Handhäst.....???

T

tantor

Är på väg att köpa en unghäst och skulle vilja ha denne som handhäst.....??
Hur går man tillväga...finns det någon bok som beskriver...
Vad behöver man tänka på ???

Tips & Ideer mottages med tacksamhet :confused:

Sv: Handhäst.....???

Jag har ridit mycket med handhäst själv. Vet inte om det sättet jag gör det på är det bästa, men i a f. Jag har träns med delta på handhästen och ett platt grimskaft med handdtag på (typ som ett hundkoppel). Alla hästar jag haft som handhästar verkar ha tyckt att det var väldigt kul att följa med sin kompis ut och har snällt hängt med. Första gångerna har jag bara skrittat med dem, men sen även travat. Brukar inte vara några problem. Galopp däremot kan bli lite stökigt. Då är det bra om man har en lång stoppsträcka.... Ibland har jag haft halsförlängare eller inspänningstyglar på handhästen som jag fäst i en gjord. Fast jag brukar bara ha det på under travsträckorna så det kan bli en del sitta av & upp och det är ju lite joxigt när man har två hästar med sig. Hästarna som jag "parat ihop" har alltid kännt varandra innan och gått tillsammans i hagen. Det är nog lite en förutsättning eftersom de går så nära varandra.

Lycka till!

Jag har också bra erfarenheter av handhäst precis som Mayflower men använder aldrig inspänning. Det viktiga är att hästen man rider är trygg och sansad och inte är sur eller arg på att ha en häst så nära inpå sig som det blir när man har häst vid handen. En annan sak som är en stoor hjälp och effektiviserar situationen är om unghästen lärt sig svara på röst kommandon ganska mycket, så man kan använda dessa vid handridningen. Då har man lättare att både trava och galoppera kontrollerat.
Precis som Mayflower skriver, har man 2 hästar som funkar bra ihop brukar bägge tycka att det är väldigt roligt att jobba på detta sätt.
Lycka till!

Är längd på lina något man behöver tänka på ?m Använder ni långt grimmskaft/longerlina eller något annat ?
Om handhästen drar iväg.......kan ju bli lite besvärligt....gör man fast linan någonstans eller håller ni unghästen på höger sida i höger hand ??

Innan ni rider...leder ni hästarna tillsammans så de vänjer sig lite ? Min häst har nog aldrig haft en handhäst brevid sig !

Rider ofta med handhäst. Både innan det är dags för unghästarna att ridas in och för att motionera "2 på en gång" av ridhästarna.

Jag tycker det är viktigt att byta sida och inte alltid ha hästen på samma sida. Handhästen går ju som i öppna nästan och då får man liksidig träning "på köpet". Att rida med inspänning på handhästen har jag inte ens kommit på tanken att göra.

Har aldrig brytt mig om att "träna", förutom att hästen skall vara normalt ledvan och gärna förstå rösthjälperna. Våra hästar går i samma hage och känner varandra väl. Däremot tycker jag det är praktiskt med någon till fots eller ännu hellre till häst som kan hjälpa till "peta på där bak" ;) de första gångerna så handhästen lär sig gå fram ordentligt.

Ett grimskaft med ögla i änden skulle jag inte vilja använda, för stor risk att trampa i OM man skulle ha oturen och tappa hästen. Hellre då ett par tyglar som lättare går sönder. Jag använder helst träns med bettringsrem. Då bromsar det ovanpå nosen också om jag behöver ta i hårt, samtidigt som munnen skonas. Inte helller slits munnen sönder om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet/tygeln. Vet jag att jag skall rida på ställen i skogen där handhästen inte får plats bredvid, använder jag ett lagom långt rep så handhästen kan gå bakom hästen jag rider där det är smala stigar och passager. Longerlina skulle jag aldrig vilja rida med, alldeles för långt att hålla rätt på.

Inom islandshästeriet som jag tillhör, är det inte ovanligt att spänna fast unghästen (finns t.o.m. speciella handhästgjordar) antingen vid hästen du rider eller vid en annan trygg lugn häst som man sen i sin tur har som handhäst. Men det är inte något som jag personligen gillar. Har dock ändå gjort det ibland för att slippa få axeln vriden ur led om unghästen är mkt hetsig, men då fastkopplad med en panikhake som jag lätt når åt när jag sitter i sadeln och kan rycka loss. Sen har jag ytterligare ett rep som inte sitter fastbundet, så även om jag kopplar loss hästen är den inte lös.

Jag har ridit mycket med handhäst eftersom jag har två hästar. Men först har jag ledtränat, viktigt att båda hästarna lyssnar väldigt bra på dig förstås och att de funkar tillsammans. Jag brukar ha repgrimma och ett 3meters grimskaft när jag rider. Handhästen får aldrig gå framför men på smala stigar behövs längden när hon ska gå bakom.

Jag har haft alla mina föl/unghästar med som handhästar eftersom de då är vana vid att jag pratar till dem uppifrån, råkar peta på dem med fötterna och viftar med händer.

Till skillnad från övriga här har jag alltid haft ett mellanting mellan långt grimskaft och longerlina, ett runt rep på 6 m som jag oftast har upprullad som en longerlina men ibland helt utsläppt (vid smala passager och om den sistnämda stannar utan att den första gör det lika fort).

Har även galopperat så här men då tycker jag att det är bäst om man vet att båda hästarna lyder på röstkommando så det börjar jag alltid med att lära dem...

tantor skrev:
Är längd på lina något man behöver tänka på ?m Använder ni långt grimmskaft/longerlina eller något annat ?
Om handhästen drar iväg.......kan ju bli lite besvärligt....gör man fast linan någonstans eller håller ni unghästen på höger sida i höger hand ??

Innan ni rider...leder ni hästarna tillsammans så de vänjer sig lite ? Min häst har nog aldrig haft en handhäst brevid sig !

Ett ganska långt grimskaft funkar bäst, ca 4-5 meter kanske- får inte vara för kort så du inte har lite att ta på om något skulle hända och du måste ge efter utan att tappa hästen etc. inte så långt att det blir trassligt att hålla styr på.

När du rider ska du ha handhästen NÄRA dig och ridhästen, dvs så att du har "kontakt", alltså inga långa slaka linor/rep....

ABSOLUT inte göra fast linan - du måste ha handhästen i handen vid ALLA tillfällen, annars kan det hända allvarliga olyckor!

Ang. häst-kombinationen.... att ridhästen accepterar handhästen i fråga är a och o.... skulle aldrig rida ut med handhäst utan att vara säker först på att dessa hästar kommer överrens. räcker nog inte med att leda dem brevid varann för att kolla - du måste vara säker på att hästarna känner varandra väl och tycker om varandra. särskilt för ridhästen kan det upplevas som irriterande att ha en handhäst så nära. oavsett hur snäll hästen är som ridhäst så får det inte vara en häst som tex sparkar när någon annan kommer för nära etc. du måste alltid räkna med att situation kan uppstå där du inte har 100% koll på handhästen, och då måste ridhästen funka!

Som Grimman säger: att de lyssnar på och kan RÖST kommandon är a och o för mer tempo betonad handridning, och underlättar i ALLA situationer runt det hela.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 525
Senast: Lea88
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 187
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama