Hänga på en töm

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kangaroo
  • Startdatum Startdatum
K

kangaroo

Hej!
Min vallack gick rundbanejobb i fredags med ett gäng andra hästar, typ provlopp. Först i mål men kusken var inte riktigt nöjd då han hängde på högertömmen, fra på upploppet. Denna kusk har kört min häst många gånger förut och har aldrig nämt att han varit entömd innan. Var därför iväg på ATG-klinik idag för att böja igenom honom och han visade 0 grader hälta på alla fyra ben. Munnen kollades men den var bra, raspade lite iallafall. Vad kan det var för fel? Måste det vara något fel? Hästen är pigg och glad och tränar för övrigt jättebra. Banan var lös och därmed lite tung, kan det vara dåligt fäste som gjorde att hästen inte orkade?

Synpunkter och förslag önskas i mängder.. :bump: :rofl:

Vilket spår gick han i på upploppet? Hade han andra hästar till höger om sig?

Min ena drar på högertömmen när hon är lite stum i ländryggen. Det brukar fixas med lite massage och regelbundna besök av equiterapeut.

Och visst kan det bero på trötthet...

/// ghost

Hej!
Han gick i fjärdespår å hade inga hästar till höger om sig. Fia

Det skulle inte bara kunna vara så att han hamnade långt ut i sista svängen, gick väldigt fort och blev lite trött? Det behöver ju inte vara någon direkt smärta bakom det som hände, han kanske bara inte orkade hålla tempot och rytmen uppe så långt ut i banan?

Jag skulle inte oroa mig över en incident, däremot om han gör precis likadant nästa gång och gången därpå...

Hej!
JO, han gick i tredjespår genom hela sista kurvan och ut ännu ett spår över upploppet. Jag får hoppas att det var trötthet och inget större fel. Hästen var dock andningsmässigt pigg efter loppet men man vet ju ändå inte hur det kändes muskulärt för honom. Trötthet i musklerna trodde veterinären.
Fia

Hej!
Hur märker du av problem i ländryggen, ömmar hon? Vad gör din equiterapeut åt problemen? Jag ska få besök av detsamma på fredag nämligen.
Fia

Jag har inte bara EN utan TVÅ ländryggsspända hästar :crazy:
Den ena av dem har vi äntligen fått bukt med, hon hade en ländkota som inte var i riktigt rätt läge från början. Men efter ungefär ett år med upprepade behandlingar fick vi äntligen ordning på henne. Akupunktur, laser, manipulation av kotan samt massage gjorde att hon numera är helt jämn. Den hästen är jättebra, för när hon börjar reagera för svettskrapan är det bara att ringa och beställa tid. ;)

Den andra har en bäckenrotation i botten som spökar, och hon är precis i början av sin behandling. Hon drar egentligen bara åt höger i kurvorna. Och behanlingen är väl ungefär densamma förutom att det är bäckenet som manipuleras på henne. Och att det tar mycket längre tid för henne att bygga tillbaks muskulaturen till ett jämnt läge. Hon är tvärt om en häst som aldrig säger ifrån så hon är inte lika enkel att "förbehandla".

När de är spända i ryggen brukar de ha en tendens att ställa bakbenen alldeles för långt in under sig, samt att rygglinjen ser lite "uppbuktad" ut. Efter ett tag går man och glor på varenda häst hur de ser ut i ryggen. Det finns mååånga travisar som ser ut så... :angel:

Lycka till, för om det är något nypåkommet brukar det vara rätt enkelt att komma till rätta med...

/// ghost

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Kort snabbfakta om läget hittills: - Jag har haft hästen på fråga på foder i lite mindre än ett år. Vi gjorde dock ingen besiktning...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: mackvack
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
J
Trav Blir galen på 4 åringen...Hittar inte felet på honom men nåt stör honom. Kom med förslag med era erfarenheter. Observera att det är ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 031
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar