Hansbo vs Shires täcken

jo7

Trådstartare
Måste köpa nytt övergångstäcke/regntäcke till pållan nu och funderar lite på om jag ska slå till på ett från Hansbo eller ett från Shires. Vill ha ett med ca 100gs fyllning då jag tycker alla s.k. regntäcken är värdelösa och så gott som aldrig håller tätt om det inte är ca 100g foder i dem. Har sen tidigare ett Shires Stormbreaker som jag varit jättenöjd med men så har jag hittat ett Hansbo åxå som verkar bra och dessutom finns det hos min lokala butik. Shires måste jag isf beställa så det blir lite dyrare. MEN, finns det ngt tråkigare än täcken man bara får hålla på o laga från dag 1? Nej, då får det hellre kosta lite mer. Tacksam för lite råd och erfarenheter av dessa båda täcken!! :)

Sv: Hansbo vs Shires täcken

Jag tycker mycket bättre om Shires än Hansbos. Bättre passform och spännena har alltid hållt väldigt bra på Shires täckena. Hansbo täckena väger mer utan att vara bättre isolerade.

Tack för synpunkten! Jag har ingen tidigare erfarenhet av Hansbo själv nämligen. Har bara klämt på det i butiken och fått uppfattningen att det ska vara lite kvalitet i dem. Men det har ju iofs slagit fel förr.. Shires vet jag ju är bra så det lutar väl åt att köra på det säkra..:)

shires absolut. utan någon tvekan. jag kan nästan säga att shires håller ganska så nära hw kvaliteets mässigt.. har själv just shires 100g och den är toppen de täcket.

KL

Har alltid gillat shires. Har jusy nu hansbo. Har noterat att ingen av de två (av tre) täckade hästarna som har hansbo har bogskav. Den tredje har shires och har bog och bringskav. När jag började tänka kom jag på att samtliga hästar hade bogskav när de hade shires. Gissa att vi har ett antal bogvästar här.

3-0 till Shires alltså. Härligt att ni är så eniga så jag slipper vela! :D

3-1..
Just när det gäller risken för bogskav så är jag dock inte jätteorolig. Det hon haft tidigare är väldigt rymligt i bogen på henne. Det enda är att det är väldigt långt på henne, går långt ner på sidorna alltså. Men hellre det om det håller ihop, håller tätt och sitter bra på plats! :)

Min häst som är väldigt bred över bogen kan inte ha hansbos täcken... men shires sitter jättebra!

sverigetäcke är också stora i bogen om man vill ha det :)

Shires är mkt större i bogen än Hansbo och även längre på sidorna.
Jag och syrran köpte varsitt täcke från Hansbo för några år sen, de där som man kan sätta olika foder i för att passa olika årstider. Tyvärr så tog jag bort min häst strax efter så jag hann aldrig använda det, men syrran är supernöjd med sitt. Det var ett med 1200 D (lite dyrare) som fortfarande håller tätt och klarat alla angepp från tuggande hästar. Men vissa av deras täcken som är billiga är inte mkt att ha.

Shires absolut, men bara de som har starkt tyg (1200D). Har flera stycken till mina hästar, håller tätt o passar bra. De enda täckena med hals som mina hästar kan ha.

Har ett hansbo (med halvhals) o det passar pållen bra o inget skav, men det läcker som ett såll o tyget är ju inte direkt slitstarkt. Det går ju att använda så länge det är uppehåll...

Min häst är också bred i bogen och han har inte heller fått skav av Shires. Vet inte om det beror på passform eller det blanka materialet (eller både och) men skönt är det. :)

Liknande trådar

Utrustning Ett par av ponnyerna behöver nya regntäcken med hel hals. Plånboken är inte precis toktjock för tillfället, så jag har kikat på lite...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Soffan74
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 904
Senast: gylle
·
Utrustning Jag blir så besviken på mina Hansbotäcken. De håller ju bara inte! Min häst går tillsammans med två välartade herrar som på sin höjd...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 440
Utrustning Ska köpa nytt vintertäcke till pållan. Vad hade ni valt? Ett från Catago eller Shires? Hur är dessa märken i en jämförelse? Känner inte...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: nesjla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama