Hänga gardiner i taket?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag bor i en etta med sovalkov och jag skulle vilja hänga upp mina mörkläggningsgardiner vid dubbelsängens fotände för att det ska bli riktigt mörkt där man sover.
Jag har försökt leta efter lite olika alternativ men hittar ingen riktigt bra.

Gardinerna har lite tyg ovanför där man hänger på en stång, så funderar på något duschstångsliknande, hittar bara inte så långt, som man kan fästa vägg i vägg. Det är ca 200cm.

Var inne på en gardinskena, men vill helst slippa ljusglapp, därav att jag är inne mer på stång, eller ska man kanske göra ett eget hemmabygge?
Jag har en gardinstång, som jag kan ta bort ändarna på och bara få själva stången.

Även spånat lite på vajer, men avfärdade den snabbt då jag inte vill att gardinen ska svacka på mitten, återigen med ljusinsläppet.

Vad har ni på buke för förslag?
Tror ni det finns något stångalternativ för mig?

Med en skena får du väl nästan inget ljusinsläpp, tyget går ju bara ca 5 mm från skenan.
Annars är det ju lätt att bara ta en gardinstång för ett bredare fönster och hänga upp. Du kan ju hänga den nära taket och använda gardiner som har tyg ovanför stången. Fast det kanske typ alla gardiner har:) Men jag tror att det blir bättre med en skena:)

Det är dem här gardinen som ska hänga där, kollade på de som hänger vid fönstret och de stack visst inte upp så mycket som jag mindes, kanske max 1 cm om ens det.
56759

Om du sätter en sådan gardinskena i plåt på en tunnare regel som du sen sätter fast i läckt som går ner antingen ända mot golvet eller bara en bit ner på väggen så borde det unna bli hyffsat snyggt utan fånigt häng mitt på.

skena i taket med krokodilklämmor i. Vet inte om det heter krokodilklämmor på riktigt men det känns som det :p klämmer liksom fast det i tyget.

betydlig-vagg-takfaste-svart__0409220_PE569548_S4.JPG

IKEA
Tänker att det borde inte vara några problem att sätta fast själva kroken i taket. Här kan du ju bestämma glipa.
OBS! Jag är rätt trött och klockan är mycket, så kan ha helfel.

Jag bor i en etta med sovalkov och jag skulle vilja hänga upp mina mörkläggningsgardiner vid dubbelsängens fotände för att det ska bli riktigt mörkt där man sover.
Jag har försökt leta efter lite olika alternativ men hittar ingen riktigt bra.

Gardinerna har lite tyg ovanför där man hänger på en stång, så funderar på något duschstångsliknande, hittar bara inte så långt, som man kan fästa vägg i vägg. Det är ca 200cm.

Var inne på en gardinskena, men vill helst slippa ljusglapp, därav att jag är inne mer på stång, eller ska man kanske göra ett eget hemmabygge?
Jag har en gardinstång, som jag kan ta bort ändarna på och bara få själva stången.

Även spånat lite på vajer, men avfärdade den snabbt då jag inte vill att gardinen ska svacka på mitten, återigen med ljusinsläppet.

Vad har ni på buke för förslag?
Tror ni det finns något stångalternativ för mig?

Fast duschdraperistång till 200 cm är ju inga problem? Den här till exempel (IKEA) kan man ha till max 240 cm:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80162668/

Den är stadig och bra. Har den framför en gammal dragig pardörr, och har hängt fleecefiltar på den.

Vi har stång som ligger i u-fästen som sitter i väggen. Risken är då att du får ett mm glapp i sidorna, men jag tror det inte. Hänger rätt mycket på hur styvt tyget är i gardinen.

Den här typen, fast vi har betydligt kraftigare och i metall.

54398.jpg

betydlig-vagg-takfaste-svart__0409220_PE569548_S4.JPG

IKEA
Tänker att det borde inte vara några problem att sätta fast själva kroken i taket. Här kan du ju bestämma glipa.
OBS! Jag är rätt trött och klockan är mycket, så kan ha helfel.
Den funkar inte, för gardinen kommer löpa från en vägg, tvärsöver till en annan vägg, så just det fästet fungerar inte då.

Vi har stång som ligger i u-fästen som sitter i väggen. Risken är då att du får ett mm glapp i sidorna, men jag tror det inte. Hänger rätt mycket på hur styvt tyget är i gardinen.

Den här typen, fast vi har betydligt kraftigare och i metall.

54398.jpg
Jag hittade något sådant på IKEA, men det stod inte hur diametern var på hållaren och det hänvisade inte till vilken stång som passar. Heter de u-fästen eller har de ett annat namn? Tänkte jag ska googla lite. :)

• Gilla
Reactions: ptr
Jag hittade något sådant på IKEA, men det stod inte hur diametern var på hållaren och det hänvisade inte till vilken stång som passar. Heter de u-fästen eller har de ett annat namn? Tänkte jag ska googla lite. :)

Jula har, under namnet rörhållare. 25 mm, 24,90 för två. Har dock inte kollat om de har stång också.

Edit: de har stång. 2 meter: 99,90 kr. Tre meter 149 kr.

Men jag det kan bli för klent med de som inte fäster i väggen, de håller inte särskilt mycket tyngd.
Ja, det var det jag tänkte på också när jag läste i deras produktbeskrivning, stod ingenting om hur mycket vikt det tar och då vågar inte jag köpa om det inte funkar. Fast det hade varit bra om det hade funkat, inga hål i väggen när jag flyttar (om jag kommer flytta, kanske blir kvar för alltid. :p )

Jula har, under namnet rörhållare. 25 mm, 24,90 för två. Har dock inte kollat om de har stång också.

Edit: de har stång. 2 meter: 99,90 kr. Tre meter 149 kr.
Jula säger du, undra då om rusta eller jem & fix kan ha någon liknande?
Närmaste Jula här är Borås, Jönköping eller Växjö och alla är minst 1 timme bort. Undra vilka mer som kan tänkas ha sådana rörhållare?

Ja, det var det jag tänkte på också när jag läste i deras produktbeskrivning, stod ingenting om hur mycket vikt det tar och då vågar inte jag köpa om det inte funkar. Fast det hade varit bra om det hade funkat, inga hål i väggen när jag flyttar (om jag kommer flytta, kanske blir kvar för alltid. :p )
Testa! Så himla mycket kostar de ju inte ändå. Jag tycker att de känns väldigt rejäla och sitter stadigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka