Hänga ut folk i annonser!

Super Tom

Trådstartare
Här på bukefalos har en person lagt in en annons där denne varnar för någon som inte betalat stallhyran.
Enligt min mening är detta INTE ok. Det finns alltid två sidor av storyn, och jag tycker att det är hemskt att man får hänga ut folk i annonser med en detaljerad beskrivning om personen man har otalt med.
Jag har tex sålt en bil till någon som skulle ta den på avbetalning, några pengar har jag inte fått.... är det då helt ok för mig att hänga ut den personen på ett forum eller i en annons? Jag tycker inte det!
Jag har full förståelse att stallägaren i det här fallet är förbannad, men för den sakens skull så hänger man inte ut folk på annonsforum!
Gå den lagliga vägen istället....:grin:

Sv: Hänga ut folk i annonser!

Eh... Nej det är aldrig ok att förtala folk. (Det är förtal oavsett om det är sant eller inte)
Anmäl annonsen som du har sett.
Som du själv skrev -de kan ta det den lagliga vägen istället.

Jag vet faktiskt inte om man får göra så. Men oavsett är det ett jäkla sätt :(

Det KAN ju vara så att detta är en hästägare som brukar fara runt och inte betala stallhyror till höger och vänster, men det kan också vara så att det blivit någon tvist dem emellan som gjort att hästägaren tyckts sig haft rätt att skippa någon hyra.

Om detta vet vi andra ju inget, och då känns det helt fel att man ska kunna hänga ut folk på det viset.

Personligen tycker jag att den som verkar mest skum är den som springer och annonserar på forum om något sådant... Har allt gått rätt till, det finns kontrakt och stallägaren skattar för inkomsterna från stallet osv så borde det inte vara något problem att driva det juridiskt istället för att ta till "sandlådemetoder". Det känns bara som en hämndaktion, och hur seriöst känns det?

ÄR det verkligen förtal även om det är sant? Säkert?

Vem bedömmer om det är sant eller inte? Du? Jag? Det finns alltid flera "sanningar" när två träter... Tror du att allt du hör och läser är "sanning"?

Om personen i fråga åker runt och byter stall titt som tätt och inte betalar hyran, så är det ju synd om stallägaren, men det har INGET på ett annons forum att göra.
Ska alla i detta land vara rädda för att bli uthängda på annonssidor när dom har en konflikt med någon?
Då kan vi skippa rättssystemet och skaffa en rättslös stat där alla får skipa sin egen rättvisa!
Det finns forum och internet sidor som inte är registrerade i Svergie och faller inte under svensk lag, där kan man hänga ut personer till höger och vänster med både personnummer och adress, är det nästa steg för Bukefalos också?
Men så länge denna sida lyder under svensk lag tycker jag man ska hålla sig till den lagen!

Annonsen är nu borttagen eftersom jag upptäcke den helt på egen hand. Ser du någonting som du tycker är fel, använd triangeln så att rapport skickas till moderatorerna. Vi sitter inte här 24 timmar om dygnet...

Annonsen är nu borttagen eftersom jag upptäcke den helt på egen hand. Ser du någonting som du tycker är fel, använd triangeln så att rapport skickas till moderatorerna. Vi sitter inte här 24 timmar om dygnet...

Det var ju bra! :) Jag tycker bara det är olustigt att sånt här får ske överhuvudtaget, och har förstått att folk tror att dom kan skriva vad som helst på nätet, vilket kan få förödande konsekvenser för den det berör.
Jag lägger ingen som helst värderings grund i själva tvisten mellan dessa personer utan blir rädd för rättsäkerheten och mig själv om något liknande skulle hända mig, så kan det förstöra ens rykte och liv totalt!
I speciellt häst kretsar är det mer regel än undantag att baktala folk.
Därför är det viktigt att detta bearbetas.

Men då är det ju bra om man reagerar och gör något konkret, som att i det här fallet triangla tråden. Skitsnack blir en skitsak om ingen lyssnar.

Ja det är säkert.

Om jag har rånat ICA nere på byn så får du INTE skriva att "Lillan_Tuff" har rånat Ica (inte ens om du var med och genomförde rånet)

Det är för att varken du eller jag ska behöva vara rädda att bli uthängda av någon som vill oss illa och därmed hittar på saker.

Om du skriver att jag har rånat ICA, hur vet Skogstrollet att du talar sanning och inte totalbluffar?;)

Jag såg en gång en annons på en hästsida där en person skrev :
" VARNING för xxxxxx xxxxxx som bor på gården xxxx i xxxx. hon säljer en billig ponny och när man betalat in handpenning så skickar hon ett sms att hon ångrat sig. Man får inte tillbaka pengarna och det är ingen ide att kräva in pengarna då hon har STORA skulder hos kronofogden... VARNING!!!"

Det stod med namn och adress och ort så det var helt tydligt vem personen var. Efter ett par dagar eller nån vecka, stod detta:
" FÖRLÅT xxxxxxxx xxxxxxxsom som bor i xxxxxxx, hon hade satt in pengarna på ett konto jag glömt att kolla..." :eek:

Snacka om miss, och vad pinsamt för den som inte hade gjort fel....usch!!:angel:

Ja det är säkert.

Om jag har rånat ICA nere på byn så får du INTE skriva att "Lillan_Tuff" har rånat Ica (inte ens om du var med och genomförde rånet)

Det är för att varken du eller jag ska behöva vara rädda att bli uthängda av någon som vill oss illa och därmed hittar på saker.

Om du skriver att jag har rånat ICA, hur vet Skogstrollet att du talar sanning och inte totalbluffar?;)

Om du blivit dömd för det i domstol - för då ses det i lagens mening som sant - så då får vem som helst berättade det för vem som helst och var som helst, utan att det är brottet förtal.

Hälsning Maja

Om du blivit dömd för det i domstol - för då ses det i lagens mening som sant - så då får vem som helst berättade det för vem som helst och var som helst, utan att det är brottet förtal.

Hälsning Maja

Det stämmer inte, för inte länge sedan dömdes en man för förtal(samt brott mot PUL) då han lagt upp personuppgifter på de män som dömts för att ha våldtagit hans fru(eller sambo/flickvän, jag minns inte) på nätet. Det står till och med i förarbetena vad gäller förtal att även spridandet av uppgifter som är offentliga kan vara förtal om syftet är att väcka missaktning.

Tycker inte det är okej och skulle inte ta en sådan annons seriöst. Förstår inte meningen med att folk ska varna på det sättet heller, jag har i alla fall alltid bett om referenser (gärna från två olika stall) om jag inte känt denne sen tidigare.

Vem bedömmer om det är sant eller inte? Du? Jag? Det finns alltid flera "sanningar" när två träter... Tror du att allt du hör och läser är "sanning"?

Läste du vad jag skrev? :confused:

Jag undrade om det juridiskt sett är förtal, även om det man säger är sant. Det var en teknisk sidofråga.

Som jag skrev kan ingen av oss veta vem som har rätt, och därför tycker jag inte att man hänger ut saker på det viset.

Det stämmer inte, för inte länge sedan dömdes en man för förtal(samt brott mot PUL) då han lagt upp personuppgifter på de män som dömts för att ha våldtagit hans fru(eller sambo/flickvän, jag minns inte) på nätet. Det står till och med i förarbetena vad gäller förtal att även spridandet av uppgifter som är offentliga kan vara förtal om syftet är att väcka missaktning.

Tack för det! Det känns nämligen som att ordet förtal bara handlar om osant tal, så att säga. Nice med någon som har koll! :idea::bow:

Hej nix det är ALDRIG ok att hänga ut någon vare sig det gäller kunden eller stallägaren.Myntet har alltid 2 sidor! Har man problem tar man saker face to face och inte sjunka så lågt.Förtal är straffbart!!!:bump: SANNINGEN KOMMER ALLTID FRAM FÖRR ELLER SENARE

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka