne när det åskar. Oavset om dom är rädda eller inte.

Rider aldrig när det åskar, man vill ju inte leka åskledare direkt :p Men hästarna går ute, även om jag tycker att det är lite obehagligt, de söker ju oftast skydd under ett träd när det regnar med blixt och dunder....
För ett tagh sen här så dog ju ett helt gäng med kossor som, sökte skydd under ett träd....

Pellan skrev:
Hur hanterar ni era hästar i åskväder? Rider ni dom, vart? ute, inne, eller inte alls? Får dom gå ute i hagen? (Med tanke på skorna) Gör ni nått speciellt eller gör ni allt som vanligt fast det åskar och blixtrar?

Hästarna får vara ute och jag rider aldrig om det åskar. I övrigt tar jag in och hanterar honom som vanligt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar