Hängig och aptitlös igen, hittar inget system!

FlipTheFrog

Trådstartare
Någon som känner igen detta eller har någon teori?

I mars 2011 så blev min annars pigga och matglada häst aptitlös och hängig och hon hade varit lös i magen. Distriktaren tyckte inte att det verkade vara kolik, men vi behandlade henne ändå som om det var så. Vi tyckte att det såg ut som att hon hade varit svullen kring läpparna eftersom hon var liten flagig där, men veterinären trodde inte det. Efter några dagar piggnade hon till och var som vanligt igen.

I juli 2011 var det upprepade sig precis samma historia en gång till. Den här gången svullnaden hon dessutom upp rejält kring ögon och läppar, och vi körde då till djursjukhus där hon gicks igenom grundligt. De hittade ingenting mer än att hon var lite uttorkad, hon fick dropp och lades in för observation. Efter några dagar så var hon som vanligt igen.

Nu i helgen (oktober 2011) så är hon återigen aptitlös, hängig och lite lös i magen (bra nu) och jag känner mig uppgiven och villrådig...

• Vi har letat igenom hagen efter knepiga växter, men inte hittat något.
  • Hon har gått i samma hage i fyra år och de två andra hästarna har hela tiden varit som vanligt.
  • Hon har ätit olika sorters hö vid dessa tre tillfällen.
  • Hon är avmaskad, nollad på träckprov och har ingen sand i tarmarna.
  • Hon har inte träffat några andra hästar, mer än vid ngn enstaka uteritt.
  • Hon är 16 år i år och har aldrig tidigare visat dessa symtom.
  • Veterinärerna har som sagt inte hittat ngt...

Snälla, hjälp mig med några idéer! Vad hade ni gjort?

Sv: Hängig och aptitlös igen, hittar inget system!

Nu skulle jag be dem att ta lite prover.

skulle min matglada häst bli aptitlös är den allvarligt sjuk- ja så sjuk har den aldrig varit trots leverförgiftning o annat elände.

hoppas att de hittar felet:laugh:

Nu skulle jag be dem att ta lite prover.

skulle min matglada häst bli aptitlös är den allvarligt sjuk- ja så sjuk har den aldrig varit trots leverförgiftning o annat elände.

hoppas att de hittar felet:laugh:

Hbg tog alla prover de kunde komma på i somras!

Hon pillar i höet och noppar lite i gräset. Kraftfoder (uppblött lucern + kornkross) äter hon, har dock inte vågat inte ge så mkt. Drack några liter ljummet vatten med äppeljuice i nyss.

Suck, känner inte för ännu en 25 000-kronors runda till djursjukhuset som egentligen inte ger någonting... Men har is i magen och avvaktar lite till med att åka som det ser ut nu.

fy vad hopplöst, men ring till dem o hör om de kan höra sig för med andras kompetens- andra kliniker.

antar att de råder dig att avvakta:crazy:

Magsår?

Vilka prover har tagits och vad visade dom? Vilka mer undersökningar har gjorts?

Magsår?

Vilka prover har tagits och vad visade dom? Vilka mer undersökningar har gjorts?

De har tagit blodprover och hon låg lite lågt i röda blodkroppar och lite lågt eller om det var högt (minns inte och har inte journalen här brevid mig) i albumin. Övriga prover visade att allt var normalt, levervärden osv. De två nämnda proverna som avvek avvek så lite att det inte trodde att de hade någon betydelse.

Magsår har jag inte tänkt på. Det får jag läsa på om!

En sak jag hade gjort, bortsett ifrån alla blodprov då, är att kolla tänderna på hästen. Inte vet jag vad svullen runt ögonen kan ha med tänder att göra, men jag hade ändå gjort det bara för säkerhets skull. Nån form av allergi låter också troligt. Eller :confused:

Tänker också på magsår. Liknar min ena häst, utom det där med svullnader. Men hängig, deppig, aptitlös. Äter, men utan lust ... Blir fort trött i arbetet. Hon går på behandling nu och är en annan häst. Värt att kolla?

Läst lite om magsår nu och det enda som stämmer in tycker jag är att hon är hängig och har dålig aptit - i övrigt så passar hon inte in i mallen. Men förstås värt att föra på tal om det blir så att vi åker in igen!

Skulle magsår kunna ge 2-5 dagar med symtom med 3-4 månaders mellanrum?

Att se över tänderna är förstås inte fel det heller, de har alltid sett bra ut men nu var det över ett år sedan sist.

Det är inget hormonellt då? Inget samband med brunst eller så?

Men fy vad drygt att det är på g igen! Det är ju så obehagligt när de glupna inte äter.

Här tror jag att hösten med slabbigt gräs osv bråkar en del, kör med bakteriebalans kontinuerligt sedan typ en månad.

Håller tummarna för att det är väck nu och inte kommer igen.

/AA

Ja hagarna är inte för roliga nu när det inte fryser på utan allting "flyter runt".

Mag- och tarmbalans ska införskaffas, kan ju inte skada i alla fall! Brunst tror jag inte riktigt på, borde ju i så fall vara oftare återkommande?

Lägesrapport: G var piggare igårkväll, hummade efter kraftfoder (hon fick litegrann rejält uppslammat med vatten) och hade ätit upp allt sitt hö i morse. Sen har hon varit ute och pillat i hagen istället för att bara stå och hänga samt ätit upp alla högivor. Skönt! Hon får bli inne en natt till så att jag ser att hon dricker, äter och skiter som hon ska och gör hon det så kan hon nog släppas ihop med de andra två på lösdriften igen.

Hoppas, hoppas att det har vänt...

Brunstförslaget var ett litet "förmänskligande", ägglossning och pms kan ju variera väldigt från månad till månad (iaf på mej), var mest ett långskott att det kanske kan vara så för hästar också.

Skönt att hon är piggare iaf! Håller tummarna att hon snart kan gå ut med de andra igen!

Jag skulle börja med att kolla tänder,samt kika om ev magsår. Ang att hon sväller kan bero på allergi eller förgiftning. Hon kan inte ha blivit biten av orm eller något? Fast 3 ggr låter ganska osannolikt... Hon äter inte på stolpar eller nått som är inpregnerade med något kontigt? Kan hon vara allergisk mot något foder?

Ang blodkropparna så skulle det vara intressant att veta om det var för mycket eller för lite röda. Vid för mycket röda kan det vara tex polycytemi,men har för mig att det kommer från "överträning" bara kanske?

Har ni kollat hjärta och lungor? Annars så skulle jag vilja göra det också!

Om du var in i Juli kanske ni fortfarande ligger på samma självriskperiod?

Självriskperioden startade i första vevan av detta, dvs i mars. Då trodde vi förövrigt att hon blivit huggormsbiten eftersom vi tyckte det såg ut som om hon hade varit svullen, men vet avfärdade det. Andra gången var hon def svullen och nu tredje gången har hon inte varit det.

Knepigt. Kanske så inbillade vi oss bara första gången och kanske så blev hon ormbiten andra gången, utöver att hon redan var aptitlös och hängig av en annan orsak.. Det snurrar ju till det i så fall!

Nu är hon i alla fall sig själv igen - pigg och matglad och jag drar inte in nu för koll. Magsår tror jag verkligen inte på, men åker vi in igen så ska jag absolut propsa på att de kollar *allt*!

Min fru slogs av en tanke - någon/några dagar innan hängigheten och aptitlösheten den här gången så hade hon sett min häst stå och pilla i rester av gammalt hö som låg i en av hagarna. Min häst är glupsk som få och det skulle inte förvåna mig om hon kan äta både en och två tuggor av sånt som de flesta andra skulle ratat.

Tror ni att det skulle kunna vara orsaken?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 156
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka