majola

Trådstartare
Finns det speciella sadelhandtag att köpa? Jag har provat med en aachenrem någon gång, men det blir inte bra. En annan lösning som jag har funderat på är ett pelhamdelta, det borde ha lagom storlek. Hur har ni gjort?

Sv: Handtag

Det finns en särskilld bygel att köpa som man skruvar fast i sadeln, men det kanske du inte vill göra?

Ser ut såhär:
bojle1.jpg

Pelhamdelta har jag provat för länge sedan, men jag tror det finns speciella handtag, som ser ut som deltan fast de är lite längre.

mvh Jessica

Sweet och Pontevecchio: Jag kör annars med halsrem, men jag önskar mig något som kan sitta kvar inne på dressyrbanan.

Jessica: Funkade det bra med deltat? Jag har aldrig sett något särsilkt handtag i butikerna (men jag har i och för sig inte letat så noga).

Jag har köpt ett handtag till min ponnysadel på ett av våra vanligare postorderföretag. Vet inte om det finns fortfarande men det fungerar väldigt bra. ;)

Jag använder en snokrem, tycker det fungerar bra. Dessutom har jag en halsrem.

Men, handtag/halsrem har väl inte blivit tillåtet på dressyrtävling?

Immer

Halsrem får man väl inte ha inne på banan, men jag och många andra har i alla fall haft det på framridningen. Minst en av ryttarna i OS hade handtag på sin sadel. Dock tror jag inte att man får hålla i det under själva ritten.

Jag tycker aachenremmen blir så "slingrig" och skulle vilja ha något lite stabilare.

majola skrev:
Jag tycker aachenremmen blir så "slingrig" och skulle vilja ha något lite stabilare.
Vad man får eller inte får ha inne på banan under dressyrtävling vet jag inte, men vill man ha ett lite mer permanent handtag som är lätt att greppa så använder man snokremmen till Aachengrimman. Sen lindar man det med eltejp tills det blir så tjockt och stabilt som man vill ha det. Då står också det lindade handtagen upp lite vilket gör att man kvickt får grepp om det. Hur mycket det skall stå upp avgör man genom längden på remmen.

Ja, det var ju smart. Jag har så många aachenremmar som ligger och skräpar så det ska jag prova.

Immer: Om hästen tror att den är en hingst då? ;-) Det var en diskussion uppe på dressyr för några månader sedan (hittar inte tråden nu) där man kom fram till att man fick ha handtag men inte hålla i det ine på banan. Men det får jag förstås kolla upp lite nogrannare.

Anky hade handtag på sin ritt igår, jag såg det på TVn.

mvh Jessica

Det är ju egentligen därför jag vill ha det, för att Anky har... :o
Och för att folk ska tro att jag har en hingst förstås. :D

Möjligen för att inte ramla av också...

majola skrev:
Det är ju egentligen därför jag vill ha det, för att Anky har... :o

Och för att folk ska tro att jag har en hingst förstås. :D

Möjligen för att inte ramla av också...

Precis som jag misstänkte. :angel: Det var väl tur att jag skrev det då. :D

mvh Jessica

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Tora
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka