Hantera föl och mammor

MissFideli

Trådstartare
Om denna ligger fel, förlåt.
Men hur gör man om man vill hantera föl (och även unghästar) men mamman blir näst intill rabiat och vrålar och har sig? Det stressar ju fölis ordentligt.
 
Sv: Hantera föl och mammor

menar du var för sig?
När de är små gör man det ihop, när de är äldre är det lättare att hantera den ena utanför boxen med den andra utanför. Så gör man så i små steg så de blir trygga. Är de oroliga så hade inte jag tvingat de utan väntat tills de var avvanda.
 
Sv: Hantera föl och mammor

menar du var för sig?
När de är små gör man det ihop, när de är äldre är det lättare att hantera den ena utanför boxen med den andra utanför. Så gör man så i små steg så de blir trygga. Är de oroliga så hade inte jag tvingat de utan väntat tills de var avvanda.
håller med
Det är nog värre att hantera föl utan mamman, om de blir stressade av en hysteriskt skrikande mamma, än att inte hantera dem alls. Normalt funtade föl blir oftast lätthanterade unghästar när man väl tar tag i det, det är ingen katastrof om de inte funkar att hantera som små. *haft flera såna*
 
Sv: Hantera föl och mammor

Ja, precis. Ser att en del går promenader och så med de små. Det skulle nog funka med ett av våra ston, medan det andra skulle bli galen. Hennes 1-åriga avkomma fick kolik och skulle promeneras med. Det går jättebra om man tar ut mamman (jag har ridit henne lite) men om man tar ut fölet så blir mamman galen. Trots att dom alltså inte delar box längre.
 
Sv: Hantera föl och mammor

Tar jag ut min fölunge på promenad så är mammahäst med, antingen är vi två så en leder fölet medan jag rider mamman, eller så har jag fölet som handhäst eller leder båda.
Det går bra att ta ut den ena, men den andra accepterar inte att bli lämnad kvar, så jag har inte haft något annat alternativ. ;)

I mitt fall verkar det som att jag får avvakta till avvänjningen innan jag kan rida igång mamman ordentligt, eftersom det blir få och korta turer i skritt när fölet är med.
 
Sv: Hantera föl och mammor

Är det en frånskild ettåringen som varken delar box eller hage med mamman?
De skulle jag försöka skilja ordentligt genom att skicka iväg den ena ett tag.
 
Sv: Hantera föl och mammor

Jo, dom delar hage. Mamman har varit på betäckning en månad, men nu är hon mamma igen :p
 
Sv: Hantera föl och mammor

Då hade jag särat dem så de blev avvanda ordentligt.
Annars får man lätt problemet du beskriver.
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 635
Senast: co-SMAD4
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 722
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp