Händer detta ofta?

break_a_leg

Trådstartare
Jag som inte har någon större koll på distans undrar ju nu, är detta vanligt förekommande?

Hur ofta görs det dopingkontroller?

Sv: Händer detta ofta?

Hur vanligt det är att ryttarna dopar sina hästar vet jag inte. Däremot tas det väl dopingprov på i stort sett alla tävlingar, från regional och uppåt? På våran senaste reginala distanstävling testades i alla fall fyra hästar.
Spännande att se vem det är som åkt dit!

Det enda dopingfall inom distansen som jag känner till, där en ryttare faktiskt fälldes var en danska som red en svensk ritt för många år sedan. (Eller minns jag fel?) Tror det var butta det handlade om.
Sedan var det ett svenskt ekipage under ett VM mer nyligen (återigen, risk för att jag minns fel vad beträffar tävlingen) där första provet var positivt, men B-provet negativt. Tydligen kan det bli så ibland att första provet indikerar positivt svar men bägge proven ska vara positiva för att det ska vara frågan om att hästen fått i sig en otillåten substans.

Annars kan jag bara säga att distansen, som alla andra grenar underställda SvRF, givetvis utför dopingkontroller på tävlingarna enligt SvRF:s dopingstrategi.

Ursäkta, men jag förstår inte frågan... Du undrar händer detta ofta? Vad menar du med "detta"???

Oj, det hade jag ingen aning om. Intressant & se vem det är som "åkt dit" och för vad...

Dopingkontroll görs nog vid dom flesta större/längre ritter numera.

Om du klickar på "detta" i mitt första inlägg så kommer du till förbundets hemsida...En icke namngiven person har åkt fast för doping...

Det var det första som jag har hört om detta.... Lidocaine, är inte det den verksamma substansen i Xylokain?

Senast ändrad av en moderator:

Xylokain är enda träffen jag får när jag söker på fass.se.

De nämnde det på sportnytt igårkväll. Typiskt att när det för en gång skull pratas om distansritt i tv så är det för att det hänt något tråkigt!

Lånar tråden lite:

All reklam är bra reklam - det behöver ändå inte vara negativt ur synvinkeln publikt intresse. Skandaler är ju nuförtiden väldigt publikdragande och om gemene man förstår att distans tas så pass seriöst att någon till och med tar till otillåtna medel för att öka chansen att vinna så kanske det är något som är värt att titta mer på?

/Camilla

Jag vet att dopingkontroller utförts på Bergaritten, Nybyggetritten, Fornabdoda, Sörmlandsritten och Rimboritten. Säkert på fler ritter än så. Det är såklart en mycket tråkig händelse och det som gäller i alla dopningsfall även för människa är att alla preparat ger samma påföljd. Så det anses lika illa att haft på ett linement med karens som att ha givit/tagit anabola steroider. Jag vet inte om jag tycker att detta är rättvist.

Vad jag själv tycker är konstigt är att det tagit så lång tid som drygt tre månader innan ryttaren fick ett besked...jmf detta med de tyska OS hästarna där fick man besked mkt snabbt efteråt.

Jag hoppas att vi här på bukefalos kan slopa namngivning, spekulationer och ryktesspridning. Straffet som utdöms av FEI kommer vara tillräckligt för den drabbade.

Jag har ju nollkoll på distansen, så jag lär nog varken stå för några spekulationer eller ryktesspridning ;)

Doping är doping tycker jag, som tävlingsryttare ska man väl ha koll på vilka preparat som är tillåtna och karenstiden på vissa preparat?

Madde71 skrev:
Straffet som utdöms av FEI kommer vara tillräckligt för den drabbade.

Frågan är om man är "drabbad" av ett prov som visar på lidocaine. :mad:
Xylokain används väl inte som nåt annat än smärtstillande?
Det jag kan tänka mig är att någon av ren okunskap/klantighet använt det på t ex mugg.

Jag tror knappast att ryttaren inte har blivit infromerad om att proven var positiva. Däremot får jag känslan av att Förbundet har väntat med att gå ut med informationen. Varför vet jag inte....

Det är det jag också har svårt att förstå, att använda xylokain??? Så man undrar ju i vilken klass det positiva provet kom från. Okunskap kan det bero på i dom lägre klasserna. Men kommer det från 2x 80 så böjar i alla fall jag undra...

Senast ändrad av en moderator:

Fast hur många landslagsryttare var med på 80 km? Antar att de primärt testar placerade ekipage. Någon placerad landslagsryttare i 80? I 160 km?

Dom top fem placerade på Nybygget 2x 80 står med på listan för spets- och utmanartruppen för landslaget 2005.

Men vi vet inte om det är från den klassen som det positiva provet kom från. Tyvär så kommer det nog att bli en hel del spekulerande innan vi får reda på vem det är. Kan jag skylla på den mänsliga naturen?

Jag hoppas bara att den "drabbade" personen i fråga gör ett eget utalande och berättar vad som har hänt och hur det kunde ha skett för att få slut på allas spekulationer.

Brukar det inte vara så att ettan samt en slumpmässigt vald häst dopinprovas i nästan alla klasser?

Enligt vad jag fattade det som, när jag fick reda på det genom text- TV igår, så är det just i den långa klassen, som det rör sig om.

Så här stod det där:

" Dopingskandal i Svensk Ridsport

Svensk Ridsport har drabbats av en dopingskandal. En av de deltagande hästarna i en 16 mil lång internationell distansritt i Sörmland i april hade fått smärtstillande medel. Både A- & B- proven har visat sig vara positiva.

Det Svenska förbundet vill inte avslöja namnet på ryttaren, men helt klart är att det rör sig om en aktiv på landslagsnivå."

Linda

Det stämmer att det var vinnaren samt en slump som testades och det rör sig om 2x80km klassen.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
576
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har problem med att vissa fingrar "fryser" fort, det är underligt nog mestadels 1 på varje hand. Pekfingret på vänster, långfingret...
2
Svar
21
· Visningar
678
Senast: MissFideli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka