Hanging cheek-bett??

maria_b

Trådstartare
Kollade lite i TR vilka bett som är tillåtna att tävla dressyr på. Bland tränsbetten stod Hanging cheek snaffle med, och på kandar kunde man rida med en bridong med hanging cheeks. Nu har jag sett betten på bild i TR, men vad gör de egnetligen, vad ger de för effekt?

Mvh Maria

Sv: Hanging cheek-bett??

Jag var tvungen att googla nyfiken som jag är!:)

Det jag kom fram till, och nu spekulerar jag, är att det verkar vara någon form av hissbett. Lite åt pessoahållet. Men som sagt, jag bara spekulerar nu!

Jag var tvungen att googla nyfiken som jag är!:)

Det jag kom fram till, och nu spekulerar jag, är att det verkar vara någon form av hissbett. Lite åt pessoahållet. Men som sagt, jag bara spekulerar nu!

Tror inte det har någon pessoaliknande effekt, dels finns det ju ingen hävstång o så tror jag inte att det skulle vara tillåtet att tävla dressyr på då, framförallt inte i kombination med stången på kandaret då det borde bli väldigt skarpt :)

Jag rider på ett tredelat baucher bett på vår ena. Går inte att jämföra med hissbett då det är fasta ringar och tygeln sitter direkt i bettringen och inte nedanför. Det är ett riktigt trevligt bett som fördelar trycket och ligger stadigt i hästens mun. Tumme upp!

Som sagt, spekulerade hejdlöst utifrån bild.

Blir dock sugen på att prova själv. Har en kandarfrälst häst som kanske skulle gilla det!

Jag rider dock med vanligt tunnare tredelat bridongbett på kandaret, så hur det är ihop med stång vet jag inget om. Men hästarna tycks trivas med det på vanligt träns iaf. :)

Provar jag så får det bli på träns.

Fast lite synd att byta bort kandaret när jag väl hittat något hästen gillar (och något som retar gallfebern på folk.:devil:)

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad...
2
Svar
21
· Visningar
2 340
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar