Hankatter som slåss

madde_84

Trådstartare
Hej! Behöver hjälp här. Vet inte vad jag ska pröva med härnäst.

Jag har en kastrerad hankatt på ca 1 år. Sedan har vi en annan hane som är några månader yngre, som vi är jourhem åt tills han hittar ett permanent hem.

Under de första månaderna lekte och sov de tillsammans. Sedan kom den yngre in i puberteten och problemen började. Han kasterades dock och det har gått ca 2-3 månader sen dess så hormonerna borde ju vara ur kroppen nu. Har köpt feliway som vi haft i uttaget ca 2 månader, men jag märker ingen skillnad.

Det är alltid den yngre som attackerar och jagar vår katt, som definitivt försvarar sig, men ligger oftast i underläge. Vi avbryter såklart bråken, men de flyger ihop 2 sekunder senare och så får vi separera dem i olika rum tills de lugnat sig. Detta händer många gånger varje dag.

Om vi inte hittar en lösning snart måste jag lämna tillbaka den yngre katten till katthemmet så får de försöka hitta ett annat boende, men jag vet att de ont om jourhem så jag inte vill ge upp riktigt än.

Snälla, har ni några tips? Tack för att ni har läst.
 
Sv: Hankatter som slåss

Det där är ju risken med att vara jourhem... Jag tycker inte det är riktigt schyst mot din katt att han ska behöva få in konkurrenter på reviret som ger honom stryk.

Att vara jourhem är en suverän insats för hemlösa katter men risken är mycket stor att det inte funkar med ens egna katter, om man inte bor så att man kan katterna helt åtskilda. Ens om det funkar tycker jag det är en bra lösning med kattkompisar som kommer och går hela tiden.
 
Sv: Hankatter som slåss

Tack för svaret.

Min egen katt var vi jourhem till från början, fast vi adopterade honom nästan direkt. Anledningen till att vara jourhem till en ny var för att jag ville att vår skulle få sällskap. Han hade då bara bott själv hos oss i 1 månad.

De gick väldigt bra ihop de första månaderna (de lekte mycket, sov tillsammans osv). Problemen började när den nya blev könsmogen och vi hoppades på att det skulle bli bra igen när han kastrerades. Feliway var bara ett sista desperat försök, som såklart inte funkade.

Jag vet att jag har svikit min egen katt, i hopp om att det ska lösa sig. Katthemmet vet att de har problem, men jag får säga till ordentligt att det inte funkar och att de får hämta honom snarast.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en hankatt på 7 månader som attackerar mina tre äldre katter (12 år) hela tiden. Han är kastrerad för ca 2 månader sen. Han slåss...
2
Svar
24
· Visningar
2 986
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 678
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
17 482
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 078
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp