Händer, händer...

S

seejii

Bilder på korrekt handställning vore kul o se. Och bilder på inkorrekt handställning!

Sen fundera jag på, i en enhandsfattning så blir ju handställningen lite omkull lagd har jag sett på BB. Jag gör likadant, för det tycks inte gå på annat sätt! Eller?

Sv: Händer, händer...

När man rider på stång kommer man att lägga omkull händerna helt enkelt för att få en längre yttertygel och en kortare innertygel uatn att behöva böka runt så mycket.

Har du tygeln i vänster hand så lägger du handen med naglarna uppåt i höger böjning och med "klockan" uppåt i vänster böjning.
Nu hoppas jag att det där inte blev fel. Jag rider själv med stångtyglarna i höger hand så det blev lite bakvänt för mig att tänka så där.

Med ett tränsbett eller enbart kapson dock har man en normal handställning.

Jag har nu fått lära mig att byta tygelhand när jag rider enhändigt. Rider ju inte på stång på min häst ännu, men när jag rider andras.

Vänster varv - höger tygelhand. Höger varv - vänster tygelhand. Tycker jag underlättar mycket för mig, har så lätt att vrida axlarna utåt om jag rider i vänster varv med tyglarna i vänster hand.

Ja det underlättar verkligen att byta tygelhand, men har du ett spö i ena handen så blir det bökigt.

Och ett mål inom AR är ju att man ska kunna rida enhändigt på blank stång (utan att byta hand).

Dock behöver man ju inte följa det målet. Speciellt inte under utbildningen.

Själv blir jag knäpp om jag ska hålla på och byta hand hela tiden. Då tappar jag fokus på känslan och fipplar med tyglar och har mig. Sedan rider jag ju nästan alltid med 2par tyglar så det försvårar ju lite att byta hand.

Men som du säger är det ett bra hjälpmedel.
Dock när man rider på stång så underlättar det att välta handen, oavsett om du byter hand eller inte.

Byter precis som idak hand när jag byter varv och har efter mycket träning lärt mig byta med både spö och dubbla tyglar (3-1 fattning):) kan rida med tyglarna bara i vänster hand men tycker att det än så länge försvårar både för mig och för hästen, jag har nog svårt i vänster varv som det är:crazy: som redan sagts i tråden underlättar det att välta handen än att hålla på och korta och länga tyglarna;)

Om man måste hålla på att korta och länga tyglarna när man rider på en hand så är nog inte hästen tillräckligt skolad för enhandsridning på stång.

Intressant läsning av er allihopa. Jag försöker förstå det här med att vrida upp naglarna om man ska tex böja. Och det låter ganska logiskt för då blir yttertygeln mer spänd och man gör ju en förhållning typ...
Och rider man med pisk är det kanske bra o kunna skifta hand smidigt... :d

Men om vi går till vanligt träns och ett par tyglar, då är min fråga, hur vill man egentligen ha handen och varför?
Jag håller min handled helt rak, med utsidan av handen utåt ocj det blir en rät linje från armbågsspetsen till knogarna. men jag ser ofta ryttare som har utsidan av handen rakt upp mot taket/himlen. Men blir det inte en spänning då?
Ska leta efter lite exempelbilder senare!

Eftersom jag så småningom vill rida med vapen så tror jag att jag håller mig till en hand. Om jag nu inte vill komma åt något speciellt någon gång.

Hade jag dock inte haft det målet hade jag garanterat gjort som er. Iaf tills det att man (förhoppningsvis) har en häst som är så välskolad att man styr det allra mesta från sitsen.

bobo
Till viss del håller jag med dig om det.
Rider man på blank stång och enhandsfattning (jag rider aldrig på två händer med enbart stång) så ska man behöva justera tyglarnas längd ytterst lite.
Dock tycker jag personligen att det är okej att justera dem lite grann.

Men måste man sitta och krångla med det så är det en annan femma. Då är det nog dags att gå ned ett eller två steg i det mesta man gör.

Det handhållningen du beskrev om att välta handen så man har knogarna mot himlen ser man ofta hos hoppryttare.

Jag har själv haft den och har haft ett helvete att komma ifrån det. Ibland infinner den sig fortfarande. :crazy:

Varför vet jag inte riktigt. Kanske är det att när man hoppar så lägger man händerna på hästens mankam i hoppet för att få lite extra balans?

Nej, min häst är inte ännu tillräckligt skolad för att kunna ridas helt problemfritt på en hand, så därför gör jag inte det just nu. Däremot så ser jag inget fel i att prova sig fram ibland för jag har insett att båda jag och min häst står kvar och trampar på samma ställe utan att komma vidare om vi inte vågar försöka...:)

skreien skrev:
...jag har insett att båda jag och min häst står kvar och trampar på samma ställe utan att komma vidare...

Det låter som om ni sätter tävlingspiaffen iallafall! ;)
:rofl:

:rofl: insåg att det lät lite så efter jag hade skrivit det...;) hoppas dock att folk missförstår mig rätt:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama