Handdiskmedel

the_connemara

Trådstartare
Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans och trivdes med det. Tycker det är så otroligt obehagligt när disken blir "torr och sträv". Vilket den blir nu (speciellt glasen) med bara handdiskmedlet 😩 Har ni tips på något annat handdiskmedel som inte ger samma känsla? Helst använder jag något miljösnällt medel men just nu vill jag bara göra vad som helst för att slippa rysa i hela kroppen av att ta i glasen 🤢
 
Du kan väl lika gärna hälla en skvätt ättika i sköljvattnet till handdisken om det gör skillnad för dig.
Beror ju på hur man sköljer, De flesta diskhoar i dag har ju det "enorma" slukhålet på 10cm diameter som inte går att täppa till i diskho nummer 2, så man sköljer under rinnande vatten. Annars får man skaffa sig ett plastkärl (eller annat material som passar ner i diskho nr 2) som man fyller med sköljvatten och en skvätt ättika. Om det inte finns två diskhoar får man ställe kärlet på bänken. Dock får man ju använda handskar då ättikan torkar ut och irriterar huden på händerna mer än vad diskmedlet gör.
 
Oj, använt Grumme i mer än 10 år och aldrig stött på det problemet! O_o

Här i Norge använder jag ett veganskt medel från C Soaps, norskt märke, som är miljömedvetet och som jag tycker fungerar väldigt bra. Tror att det inte borde vara alltför svårt att hitta på nätet eller i nån hälsobutik i Sverige också.

Annars har ju Västerbottensåpa allt möjligt inom städ och disk man kan prova som ska vara miljövänligt och bra.

Yes skulle jag inte ta i med tång ens, ja visst det diskar bra men det finns väl en anledning till att det blev av med sin miljömärkning för några år sedan.
 
Jag handdiskar med grumme, men har nog aldrig märkt det du beskriver. Kan det ha med vattnet att göra?
Går det inte att ha ättika i vattnet under tiden man diskar, istället för efteråt vid sköljning?
Håller med om att det kan vara vattnet också. När jag hade egen brunn kunde disken få en konstig hinna på sig. Jag har inte upplevt det efter att jag fick det kommunala vattnet.
 
Jag använder också Grumme att handdiska med så jag sällar mig till kören att det nog är ditt vatten som är boven i dramat.
 
Jag använder Änglamark handdisk. Alltid använt den och tycker inte det blir strävt, vet inte riktigt vad som menas ... :confused:
 
Använder Änglamark och har aldrig upplevt problemet.

YES som folk tycker är så bra måste på grund av sitt innehåll ha texten "Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer" tryckt på flaskan. Känns ju inte så jättebra direkt.

Var på flaskan? Tittade nu och kan inte hitta det alls. Däremot hittade jag svanenmärkning.
 
Var på flaskan? Tittade nu och kan inte hitta det alls. Däremot hittade jag svanenmärkning.
På min står det på baksidan
IMG20240903150900.jpg

Men flaskan är gammal, säkert fem år sen vi köpte den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp