Hane vs. tik?

Aliide

Trådstartare
Har fått nys om en toppenkull med Mallar som beräknas i April! Har redan anmält mitt intresse för en tik. Pratade nyss med min underbara tränare (som känner uppfödarna och tiken privat). Enligt henne så spelar det ingen roll om jag tar en hane eller tik, just för att kullen är så otroligt lovande. Man kan naturligtvis aldrig veta. Både tik och hane är mycket sociala, arbetsvilliga, lojala, föriga och tillgivna.

Men nu fick jag ett mail ifrån den underbara uppfödaren som skriver att många människor hört av sig ang. tikar men att det just för stunden bara är en tjej som vill ha hane. Själv så har jag blivit lite skeptisk kring hanar då tack vare min egna. Jag vet innest inne att det eg. inte har med hanar eller tikar att göra då Focus brister i sin tillgänglighet (och har för mkt av annat).

Tränaren frågade mig varför jag inte vill ha hane och inte tik? Själv så tänker jag "Nej inte en dominant hane igen, som ska försöka rangklättra och vara odräglig", just för att min egna är sådan. Tikar har å andra sidan sina löp, skendräktigheter osv.

Hur resonerar ni själva kring hane och tik?

Jag känner stort förtroende för min älskade tränare och hennes kunskaper. Samt att hon känner mig och min hundhållning. Enligt henne så skulle jag lätt fixa en hane och tik så länge individen är bra. Och som sagt; kullen som kommer har två toppenföräldrar!

Hjälp mig nu! :o

Sv: Hane vs. tik?

Jag älskar hanar! :love: Jag upplev er dem som "mammigare" och lättare att "kommer överens" med än tikar, men det är min erfarenhet ;)

Sol skrev:
Jag älskar hanar! :love: Jag upplev er dem som "mammigare" och lättare att "kommer överens" med än tikar, men det är min erfarenhet ;)

Haha knepigt det där. Jag uppfattar tikar som mer "mammiga" :o

Tik eller hane spelar ingen roll för mig. Har för tillfället 6 hanar och 3 tikar och de uppfostras på samma sätt och jag har aldrig haft problem med rangklättring på hanar / att tikar blivit "knepiga" pga löp..
Ska man inte avla, så är det väl enklast att ta en valp av samma kön som man redan har.

Jag har haft hane tidigare men har nu en tik... Den gammla hunden, Ior, är nu 6 år och bor hos mamma o pappa eftersom han köptes som familjehund medan jag bodde hemma. Min första egna hund (en hane) fick jag tyvärr ta bort i våras 4 år gammal pga mentaliteten... När jag tog bort honom fick jag ett erbjudande från uppfödaren till Ior att ta en tik på foder från henne och nu har ju 1-åriga Pippi här :smirk: Jag har haft svårt att riktigt veta hur jag ska funka tillsammans med henne men nu (hämtade henne i mars :o ) börjar vi komma riktigt bra överrens. Jag anser ju dock att hundar är väldiga individer o det skiljer väldigt mycket även mellan samma kön och samma ras...

Aliide skrev:

Beror kanske lite på ras? Vi har antagligen uppfostrat alla hundar lika och hos oss har hanarna alltid varit "medgörligare" än tikarna. Vi har haft hamiltonstövare, samojed och jämthund.

Fast vem vet, kanske har vi omedvetet varit lite "tuffare" mot hanarna just för att man vetat att de kan bli pissigt jobbiga om de börjar muppa sig och vill klättra i rang... hmmmm.

Aliide skrev:

Där har jag helt motsatt uppfattning. hanarna jag har haft har vart mkt mammigare än tikarna.

Ang hane vs tik, så är det ett svårt val.. men när jag köpte Tuffsan så köpte jag en tik bara för att jag inte riktigt visste hur Mulle och en ev. hane skulle funka ihop när båda var könsmogna.
Men då fick jag ju hennes löpande istället. :crazy: Sen tycker jag tikarna är lite mer samarbetsvilliga, förutom vid löp, då våra har vart riktiga tjurskallar men det är väl olika från individ till individ.

Alltid!!

Tjejerna hälsar att han iaf hade för långa ben för att de skulle tilltalas av det ;)

Aliide skrev:
/.../
Hur resonerar ni själva kring hane och tik?
/.../

Hjälp mig nu! :o

Nu är min erfarenhet förhållandevis liten. Jag har haft två tikar och två hanar (som jag har nu).

Den ena tiken jag hade valde jag medvetet därför att de oftare är mjukare än hanarna. Det var en rottweiler, vilken ju är känd för sina skillnader mellan könen.

Nu var hon inte mjuk alls, utan var riktigt jobbig med mycket dominans och "du skall inte bestämma över mig"-attityd.

Den andra tiken jag hade var otroligt mattig och mycket trevlig i sitt sätt. Problemet var att hon inte accepterade andra hundar och vaktade mig mycket.

Den ena hanen som vi har idag är stöddig och "bäst i kvarteret". Han tycker han är den coolaste och behöver alltid veta sin plats. Den andra hanen (som ännu är rel. ung) är mycket följsam, balanserad och "trogen".

Så vad skall jag säga? det skiljer mer på individ än på kön - det är min erfarenhet.

Välj den hund som du tror passar dig och strunta i vilket kön han/hon har då - om inte spelar så stor roll?

Jag tror jag hade gjort så.

Jag gillar tikar. Överlag upplever jag hanar som något korkade och tomma i bollen. Oavsett hur smarta de än är när de jobbar så är de barnsliga till vardags och ungefär lika komplicerade som en falukorv. Det passar inte mig riktigt.

Jag föredrar då de myglande tikarna, som kommer bakifrån och hugger en i ryggen. De som intrigerar och som måste överlistas.

En tik. Mer skärpa (utan den övertoppade skärpan som ofta hanar är mer utrustade med), du slipper en hel del testestoron-relaterade bekymmer och man slipper det jäkla pinkandet.

Sen håller jag med Jadzia där, de är lite falska, men har du dem på din sida så stannar de där.

Fast jag har iofs 3 tikar och skaffar dessutom bara ston :angel:

//E

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 635
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 776
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 352
Senast: Lilahnee
·
J
Övr. Hund Just nu vore det perfekta läget för att skaffa hund nr två, jag är förtillfället arbetslös och har ju allt tid i världen för en valp...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: julia_v
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar