Hantering av ohanterad åring. hjälp?

PheeHee

Trådstartare
Förra året fick vi för oss att ta föl på en travare som vi köpt av polisen. Det blev en korsning mellan varmblod och tinker. :crazy:
Nu är hon nästan 13 månader men vi har ett problem. Ska snart flytta och då ahde vi tänkt ta med hästarna. Men åringen är ohanterad. Detta pga att mina "föräldrar" inte förstår att man inte ska ha så många hästar som man inte klarar av och då jag bor hos pappa mest så blir det svårare.

1. Inga problema att få på grimma och grimskaft etc. Men när man ska gå ut så börjar hon bocka, stegra och ska vända. När hon gör såg så vet jag itne hur man ska hantera det. Hon är väldigt stark också då detta är en häst som växt som sjutton.:eek:

2. Hade tänkt avvänja henne från sin mamma också och låta henne gå med min gamla ponny som har fölvana. Men de andra i hagen blir förtvivlade när de märker att minstingen är borta. De tvekar inte med att spränga stängslet och springa efter. :angel:

Skulle gäran vilja ha tips. Och ja, jag vet att jag är oerfaren och att vi är idioter som ahr hästar men inte pilalr på dem varje dag. :o Men nu behöver jag göra det bästa utav situationen.

Sv: Hantering av ohanterad åring. hjälp?

ha åringen i en hage med nån som kan fostra henne, utom hör och synhåll för de andra, ta fighten varje dag med att leda och hantera det måste göras innan hon blir ännu större.
ta hjälp av nån stor stark hästvan människa.

Om hon inte blivit hanterad ta med mamman först när hon ska ledas. Så hon vänjer sig och inte tycker det är farligt. Ha långt grimskaft som du kan fästa vid sidan av gimman. Ta det enkelt och kort men ofta. Led henne med mamma varje dag, låt mamma stanna säg ptrooo eller ngt och hon stannar när hon går in i mamma eller litet före. Sätt igång och smacka, sedan när hon inte är stressad kommer det att fungera - ge det en vecka med korta hanteringspromenader 2 ggr om dagen med några timmars avstånd emellan.

Ang avvänjning- ta ut mamman i hagen och låt ungen gå kvar hos de andra. Utöka tiden som mamma är borta...

Det känns som du behöver ta hjälp av någon med stor unghästvana som kan visa hur du ska göra. Hästen kan bli direkt farlig om du blir rädd och inte vet hur du ska hantera situationen.

Vid avvänjning så brukar det vara lättare att ta bort stoet och lämna fölet i den invanda flocken än tvärt om i fall man har dem på samma ställe efteråt.

Att låta minstingen vara ohanterad är inte alls så dumt! vi låter alltid våra unghästar gå i flock och är i princip vilda.
När du ska dela på föl och sto så tycker jag att du sätta stot i en annan hage istället.

När vi leder våra unghästar (också ohanterade) så går en framför hästen och en bakom.. eventuellt en äldre häst framför som "stoppkloss". Sen är det bara att hålla i hästen.

Använd repgrimma när du ska leda fölet. Du blir så mycket starkare än med en vanlig grimma i fall den skulle försöka att springa i väg. Ha gärna en pisk med dig (inte för att slå hästen utan för att visa att du bestämmer. i fall hästen skulle springa mot/över dig då kan du behöva något att vifta med!)

Och det är bättre sent än aldrig att träna upp en häst! Det går även om det tar längre tid om dom inte är vana :) Lycka till!

Ingen panik...jag tycker bara det är bra när dom inte är så mycket hanterade i den åldern...om dom bara får gå i flock så blir dom fostrade av dom andra hästarna, vilket enligt min mening är en mycket bättre grund till en trevlig unghäst, än om människor varit där och petat en massa. Om det går att fånga hästen i hagen och ta på grimma behövs inte så mycket mer ännu...behöver den ledas går det ju att leda en äldre häst före.

Liknande trådar

Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar