Handen på hjärtat!<3...

Sv: Handen på hjärtat!<3...

Spolar av leriga ben på alla hästar innan de går in i stallet, både mina och inhyrd häst. Har leran torkat borstar jag bort den. Har haft en del hästar som varit tramsiga vid avspolning men med samma rutin varje dag har de snart stått stilla. :idea:

Spolar du din häst leriga ben varje dag?
Nix.. Bara sommartid. Men inte varje dag. Känner dock igenom dem.

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt?

Nix.. Hästens egna funktioner duger gott. Har aldrig heller haft problem med hästarnas ben.

Spolar du med varmt eller kallt vatten?
Kallt. Har inte tillgång till varmvatten. Men använder jag vanliga vattenkanor kan jag ställa ut dem i solen så de blir ljumna.

Spolar du även om leran har torkat?
Nix.. Jag ryktar av dem. Blir bra det oxå. Hästen o alla andra jag haft njuter av bara det.

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen?
Min tjej är inte svårspolad. Hon är enklast på jorden. Men rykta varje dag håller henne ren. Är hon dammig kan jag ta en blöt trasa. Men det behövs inte så ofta det heller.

Spolar du din häst leriga ben varje dag? nej

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? om jag spolar benen o hovar brukar jag ta på hovolja på hovarna.

Spolar du med varmt eller kallt vatten? spolar med ljummet vatten

Spolar du även om leran har torkat? nja, ibland

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? -

Spolar du din häst leriga ben varje dag? Klart!!

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? På benen? nej men däremot hovfett på hovarna.

Spolar du med varmt eller kallt vatten? Ljummet.

Spolar du även om leran har torkat? Absolut!

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? -

*KL*

Spolar du din häst leriga ben varje dag? Verkligen inte. Har haft min ena häst i snart två år, och han har spolats max 10 gånger under den tiden. Har hänt ett par gånger att de jag delat stall med tidigare har spolat bara för att benen har råkat vara lite leriga vid intag från hagen, vilket jag tycker är oerhört löjligt.

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? På benen? Nope.

Spolar du med varmt eller kallt vatten? Kallt.

Spolar du även om leran har torkat? Absolut inte. Lera torkar fort, och försvinner fort med hjälp av en borste.

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? Borstar? Annars är det bara att träna.

Har ingen egen häst men är benen täckta i färsk lera spolar jag helst. Erm nej ingen olja. Beroende på hästen smörjer jag med tex helosan om det behövs.

Ljummet om det finns varmvatten, annars det som finns.

Om benen är täckta i lera högt upp kan det mycket väl tänkas att jag spolar om den är intorkad.

Svårspolad ? Har mött hästar som knatar runt lite osv men det är ju inte värre än att man får pyssla lite. Köper jag häst som är räddf ör slang/vatten eller nått så kommer vi öva på detta tills det inte är ett problem.

Spolar du din häst leriga ben varje dag? om det är blöt lera,ja

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt?nej

Spolar du med varmt eller kallt vatten?ljummet

Spolar du även om leran har torkat?Nej då borstar jag oftast bort leran,men det har hänt att jag spolar oxå.

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? Han är inte svårspolad,min förra häst va svår och henne tog jag e hink m vatten och stor tvättsvamp och gjorde rent benen.

om dom är leriga, ja.
Nu är det så underbart väder ute, så det är ingen lera så långt ögat kan nå. Skönt! :)

Nej.

ljummet.

Nej, då tar jag bort den med en hårt borste.

Min häst är inte svårspolad.

Spolar du din häst leriga ben varje dag? Nej, borstar bort det mesta. Är leran blöt brukar jag dock spola av om jag ska träna.

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? Nej.

Spolar du med varmt eller kallt vatten? Ljummet-varmt, om det inte är för att kyla benen en varm sommardag.

Spolar du även om leran har torkat? Oftast inte.

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? Han är inte så svårspolad, men kan trampa runt rejält och bli lite skärrad om man är oförsiktig. Tar det lugnt och i etapper så att han hinner kolla in läget. Spolar lite på marken ett tag, sen brukar jag bryta strålen med fingret och börja försiktigt vid hovarna och sakta men säkert gå uppåt.

Senast ändrad av en moderator:

Nej. Spolar benen nån gång om året bara

Nej

Ljummet

Ja. När han ska badas så spelar det ingen större roll om leran är torr eller ej

Övar mera men det är inga problem att göra rent benen på min häst

Absolut inte. Jag borstar bort leran.

Det finns ingen anledning att hålla på och spola med vatten om man inte gör det för syns skull. Men jag har inte häst för syns skull.

Absolut inte. Jag borstar bort leran.

Det finns ingen anledning att hålla på och spola med vatten om man inte gör det för syns skull. Men jag har inte häst för syns skull.

Om man inte har hästen hemma och inte hinner vänta på att leran ska torka är det väl ganska naturligt att spola av den.

Jag tar bort blöt lera med ljummet vatten och torr lera med borsten. Varje dag, ja.

Spolar du din häst leriga ben varje dag? nej behövs oftast inte o sen orkar jag aldrig dra ut slangen så jag får fint borsta...

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? kan ibland om jag skall få han riktigt fin använda pälsglans för att lättare få hovskägget finare

Spolar du med varmt eller kallt vatten? kallt

Spolar du även om leran har torkat? nej

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? han är lätt men annars är det o vara koncekvent o träna alla dagar o sen kanske inte vara så jättenoga utan hellre att han får lite vatten på sig för att vänja sig o sen borsta bort det.

Bara nyfiken :p :angel:

10101010101010

Jag låter nog den leran som inte går bort med borste, sitta kvar, hellre än att spola av benen varje dag. Varför vet jag ej. :D

Jag låter nog den leran som inte går bort med borste, sitta kvar, hellre än att spola av benen varje dag. Varför vet jag ej. :D

Jag tror inte att det egentligen är något problem för de flesta hästar att stå med leriga ben över natten. Men, jag gillar känslan av att hästen är ren, boxen är ren och allt är "välfixat" när jag åker hem från stallet. Mänsklifiering på hög nivå..;)

Ja, om det är lerigt som sagt

Nej

Nej, har fått lära mig att varmare vatten öppnar upp porerna och släpper in lera och skit, så benen spolar jag alltid med kallvatten.

Nej, då brukar jag borsta

Medryttarhästen står som ett ljus, men är dom svårspolade så får man väl träna.

KL

Spolar du din häst leriga ben varje dag? Jag spolar i princip aldrig benen. De få gånger det händer är om det är riktigt geggigt eller om ett sto har brunstat så det blir vasst och stickigt.

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? Aldrig det heller :p

Spolar du med varmt eller kallt vatten? Kallt! Jag har för det första inte tillgång till varmt vatten i stallet ännu, och för det andra så har jag lärt mig att inte spola ben i varmt vatten, men varför vet jag inte :rofl:

Spolar du även om leran har torkat? Nej, då funkar en gammal hederlig gummiskrapa eller rotborste alldeles utmärkt.

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? Jag lägger upp lite mat åt hästen, binder fast den och spolar ändå. I alla fall gör jag så på en av hästarna jag har nu, som tycker det är lite läskigt ibörjan. Bara man har "kommit åt" med vattenstrålen en gång förstår han att det inte är så farligt :)

Spolar du din häst leriga ben varje dag? JA om de är leriga och efter ridning för att få bort svett/grus osv.

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? Nej, fett nån gång men sällan.

Spolar du med varmt eller kallt vatten? Ljummet

Spolar du även om leran har torkat? Nej, då borstar jag bort det.

Om din häst är svårspolad, hur får du då rent benen? Lär den o bli spolad ;)

Spolar du din häst leriga ben varje dag? Ja om det är blöt lera. Annars om det är torr borstar jag, om det inte är mkt.

Har du på någon form av olja, fett eller balsam efteråt? Va? Nej.

Spolar du med varmt eller kallt vatten? Ljummet.

Spolar du även om leran har torkat? Ja, ibland.

Mina hästar är inte svårspolade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 403
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama