Handhäst?

D

Dundret

Min häst kan inte ridas just nu, kan bara skrittas nån gång i veckan i 10 minuter tills han fått upp konditon och muskler. Tömkörs, promeneras osv.
När man promenerar han, speciellt nu när han inte är igång ordentligt och vilat mkt så blir han väldigt pigg och tramsig, och har väldigt brått och lyssnar dåligt.. Speceillt på hemväg när man går själv.
Är andra hästar med går det hyffsat och han är väldigt snäll. Kan få sina stunder men det är inga problem. Han är alltid kontrollbar, men nonchalant.

Nu imorgon ska jag rida ut på en annan häst med en kompis och jag undrar. Ska man våga att ta med min häst som handhäst? Tycker det hade varit super omväxling, och lättare. Det är ju inte ofta jag kan promenera längre rundor med han då det är sällan man har sällskap med andra hästar. Och att gå själv funkar men är jobbigt och det slutar med att han lyssnar mindre och mindre då mitt tålamod och kondition gör det värre.
Hade varit super att ha hand som handhäst. Hästen jag ska rida är delar han hage med och de är bra kompisar. Men de kan var lite hackiga mot varandra.
Har aldrig ridit med handhäst förr.
Frågan är bara hur dte kommer att gå? Ska man ha träns på eller grimma?

Hade tänkt att bara prova på gården och provar lite där jag vet han kan få mer bråttom och se hur det går. Funkar det får han följa med. Blir det problem på hemvägen hoppar jag av och får leda båda om jag inte klarar det i sadeln.
Tänker inte rida på trafikerade vägar även om båda är 100% trafiksäkra så är det inget jag skulle få för mig.

Hur har ni gjort med era handhästar? Och vad är lämpligt att ha på? Träns? Skulle nog föredra träns på min häst och grimskaft. Och spö så jag kan peta bort han lite om han inte lyssnar eller flytta han. Han har en tendens att vända sig mot en och nonchalerar en om man tar i han.
Hästen jag ska rida är GUDASNÄLL. Kan bli lite tjurig ibland. En bomb kan smälla bakom han och han bara lunkar på, han är dock lite dominant. Men han och min häst är ganska lika ställda i hagen.

Så ni som brukar rida med handhäst, vad är vikitgt att tänka på? Vilken sida bör man ha handhästen på?
Iof tror jag inte jag tar med han imorgon, men jag komer nog att prova på gårdsplanen. Men går det bra, kanske jag testar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Handhäst?

Min make som inte är rädd av sig (men BORDE vara det ibland :) ) tog med sig nordesvensken när han red fjordingen. Skrittade de första gångerna eftersom nordsvensken har en förmåga att springa före och de kan rejsa mot varann, sen provade han trav och det fungerade bra det med. Han har träns på handhästen och trär ett grimskaft genom bettringarna. Det är bara å prova.

Min make tyckte till och med att det gick så bra (han hade vid några tillfällen tappat nordsvensken men fått tag på henne lätt igen) å släppa henne eftersom hon var så snäll och följde efter. MEN när de ridit en 400 meter så tyckte nordsvensken att det var bra och vände hem. Min make efter på fjordingen men då ökade nordsvensken takten. Det slutade med att nordsvensken galopperade järnet och fjordingen efter som tycker att rejsa är kul. Maken hade lite problem att få stop på henne så han följde med, hästarna tyckte att det var så kul. Det hade varit en syn att se :rofl:
Allt gick väl och min make är fortfarande inte det minsta rädd, utåt i allafall. En lite parantes vad man kanske inte ska göra :)

Lycka till!

Senast ändrad:

:D jo det var kanske inte så lyckat.. Tur att nordsvensken inte trampa på grimskaftet med bett och allt iaf:crazy:

Problemet är ju bara att dessa hästarna kan var väldigt bitiga och på varandra. Så om min häst blir på efterkälken så tror jag han gärna biter den jag rider i arslet.
Men jag tror inte det är nån risk. Den jag rider går i slowmotion takt och min häst är en som går fort i sig själv. Så även om man tycker han går i lagom normalt tempo så blir de flesta hästar på efterkälken.

Men jag vet inte.. Kanske detta är bra för honom? Han kanske lär sig så smånigom av den hästen jag rider.
Dock tror jag det blir lite rejsande för går min häst bredvid en annan så vill han göra vara ännu längre fram och vara först men har man han bakom en annan häst tar han det lugnt och sköter sig exemplariskt.
Nåja, vi får se hur det artar sig.

Jag brukar ha repgrimma el träns, sedan har jag alltid ett spö i samma hand jag håller hästen. de kan vara bra i fall hästen vill springa fram. jag brukar hålla hästens huvud vid mitt ben. man har mest kontroll där inte för långt fram el bak. går de där bak kan de irritera ridhästen el plötsligt stanna.inte för långt fram då kan du få två som rejsar + att de är svårt att stoppa dem. jag tycker oftast att det är lättast att trava, springer hand hästen fram slår jag lätt med spöt mot nosen. de lär sig fort. skritt brukar funka ok såvida att de har samma tempo.jag har alltid hästen på v.sida men de beror på att jag är battre på att använda/styra med den, ä vänterhänt:)

lycka till :rofl:

okej det var ett bra tips! Ska hålla han vid skänklarna! Och att ha spö i samma hand hade jag tänkt.
Jag har en känsla av att det blir lättare för mig att ha han på vänster sida, dock är jag inte vänsterhänt. Men när jag tänker mig att rida med handhäst får jag automatiskt en bild av att jag har den på vänster sida och det känns bra. Frågan är om det funkar i praktiken. Min häst blir lätt orolig om han har mig på höger sida, han tycker det känns lite skumt tror jag.

Jag har träns eller helst kapson då. Har du en sån tycker jag att det är mycket bättre.

Jag brukar använda träns och trä linan igenom bettringarna. Använder en avklippt longerlina som är lite längre än ett vanligt grimskaft. Har dessutom ett spö i handen som kan både driva på slöa handhästar som halkar efter men som också kan stoppa eventuella ideer på att försöka springa ifrån ridhästen. Dessutom använder jag spöet att lätt smälla till handhästen med om den skulle få för sig att bita eller på något sätt mobba ridhästen.
Försöker alltid att ha huvudet på handhästen jämte mitt ben. Känns som om det är ett bra läge där jag kan ha hyffsad kontroll på handhästen.
En fördel är om handhästen är van vid röstkommandon. Underlättar när man ska byta gångarter iallafall!
Jag rider alltid med handhästen på höger sida. Om jag skulle möta trafik så blir automatiskt handhästen närmast diket och längst bort från bilarna.
Ha någon på marken första gången som kan rycka in och hjälpa till om det skulle trassla till sig. Att du använder ett par tunna handskar är inte heller helt fel, är inte så roligt att bränna sönder händerna om handhästen får för sig att sticka sin väg!

Jag använder repgrimma på mina handhästar, det har fungerat i flera år. Tycker att det är ett bra sätt att ta med unghästar på turer innan man kan rida dem fullt ut. De äldre går ffa med på långa skritturer, men det kan även bli en och annan galopp då dom är mkt snälla. Bor i en liten by där det inte är så mycket trafik, och grannarna vet att jag ofta har mer än en häst med mig åt gången.

Ja han är väldigt van vid röstkommando. Han backar, går fram, ökar, stannar och ibland flyttar sig i sidled med rösten och minskar tempot.
Men ibland väljer han och lyssna och ibland inte, och då måste jag förstärka med kroppspråket och allra sist fysiskt, puttar lite på han eller bara tar lite i lina/tygel.
Har jag han som handhäst tror jag han garanterat vill nonchalera speciellt de bromsande kommandona, så blir det oftast i speciella situtioner, då är det mkt annat han intresserar sig för skulle jag tro.
De sista funakar ibland, han har inte riktigt förstått än.
Men ledarskapsövningar funkar utmärkt och han visar att det är jag som bestämmer och inte han när vi är i paddocken och runt om stallplanen.

Arwyn: Kapson har jag men jag tror jag föredrar träns första gången.

Jag tycker också det vore ett perfekt sätt för min häst. Han blir så lätt uttråkad nu och jag har inte världens fantasi. Det blir ju mest tömkörning i paddock, korta skritturer runt gården eller promenader runt omkring.
Ska ju snart börja skritta lite mer och längre men problemet är när han vilat och blivit lite uttråkad, så blir han jättespänd och lite full i fan eller hur man kan kalla det, när det är dags att rida ut lite längre och speciellt när han är ensam. Dels för han är så van vid att ha mig på marken bredvid som stöd.
Så istället för att hoppa upp på han och rida längre, så tycker jag ha han som handhäst blir en mjukare övergång. Då har han mig vid sidan på sätt och vis, och vi kan ge ut oss på längre turer.

Jag brukade ofta ha en häst som handhäst på den tiden jag ägde två men bara hade tid att rida en....

Jag brukade ha ett kapson och en longerlina på handhästen samt ett spö utifall att. Men jag gjorde så att jag red på en ranghögsta hästen så jag råkade aldrig ut för att handhästen helt plötsligt var framför eller på mig. Jag brukade ha handhästen inspänd så det blev lite mer nytta med hennes motion.

Ett råd som jag kan ge är att övningsköra lite på ridbana innan du ger dig ut i skogen så att alla är med på dina röstkommandon och så du ser att ridhästen inte reagerar allt för negativt på handhästen.

Jag brukar ha träns med delta och longerlina när jag rider med handhäst. Det har fungerat bra, och som är sagt tidigare är det bästa om handhästen inte hamnar för långt bakom (eller framför för den delen). Har aldrig haft spö med mig dock, men å andra sidan känner mina häsar varandra väldigt bra och den jag rider på "uppfostrar" handhästen alldelse själv. Den varning jag har är att om handhästen plötsligt stannar (min tvärnitade och hade bajspaus :o ) så är det bra att ha en längre lina så att man inte tappar taget. Lycka till!

Jag rider ofta med handhäst. Har två ston som är varandras motsatser, den ena är pigg och glad och har jättebråttom,d en endra är en tjurig kärring som gärna lunkar på i sin egen takt.

Jag rider faktiskt helst det lugna stoet och hard en andra som handhäst. Det är lättare, tycker jag, att bromsa hästen framför sig än att behöva DRA på en åsna (ursäkta uttrycket :devil: ) samtidigt som man ska hålla in hästen man sitter på.

Jag har faktiskt bara grimma på handhästen och longerlina. Inget spö (det får henne bara att gå i taket) utan använder rösten mest. Det fungerar superbra men på hemvägen får gammeltanten(handhästen) bråttom och ligger före hela vägen hem... :angel:

Dessa hästar är världens bästa vänner och kan stå i samma box tom, så det föreligger ingen risk för tjafs de två emellan.

Tack för alla tips!
Tyvärr blev det inget med handhäst igår. Det blev lite ont om tid..:cool:
Men kommer prova en annan dag.
"Handhästen" fick genomlida en schamponering istället.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama