Hannoveranare

Asa_S

Trådstartare
Min hästs pappa är ju SWB fast egentligen Hannoveranare. Tycker det verkar som om halvblodsraserna används "kors och tvärs", hur pass mycket skiljer sig avelsmålen egentligen? Om jag skulle betäcka henne vore det ju kul att välja en hannoveranarhingst - eller spelar det inte så stor roll vilken halvblodsras det är?

Vilka SWB-hingstar är eg Hannoveranare? Eller är de inte SWB då? Har också härt mycket gott om Trakhenare och Budjonny, eftersom mamman till min häst är varmblodstravare har jag en tanke om att något med en del fullblod i skulle kunna "lyfta" den delen och har då fått för mig att de raserna har mer fullblod än vad hannoveranarna har. Vbltravare är ju inte godkända i någon varmblodsras så färgen på papperen är ju oväsentlig.

Det är Freimoor som är pappa, tittar jag på honom på All Breed Pedigree ser det ju ut som att han kanske lika gärna kunde fötts som SF. Eller? Har vi egentligen några halvblodsraser längre eller är det bara halvblod födda i olika länder?

Sv: Hannoveranare

Har vi någonsin haft några "halvblodsraser"?
Det svenska halvblodet har alltid varit en blandning av fullblod och ridhästar från olika accepterade avelsförbund.
Även de andra avelsförbunden har väl liknande inriktning, såvitt jag kan förstå. Det är väl bara lite olika vilka avelsförbund som är accepterade av varandra.

Jo, absolut att halvblod är korsningar. I Sverige har vi ju dessutom bara haft ett halvblodsförbund, medans jag har förstått det som att vissa länder haft flera olika. Tyskland, tex har väl haft flera olika halvlodsraser i olika förbund? Det är lite utifrån det jag undrade - jag hade förstått det om det helt sonika var så att varje land hade ett landsavelsförbund.

Nu är det som att det egentligen handlar om samma "ras" oavsett vilket förbund hästen kommer ur men de är ju ändå olika beroende på vilka andra raser som är godkända hos just det förbundet.

OK, vilka är helt likvärdiga då och heter olika bara beroende på vart de fötts? Hannoveranare, holsteiner, SWB, Trakhener? Fler? Har de några "rastypiska" drag som särskiljer dem från varandra?

Som synes är jag inte speciellt insatt i avel, åtminstone inte ur detta perspektiv. Brukar följa bruksprovet och läsa kommentarer och siffror men jag har aldrig funderat över deras ursprung.

Dt svenska halvblodet/varmblodet skapades för att passa arméns behov av hästar. Under olika perioder korsade man in olika raser. Man började med svenska lantston och korsade dem med ädlare hingstar som hade stort fullblodsinslag. Man använde alla tre fullblodsraserna. Många hingstar kom från England och hade kort eller okänd stam och oftast fullblodsfar. Man importerade också ostpreussare/trakehnare (det är samma ras) och en del hannoveranare. På den tiden var hannoveranare oftast rejälare än ostpreussarna som hade stort fullblodsinslag. Vilka hingstar som användes mest berodde på arméns önskemål för tillfället. Under andra halvan av 1800-talet importerade staten ett gäng anglonormander men de passade generellt sett inte de svenska stona. Vilka sorts hästar man avlade fram berodde mycket på militärens krav men på 60-talet började man mer fokusera på tävlingshästar.

Så såg det ut tills för ungefär 30 år sen då KWPN och holsteiner godkändes av ASVH. För tillfället kommer jag inte ihåg när SF godkändes.

Vilken stambok en häst tillhör beror på de olika rasföreningarnas krav. Trakehnare har stängd stambok, en del går efter moderns rastillhörighet och andra som SWB efter var hästen är född.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka