Hantera unghästen

G

Gilraen

Jag ska börja hjälpa en tjej att hantera henne unghäst som är 1½ år, nybliven valack. Han har en förmåga att sprätta lite med frambenen när man leder honom, finns det något sätt som man skulle kunna lära bort det på?
Jag vill även lära honom att gå lugnt brevid mig när jag leder honom, hade tänkt att använda mig av mycket halter och lite förflyttningar sidledes för att först vinna hans respekt.

Finns det något jag bör tänka på?
Tacksam för svar

Sv: Hantera unghästen

Fråga alltid dig själv varför hästen gör som den gör. Ogillar den att bli dominerad eller är den frustrerad för att den inte förstår vad som krävs? Är det bara "ofog" skulle jag 1) först nonchalera 2) om hästen fortsätter med detta, säg "nej" bestämt följt av beröm när beteendet upphör 3) putta till hästen på benet i samma stund som sprättandet sker, följt av beröm när den slutar 4) på en äldre häst ev. peta till hästen med ett spö på benet, följt av beröm när sprättandet upphör

OBS! Så gör jag med min häst, kanske inte rätt för ngn annan men så gör jag!

Gilraen skrev:
Jag ska börja hjälpa en tjej att hantera henne unghäst som är 1½ år, nybliven valack. Han har en förmåga att sprätta lite med frambenen när man leder honom, finns det något sätt som man skulle kunna lära bort det på?
Jag vill även lära honom att gå lugnt brevid mig när jag leder honom, hade tänkt att använda mig av mycket halter och lite förflyttningar sidledes för att först vinna hans respekt.

Finns det något jag bör tänka på?
Tacksam för svar

Jag tror att det är ett rop på uppmärksamhet, därför tror jag på att ignorera det :)
Tack för hjälpen

Hej!

Det som är överlägset bäst enligt mitt tycke är ledövningar! Med dem och lite träning får du hästen att gå som en hund bredvid eller bakom dig (det väljer du själv efter vad du föredrar), i löst hängande grimskaft/ledrep. Betydligt trevligare att vara ute och promenera med de "små" liven när man inte behöver ha dem hoppande och farande omkring sig eller allmänt bufflande och stökande. Jobbar så med den treåring som jag tränar och snart ska rida in (han är inte så mycket hanterad och ledd innan jag kom in i bilden) och det är nu en ren fröjd att vara ute och gå med honom! :)

Det finns åtminstone en bok/film som på ett mycket bra sätt beskriver hur man gör. En massa annan nyttig info finns oxå förstås. Den heter Horsemanship i praktiken, sök på det på nätet/biblioteket för mer info. Vet förresten inte om man får skriva namnet här men en bok får man väl tipsa om? Moderator får väl flytta inlägget annars...

Lycka till!
//Joggi

jag håller med. Att leda sin häst är verkligen basic, ändå ser man så många som låter sig ledas av sina hästar.

Jag tillåter aldrig en häst att komma upp vid sidan om mig (det finns olika teorier om detta, vissa vill ha hästens huvud parallet med sin axel men jag föredrar att ha den bakom mig) utom de gånger då jag själv väljer och visar att den ska komma upp bredvid mig.

De flesta tycker jag går vid bogen när de leder, bogen är ett utmärkt verktyg för hästarna att flytta undan sina flockmedlemmar och visa att de är överlägsna, så gör de med oss människor också om vi tillåter det.

En häst som pockar på uppmärksamhet kanske är uttråkad, det kanske inte är så roande för en unghäst att gå rakt fram efter en människa när den kan busa med kompisarna i hagen, gör promenaderna varierande och "överraskande" och utvärdera om de verkligen ger hästen något.

Insåg just att jag nog behöver förtydliga vad jag menade i mitt förra svar, då jag skrev att du kan välja själv om du vill ha hästen bakom dig eller vid sidan. Missade att skriva att om du väljer att ha hästen vid sidan så ska den inte få gå förbi din axel med sin bog. Då blir det ju med stor sannolikhet exakt så som marija beskriver, att hästen enkelt flyttar undan dig med bogen.

Tack till er båda.. Jag ska kolla upp det där med filmen.. har även köpt två böcker om hästars beteende och behov.. Ska sätta in mig lite djupare i deras situation hade jag tänkt :)

Om det är Sven Forsströms(min guru!!) bok/film Horsemanship i praktiken som Joggi menar så rekommenderar jag boken, mycket bättre än filmen!!!

Sen finns det ju en uppsjö böcker men Svens har jag haft MYCKET nytta av :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

JAg har också alltid fått lära mig att hästen ska gå bakom mig, särskilt nu när ajg började med islänningarna och visst funkar det men, inte alltid :angel: Framför allt inte på sommaren när vi alltid leder hem hästarna från betet när vi ska rida. Då ska inte min lilla dam röra sig i min fart utan går låååångt bakom mig så att grimskaftet är helt sträckt o bara såsar :mad: Jag blir så arg på henne varje gång så när hon inte går tillräckligt fort brevid mig manar jag på henne så jag går vid hennes bog. Då skärper hon sig. :D

Jag vet inte om man egentligen ska göra så men det funkar på Saga så... :angel:

/Jenny

*raderat* Raderat raderat raderat

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama