Hanhund som börjat kissa inne vid 6 års ålder

prinsessfeminist

Trådstartare
Mycket kan man säga om vår ohängde tax, men han tillåter inte familjen att bli soffliggare precis.

Unghunden har precis blivt "vuxen" så till vida att han numera är 14 månader gammal.

För någon månad sedan kissade den äldre hunden inne och jag trodde då att det var en tillfällighet. De hade lekt och rejsat runt och kanske blev det för mycket för "gamle herrn". En gång är ingen gång.

Nu har han kissat i vår säng. En liten pöl, men ändå. Detta efter lek- och dominansmätande herrarna emellan.

Ungtuppen leker och busar men verkar (enligt min åsikt) mycket tydlig med att visa sin underdånighet. Han lägger sig oftast på rygg och låter sig avsynas och utmanar aldrig "för mycket". Han har hittills aldrig satt sig i en situation där den äldre hunden har behövt bli arg för att han skall veta sin plats.

Jag skulle vilja säga att dessa två är mycket goda kamrater och de har respekt för varandras positioner.

Detta gör att jag blir fundersam över den äldre hundens kissande. Har någon av er erfarenhet av något liknande?

Sv: Hanhund som börjat kissa inne vid 6 års ålder

Sånt här är jag urdålig på.
Men min gamla har svätt inne några ggr på senare tid. Mer lite revirskvätt. Och jag vet inte varför. Antingen för den lilla nu blivit vuxen, fast jag ser inte som om hon skulle behöva skvätta pga henne. Men däremot den mellersta hunden försöker ju ta över här, och kanske det är detför min gamla gjort "revir" några ggr. jag vet inte.
Tror du att din gamle känner sig "hotat" av den lille?

Sv: Hanhund som börjat kissa inne vid 6 års ålder

Grana skrev:
Sånt här är jag urdålig på.
Men min gamla har svätt inne några ggr på senare tid. Mer lite revirskvätt. Och jag vet inte varför. Antingen för den lilla nu blivit vuxen, fast jag ser inte som om hon skulle behöva skvätta pga henne. Men däremot den mellersta hunden försöker ju ta över här, och kanske det är detför min gamla gjort "revir" några ggr. jag vet inte.
Tror du att din gamle känner sig "hotat" av den lille?

Haha - jo, så är det säkert! :idea: Åh så smart du är!

Han upplever hot från alla håll mest hela tiden och hans position är alltid en kamp att vidmakthålla. Lägg till hans sjåpighet och snabba ilska så är din poäng helt lysande.

Givetvis är det så att det inte hjälper hur vek den unga hunden är - åldermannen skulle ändå känna en osäkerhet.

Bara hos dig verkar han fungerat riktigt bra.:crazy: Han kanske skulle trivas ihop med tikar där han får veta sin plats, men ändå ha pondus som hane utan hot? Med rottisen hade vi aldrig dessa problem, men hon var ju tjej också.

Åh, tack gode gud att jag inte har en uppstudsig unghund - hur hade det då slutat?

I ditt fall så kan jag mycket väl tänka mig att mellantiken är orosmolnet för den äldre.
Eftersom hon är närmare i ålder och dessutom lite svårare att tolka/komma överens med, så är det kanske viktigt för den äldsta hunden att etablera sitt revir.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 697
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hunden är 4 år och tills nu varit helt rumsren. Inga olyckor alls. Men nu händer det nästan dagligen olyckor. Även när vi har varit...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund ett litet nödrop från mig: Jag har två karelska björnhundar en steriliserad tik 6år och en hanhund 4år sedan ca 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
5 603
Senast: Miss Noora
·
Hundhälsa Vår papillonhane (Chip) på 13 år har den senaste tiden lagt sig till med en del konstiga beteenden. När vi är ute i trädgården kan han...
Svar
7
· Visningar
7 070
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama