Hängmage!

G

goggoman

Min katt har hängmade!!Någon som vet hut man får bort den? Vissa säger att det är en kastratmage, att vissa hanar får så när de kastrerats...
Någon som vet om det fins något sätt att få bort den?

Sv: Hängmage!

Det får du nog leva med! Min sötnos hade hängmage redan som kattunge och den lär aldrig försvinna! Hon är inte tjock för övrigt, utan bara under magen! :love:

Sån har min katta också och har har fått berättat för mig att den inte försvinner. Du får vänja dig helt enkelt..

Aha... oKej.. då får man leva med det då... han e ju lite rund iövrigt... fast inte jättetjock... men hängmage har han minsann..:)

Det har mina också litegrann. Blir lätt så när katter är kastrerade efter vad jag har sett. Men vad gör det? De har ju inte ont av den.

Båda våra katter har det...
Två honkatter, den ena steriliserad och den andra inte.
Konstigt fenomen ;)

Katten är från början ett ökendjur och liksom kamelen behöver den ha en reservoar. Det finns lika mycket på fertila som på kastrater, men fertila katter är ofta i ett lätt underhull och kan inte lägga upp en sådan "tigermage" (titta på tigrar, de har ofta en rejäl påse mellan bakbenen).
Kattens hull får man bedöma på kroppen, hängmagen blir visserligen större på en överviktig katt men den går inte att banta bort om man inte svälter katten.

Sassy skrev:
Katten är från början ett ökendjur och liksom kamelen behöver den ha en reservoar. Det finns lika mycket på fertila som på kastrater, men fertila katter är ofta i ett lätt underhull och kan inte lägga upp en sådan "tigermage" (titta på tigrar, de har ofta en rejäl påse mellan bakbenen).
Kattens hull får man bedöma på kroppen, hängmagen blir visserligen större på en överviktig katt men den går inte att banta bort om man inte svälter katten.

Där sa du något... Vet ju när jag tänker efter at tigrar har sån mage... alltid lär man sig något nytt!
Tack!

Min kastrerade katt får en sån under vintern. Men sen under sommaren brukar den försvinna? Men det kan ju kanske bero på att han är ute på äventyr under sommaren och antagligen inte får så mycket mat. Är nog dags att börja proppa i honom nu:angel:

Jag har också sett det på både kastrerade och fertila katter och har funderat över vad det kan bero på (ingen av dem har varit i direkt överhull heller) men som tur var fick ju gåtan sin lösning från Sassy! :D :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka