"Hängsnara" på hästen

Kusebuse

Trådstartare
Ja... efter många års grubblande utan att finna någon förklaring vänder jag mig till er;
Ser en del w-hästar som har ett rep om halsen. Ofta ett vitt, ganska tjockt rep. Ser ut som en hängsnara... änden av repet sitter i bettet (?)
Vad heter detta, och vad är det till för?

Finns det någon riktigt bra, gärna svensk, sida om utrustning? Vad alla delar heter och vad de är till för...

Efter 37 år med hästar och ridning i engelsk stil känner jag att det är dags att lära något nytt....:idea:

Sv: "Hängsnara" på hästen

Har du tittat ordentligt? Jag har inte sett det vara fäst vid något bett men däremot brukar den vara fäst i repgrimman som är under tränset.

Bosal är en typ av hackamore och som har tjocka rep (mecate) till tyglar och det är fäst i bosalen.

[QUOTE

Eller är det sådana som högvakten och polishästar i USA har? http://www.axevalla.se/webimages/beridna_hogvakten.jpg

De är ju fästa i nosgrimmans undersida. Men varför har jag ingen aning om ;)

Bor du i staterna kanske? Eller i Sverige?[/QUOTE]

JA!!! Precis så ser det ut! :banana:
Jag vet som sagt ingenting om westernridning, men jag och har alltid varit galen i western-filmer. Såg igår 9 timmar non stop på Familjen Macahan, och såg då en hel del hästar med detta rep. Både civila och militära.
Men... frågan kvarstår alltså; Vad fyller repet för funktion?

Jag trodde att du menade att du sett en westernhäst... inte en westernfilm ;) Har aldrig sett den typen av utrustning på någon westernhäst, men jag kan tänka mig att den finns där för att kunna binda upp hästen?

Ja, det är för att binda upp hästen. Används i de flesta kavallerier samt trail-rides. Just för att man kan ta av hästen tränset och ha den säkert uppbunden vid vila/paus.

Jo, jag har sett bilder på "nutida" westernhästar också med detta rep om halsen...

Om hästen har en repgrimma under med repet fäst i sadelhornet (heter det så)?, då blir ju det hela mera logiskt. Men just denna "hängsnara"...?

eddabney.jpg

??

Hm, repet har man givetvis med sig för att kunna binda upp hästen eller leda den i något längre och bekvämare än tyglarna (som ju ev. sitter fast i ett bett) om man av någon anledning behöver det. Varför man gör en som du kallar det "hängsnara" och inte sätter det runt hornet kan vara av flera olika skäl. Det kanske är för långt för det, man kanske behöver hornet till något annat, man kanske rider i engelsk sadel, osv. Man sätter det helt enkelt där det är som mest praktiskt :idea:

För övrigt har jag inte bara sett detta hos westernryttare utan även islands- och engelsk-ryttare som ska ut på långtur och kanske ta en fikapaus. Dock brukar de ha med sig ett "alldeles vanligt" grimskaft fastsatt i en stallgrimma under tränset. Och givetvis grimskaftet knutet runt halsen - de har ju inte ens nåt horn.

Torun :)

Ok, jag tänkte bara eftersom det ju faktiskt inte är nån utrustning man vanligtvis brukar ha när man rider western.

Tack för svar.
Ett mångårigt mysterium är löst, och nu kan jag fundera vidare på flera detaljer i w-hästens utrustning.

Att lära sig själv genom att se på bilder och filmer är en ganska trevlig hobby, men det tar lång tid att försöka tänka ut egna svar.

Så, jag återkommer säkert till er med flera korkade frågor.:p

hihi, jag tänkte genast på "fegsnöre" :idea::angel:
men att ha med rep för uppbindning var ju smart...

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 406
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968
Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: Mia_R
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar