hantering av en 21åring!!

P

Pula

Jag hittar inte problemet...
Har en 21årig c-ponny, okänd härstamn, han är helt fantastisk älskar att få jobba i manegen/paddock, dressyr, älskar skogen! Öronen kan inte vara mer framåt och små trippar i trav :)
Jag har haft honom i 1månad (fodervärd).
Problemet ligger i att när vi ska till manegen som är gården bortanför,ca 10min, han VÄGRAR gå in på deras gårdsplan jag kan vänta ut honom i 20 min sedan får jag hoppa av och leda!!! Väl inne så vill han jobba och det går kanon.
Han baara backar och dansar runt, jag har fått hoppa av och leda en bit sedan kan det vara ok, men idag var det tvär nit! Jag stog i ca 30-40minuter och försökte få in honom-gud förlåte mig men det brast för mig och jag tog pisken och voltade honom runt i en liten cirkel från marken, men icke.
Trotts att något får honom att inte gå in så är det inga tendenser till tjurighet eller bakåtstrukna öron, öronen frammåt som vanligt -snälla va fan ska jag göra??????????????????:bump:

Sv: hantering av en 21åring!!

testa att backa honom! alltså vänd honom och backa dit ni ska, det kanske får honom på andra tankar :)

Jag ser inget fel i att du får hoppa av och leda honom. Det var ändå du som från början bestämde målet för turen och hur du sedan når det bestämda målet kan ju ske på olika sätt. det är ju frt du som vinner i slutändan även om du får hoppa av och leda. ni kommer ju dit du bestämt dig för men kanske inte precis som du tänkt dig från början, men ibland får man tänka om ;)

jag fick med en kompis till stallet för att hjälpa mig...
vi backade in genom hela gårdsplanen, tog korta pauser, och backade och backade.Hon stod framför som ett stöd att inte gå frammåt.Men han var svettig efter det när vi kom in i manegen.....
Sedan efter ridningen, backade vi oss ut från gårdsplanen för att allt skulle komma åt rätt håll för honom, kanon!
Han fick ju tänka till ......;)
Målet är att kunna sitta upp på hästen för att komma fram till manegen.
Hoppas att det funkar utan ett "männskligt hinder stöd" framför imorgon....

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 483
Senast: tara
·
G
Övr. Hund Jag läste MrsScabtrees inlägg om hur mycket hon saknar Harley, och det brast lite för mig då. Det var som att någon knuffade mig över...
2
Svar
21
· Visningar
2 473
Senast: Galathea
·
Träning Det är såhär, jag köpte ett 6 månaders sto för ca. 1 månad sen. Hon är en korsning mellan haflinger och halvblod. En jätte mysig liten...
Svar
7
· Visningar
901
Träning Kunniga välkomnas att läsa å hjälpa till med denna tråd :crazy: Jag har en häst, en halvblodsvalack på 12 år. hästen bakrund: han...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama