Hanhundar som markerar inne

Ainon

Trådstartare
Vad beror det på att många hanhundar av mindre ras markerar inne både hemma och på bortaplan?
Förekommer det i lika stor utsträckning hoss hundar av större ras? bara att man kanske inte ser det lika mycket eftersom de inte har bellyband på hundarna och pratar inte om det...

Vad kan man göra för att undvika att hunden får det beteendet?

Om hunden redan har börjat markera inne, hur ska man reagera och vad ska man göra för att den ska sluta?
Är det någon skillnad i tillvägagångssätt om hunden bara markerar innomhus på bortaplan jämfört med om den gör det både hemma och borta?

Är nervös över att min lilla chihuahua ska börja markera inne när han blir äldre, hemma är det bara ohygeniskt och skulle hunden göra det när man är borta hoss någon så skulle jag dessutom skämmas ihjäl :o

Sv: Hanhundar som markerar inne

spontant skulle jag vilja säga att det beror på spänningar/oro i flockdynamiken. Kan vara både mellan ägare-hund och/eller flera hundar.

Tror knappast att du behöver vara orolig att din chihuahua ska börja markera inne bara av den anledningen att han är just en chihuahua.

Izor, som är en dvärgschnauzer, har bara försökt markera revir en enda gång och det var hemma hos min brorsa. Vi hann se att han lyfte på benet och fyade honom, så var det bra med det.
Izor skulle inte ens komma på tanken att göra det hemma hos någon annan.

Brist på uppfostran?

Nu menar jag inte att alla som har småhundar inte uppfostrar dem, men min erfarenhet är att många som har småhundar är betydligt slappare med dem än vad man i allmänhet är med stora hundar. Kanske för att stora hundar kan ställa till med större problem än en liten hund?

varken min eller mammas hund (engelsk springer spaniel) har ens tänkt tanken på att markera inne!

Jag känner mest folk med stora hundar, och det brukar inte vara några problem. De jag känner till med hundar som gör inne trots att de är rumsrena (undtaget unga hundar) är småhundar.
TYdligen är översexualitet vanligt bland små hundar. Det skulle kunna bidra tilll skvättandet. Uppfostran har nog en del i det med. En liten hund som skvätt torkar man med en bit papper. Pinkar en rottis inne är det en mindre sjö...

Jag passade min vänninas Siberian husky killar och den ena hanen där av mycket hög rang gick runt i vårt hus och kissade en gång i varje rum.
Mina ena hane och hna är väldigt jämt i ålder och rang.
Min kompis skämdes jätte mycket men det är sånt som händer klart man blir ju inte glad.

Jag hoppas han inte kommer att skvätta, lite tidigt att oroa sig då han bara är valp och man nog kommer att få torka lite de kommande veckorna.

Saken när den att jag är med i ett chihuahuaforum och där låter det nästan mer som regel än ungantag att pojkarna skvätter överallt.

Men tack för svaren. Får ta och vara noga med uppfostran för att förebygga det lite.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 453
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka