Hänger i tygeln

G

guzzi my love

Hej!! Min sköthäst hänger i höger tygel ibland när jag rider honom.Jag vet inte varför och hur jag ska göra för att få honom att sluta.Det stör ridningen när han börjar hänga.Kan det bero på en vass tand elr vad kan det vara?? Snälla hjälp mig.:(

Sv: Hänger i tygeln

Ta hjälp av någon tränare eller annan duktig ryttare och testa även själa att driva mycket med högerskänkel för att få honom att lätta, hjälper det inte kolla upp munnen för att vara på den säkra sidan.

Sv: Hänger i tygeln

Hej!
Ett enkelt svar! Vad jag tror men man kan aldrig vara på den säkra sidan.
Han är ju helt enkelt ojämn. Många hästar har problem med just den sidan.. och även ryttare!
Ett tips... I vä varv, ställ utåt och använd ytterskäånkeln på volten för att ha koll på bogen.
Hö varv: Ex galopp ställ ut och tänk vänster bakben inåt mot mitten. Vid lite lättare eftergift från häst ställ om men sitt ej tungt på hö sittben. Fatta mkt galopper. Gör en övning ex fyrkant med bakdelsvändningar(halva) i varje hörn en 10x10 m ruta alltså.Noga eftergift på inner. Saker som kan funka. Använd mkt sits å skänklar. Använd mkt överskänkel om du ska samla mer och bromsa upp.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 714
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar