Hanoo har struma :-/

Sassy

Trådstartare
Jag vill mest beskriva en sjukdom med lite svårtolkade symptom eftersom många (både vet och kattägare) aldrig ens tänker den tanken...

Hanoo är idag 15 år gammal, har altid varit en pigg, frisk och mycket aktiv katt. Det senaste året har har han börjats åldras, tappat lite i vikt och pälskondition. Inte mycket, han har ju fortfarande varit i kondition för utställningssegrar.

För tre veckor sedan var han hängig, åt dålig och sov mer än vanligt. Jag åkte direkt till vet eftersom vi hade en tandstenstagning inbokad en vecka senare och att söva en halvsjuk gamling är ju verkligen inte aktuellt. Min vet hittade inget direkt fel på honom, men tog blodprover för säkerhetsskull. Levervärdena var kraftigt förhöjda. Eftersom han varit dålig satte vi honom på näringsrikt foder och avvaktade 1,5 vecka för att se om det blev någon förbättring (levervärdena kan ju svaja av tex svält). Hanoo verkade må bra, åt och gick upp litegrann i vikt av de nya matvanorna. Till vår förvåning visade dock nästa prov också mycket höga levervärden.

Vi fick direkt remiss till en större klinik för vidare utredning. Ultraljud av levern såg helt normalt ut, och vet där föreslog ett sköldkörtelprov. Mycket riktigt har har hypertyroidism (som ju slarvigt ofta kallas struma, struma är egentligen ett samlingsnamn på alla sköldkörtelförändrignar). Några typiska symptom har han ju inte haft, men tydligen är det ganska lurigt att ställa diagnos utifrån symptom.

Jag återkommer imorgon när jag diskuterat behandling med vet...

Artikel

Sv: Hanoo har struma :-/

Ojdå
consoling1.gif

Hoppas det går bra!

Till min stora tröst är det ju en behandlingsbar sjukdom, tex levercancer hade varit betydligt värre. Kommer kosta en del, men han är ju värd varenda öre :love:

Och en bild på prinsen:

070428%205.jpg

Jättefin kisse, verkligen! Jag hoppas att det går bra för er och att han piggnar till snabbt. :laugh:

En av mina katter fick det.
Det fungerade ganska så länge med fri tilldelning av ett energirikt foder.
Men när hon blev alltför dålig så avlivade vi henne.

Jag behandlar ogärna en äldre katt, hon var 14år då hon blev sjuk.

Jag hoppas att du har honom försäkrad.
Mina viktigaste katter har varit försäkrade tills att de nått den ålder då jag ändå inte vill behandla.

Jag hoppas att du har honom försäkrad.
Mina viktigaste katter har varit försäkrade tills att de nått den ålder då jag ändå inte vill behandla.

Han är försäkrad, men försäkringen tar ju långt ifrån allt på en så gammal katt eftersom ersättningstaket sjunker. Behandling hade han fått i vilket fall som helst, tabletter är inte speciellt betungande. Nu vill jag ju att han ska behandlas mer permanent så det kommer springa iväg en del i pris. En större operation hade jag aldrig gett mig på när det gäller en äldre katt, men nu är det ju en behandling som inte är så påfrestande för honom.

Jag är så ledsen för din och Hanoos skull, hoppas att det går bra med behandlingen.
Jag har beundrat Hanoo länge och om jag någonsin ska köpa katt och inte bara ta hand om hemlösingar så ska jag ha en Korat.

Tabletter 3ggr/dag är inte rimligt på en stallkatt.
Så för mig skulle det inte fungerat.
Utan det var de permanenta lösningarna att ta ställning till.

Men på en innekatt så är det ju lätt att få tag på den 3ggr/dag.

Jo, att det är omöjligt på en stallkatt kan jag hålla med om. Det blir svårt nog för mig som ensamstående och heltidsjobbande. Därför blir det bara tabletter i väntan på permanent behandling, jag vill inte risker att något krånglar eller att ha inte kan få sin medicin om jag tex måste lämna dem till kattvakt av någon anledning.

Dessutom är det ju väldigt mycket lättare att behandla en katt som är vana att resa, sitta i bur och hanteras av främmande människor. Han trivs på utställning, och bordet hos vet. duger nästan lika bra för hans del.

Min ena katt fick den diagnosen för ett år sedan, veterinären tog provet samtidigt som lever-, njur- och glukosprover. Dessa var normala men sköldkörteltestet visade på ungefär dubbla värdet mot det normala.

Han får Thakapsol (människomedicin), 5 milligram om dan, en gång per dag. Värdet har sjunkit till bra (T3=0,7. Normalvärde är 0,4-2. T4= 17,6. Normalvärdet 10-60). Det säger inte så mycket men kissen blev sakta men säkert åter en välmående prins. Fin i pälsen och alldeles perfekt i hull. Nu ser han lite matt ut i pälsen och jag är fårståss orolig, ska ta blodprov igen innan sommaren.

Vad är det för medicin som ska ges tre gånger per dag? Låter onekligen besvärligt.

Jag blir jätteorolig när jag läser detta:

På senare år har en annan form av sjukdomen blivit känd. Man vet inte om det är ett slutstadium av sjukdomen men dessa katter är mycket svårare att behandla eftersom de slutar äta och blir passiva och deprimerade. Men denna form av hypertyroidism är väldigt ovanlig, tillägger Elisabeth Bademo.

Det stämmer nämligen rätt så bra på min katt. Fick truga i han både det ena och det andra. Hundmat, älgkött, filé, bara han åt någonting (jo dessa tre slank ner snabbt som attan!). Magrade fort, ful i pälsen och inte alls hyperaktiv, utan mycket mer inaktiv än vanligt. Sov mest.

Operation är uteslutet, det är för småttiga ”delar” sa min vet. Blev lite nyfiken på strålbehandlingen, men några nio laxar kan jag ju inte punga ut med! Täcker era försäkringar detta månne? Min är åtta år så ersättningsnivån sjunker väl i rask takt nu.

Det känns befogat att behandla denna åkomma, min katt har levt prima liv. Det enda kruxet är att tabletterna smakar skit (jo, jag vet detta. För jag råkade ta kattens medicin en gång. Skiljer nu noga på våra piller...) men nu har vi lärt oss rutinerna och han gömmer sig inte längre under sängen hela förmiddagen.

Han klarade sig bra med två tabletter just nu, och får Felimazole. Det ska ha få i två veckor, sedan ska vi i på återbesök och se om värdena har förbättrats. I så fall bokas tid till jodbehandling snarast. Min vet har opererat många katter också, men jodbehandlingen är ju säkrare och skonsammare för katten. Försäkringen täcker, men man får ju inte ut allt. Taket på min försäkring är på minimum nu eftersom han är 15, 25.000:-. Det är det högsta belopp man kan ha på en gammal katt, har sett att andra försäkringsbolag ofta ligger på runt 10.000:-.

Risken för biverkingar av tabletterna ökar ju med tiden, de är fosterskadande vilket är ett orosmoment för mig som uppfödare, och händer det något akut så han måste till kattvakt vet man ju inte hur det blir med medicinering.

Efter två veckor med tabletter har visserligen hans värden normaliserats, men har har börjat få exem och ska därför inte få tabletter något mer. Håll tummarna för att vi får en behandlingstid snart, det är ju lite dumt att vara veckan innan midsommar nu :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka