Handsprit i hästvården

Blandrastik

Trådstartare
Det blev ju ingen svininfluensa, inte här i alla fall. Så vi har lådvis med handsprit här som ingen vill ha.

Kan man anväda det till t ex sårrengöring? Eller till något annat i stallet.

Nån som vet?

Sv: Handsprit i hästvården

Ja inte skulle jag använda det till sårrengöring . Lär nog svida ... Spar det till nästa influensa eller skicka det till mig :D

Mia

sprit som sprit, går aldeles utmärkt att tvätta sår med..

att det svider får man räkna med.. hellre det än infekterade sår..

Funkar prima att ta bort kåda ur pälsen, så spar till sommarbetet :D

/B

Ni är inte rädda för vinterkräksjuka då? Handsprit minskar definitivt risken att drabbas av det så visst finns det väl fortfarande anledning att använda handspriten till det den är tänkt till? Men visst borde man väl kunna tvätta diverse småsår men det

Kom på en sak till, den är jätte bra att ha ifall någon använt fel penna på whiteboard tavlan i stallet ( dvs permanent penna).

/B
Som använder handsprit dagligen då hon är paranoid mot kräksjuka.

luften har gått ur bubblan, svininfluensan är och var ett pr-trick.

Jag tar gärna några flaskor :angel: Handsprit har ganska lång hållbarhet så jag skulle spara dem till nästa epidimi. Dessutom så är det inte helt fel att använda i vardagen heller, jag är helt övertygad om att jag sluppit flera sjukdommar pga att jag är så noga med handspriten.

Är väl perfekt att ha i stallet. Jag skulle inte tvätta sår på hästarna med de, men sprita sina egna händer innan sårrengöring.

Ni har inte funderat över att det kan vara så att iom att folk började tvätta händerna och de flesta faktiskt vaccinerade sig så lyckades vi stoppa smittan?

Den handsprit vi så flitigt har tvättat bort svininfluensan med biter inte på noroviruset.

Många virus omges av ett ytterhölje som behövs för att viruset ska kunna överleva, handspriten förstör detta hölje. Men noroviruset har inget ytterhölje, så det finns inget handspriten kan förstöra.

Den enda räddningen är att tvätta händerna noga med tvål och vatten. Och undvika människor som man vet är smittade.

Jaha, se där.

Jag tar nog med mig spriten till stallet, även om jag tvättar händerna så blir det nog sämre med det i stallet.

Du kan använda handspriten till dina händer innan du skall tvätta något sår på din häst så du inte tillför mer bakterier:)

KL.

Framför allt är det bra att ha i stallet för sin egen del, att sprita händerna efter att ha rengjort hovar, sår o andra ställen, för med handen på hjärtat, så är vi ju inte bäst på att tvätta händerna i stallet nu på vintern, då somliga endast har kallvatten att tillgå. Jag har dessutom använd handsprit på väggar och stolpar, där hästen har kliat dig och lämnat en stor grå kletig fläck. Stryk ut medlet med en svamp, låt verka några minuter och torka bort - vips så har det blivit rent utan att du behöver skrubba sönder ytan !

mvh

Saltomortal
(som jobbar med kemi o desinfektion)

Ni har inte funderat över att det kan vara så att iom att folk började tvätta händerna och de flesta faktiskt vaccinerade sig så lyckades vi stoppa smittan?

Fast de som har vaccinerat sig smittar ändå... så tror inte mycket hänger på att många vaccinerat sig...

Fast de som har vaccinerat sig smittar ändå... så tror inte mycket hänger på att många vaccinerat sig...

Nej just det.. Vi vaccinerar oss för att staten gillar att slösa våra pengar på onödig medicin som vi egentligen inte behöver... Så måste det vara.. Och vaccinerade smittar ändå om de väl blivit sjuka, det är därför dom anser att alla ska vaccinera sej för att skydda de som är riskgrupper.. Och just det... Vi bör alla bära hattar av aluminium så inte staten kan läsa våra tankar...

Handspriten skulle jag fortsätta använda, skyddar ju inte bara mot svinis och som flera sagt, super att kunna desinficera händerna i stallet innan man tvättar sår.

/ Lavinia, trött på konspirationsteorier när det finns verkliga existerande hot mot bla personlig integritet som man glatt går med på...

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
123
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 310
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka