Han vill ha schäfer igen...

Sv: Han vill ha schäfer igen...

hej! jag håller "martha" om att fin pappa måste ju få bestämma det själv. om han vill ha en schäfer ska han ta det.

min mormor va 65 när hon köpte sin andra hund, hon e 75 nu och lika pigg säkert mkt tack vare hunden så du behöver nog inte oroa dej för att din pappa blir "för gammal".

händer de nåt så står väl alltid du där, beredd att ta hand om hans hund eller?

händer de nåt så står väl alltid du där, beredd att ta hand om hans hund eller?

Ja, men bara för att vara en god dotter:smirk:
Jag vill ju inte ha en förbenad schäfer, det är ju därför jag vill att de skaffar en liten hund istället:angel:

Men som sagt, de är vuxna människor och på torsdag åker de och hämtar en ny schäfervalp.:smirk:

Ja, men bara för att vara en god dotter:smirk:
Jag vill ju inte ha en förbenad schäfer, det är ju därför jag vill att de skaffar en liten hund istället:angel:

Men som sagt, de är vuxna människor och på torsdag åker de och hämtar en ny schäfervalp.:smirk:

Nu har det gått nästan ett år sedan mina föräldrar hämtade denna schäfervalp och jag känner mest: -Vad var det jag sa...

Hunden är virrig och lättskrämd och mina föräldrar är helt klart slappare med honom än de någonsin varit med någon annan hund.
Han klättrar på dem, jagar katterna, trakasserar de andra hundarna, är inte pålitlig runt barn och allmänt irriterande:(

Kanske har det viss betydelse att de blev av med sin tax bara en vecka efter att de fått den nya valpen. De blev kanske överbeskyddande mot honom.

Jag önskar att de köpt en liten hund istället och jag tror att de önskar det också. Jag vet i alla fall att de inte tycker att den nya hunden fungerar särskilt bra.

Nä, vad ledsamt!! Nu är ju ettårsåldern en rätt så jobbig tid hos en hund, den kanske lugnar sig lite om nåt år...? Är det en hanne? Är han kastrerad? Känner dina föräldrar att dom ångrat sig lite, eller ligger stolthet ivägen för det...? Är hunden bra psykiskt så kan den omplaceras, till nån som verkligen vill Jobba med hund!
Själva kanske dom kunde ta en vuxen omplaceringsschäfer, som är lugn och stabil? Eller - en annan ras...! Fast jag vet, att har man en gång börjat älska Schäfrar är det inte mycket som går att jämföra med dem... De är speciella! Å andra sidan kan man lära sig älska en annan typ av hund också! Min tossiga Beauceron leker gärna med en Västgötaspetskompis som är både tålig och tuff, fast lite bjäbbig och den drar gärna ut på jakt i skogen!

Min mormor och morfar bor på landet, morfar fyller 80 år nästa år och mormor fyllde 75 år i år. Deras schäfer dog för ett par år sedan, och nu har de en teveren (stavning, ingen aning hur det stavas :angel:).

De har hästar (tre stycken shettisar), 4 får och ett gäng katter, gård med lantbruk och museum på gården, som sagt de är igång hela tiden, och vovven har att sysselsätta sig med.

Det kommer mycket folk hem till dem, konsiga typer som kommer konstiga tider på dygnet och frågar efter konstiga saker (har hänt flera gånger), och för dem är det en trygghet med stor hund som iger respekt.

Ser ingen anledning för din pappa att inte skaffa schäfer, som pensionär (nu eller om några år för din pappa) har han kanske ännu mer tid att lägga på vovven :idea:

Goddag yxskaft - du skulle kanske läst hela tråden - schäfern som dom köpte är nu ett år och Fodong fick rätt i sina farhågor.

61 år är väl ingen ålder?!!
Min morfar som nu är 77 hade tills för ca 2 år sedan 3st hundar. 2 golden och en leonberger -inga småhundar alltså! Aldrig några problem -gick ut med alla samtidigt!
Nu har han dock bara en golden men det är funkar hur bra som helst.
De gånger jag varit ute med honom på promenad så har man nästan fått springa för att hinna med i hans tempo:D

Tycker nog, som fler här skrivit, att din pappa ju är "gammal" nog att bestämma själv vad han vill ha för hund! ;):D

Har inte läst alla inlägg, men jag tycker att din far ska få välja själv. Därmed är det inte sagt att dina farhågor inte kan bli besannade. Dock, om de vänder sig till en bra uppfödare kanske hon/han kan se lite i valplådan vilken vove som kan passa som sällskapshund. Detta är ju inga garantier, men dock så är duktiga uppfödare ganska bra på att avgöra vilken valp som kan passa vilken köpare.
Hade din pappa aldrig haft hund eller schäfer hade jag också reagerat, men nu har han ju haft det och vet hur de är i trotsåldern och vet vad de kräver för stimulans och motion, så varför inte.
Är du orolig för att du ska behöva ta ansvar är det ju bara att göra klrt från början hur ni ska ha det ifall att något skulle hända osv.

Jisses, så skönt det vore om folk läste igenom hela tråden innan de svarade...

Fodong, trist att dina farhågor angående hunden verkar ha blivit besannade(inte minst att de själva upplever den som jobbig också). Hoppas att den blir trevligare när den fått mogna lite i huvudet.

Senast ändrad:

Goddag yxskaft - du skulle kanske läst hela tråden - schäfern som dom köpte är nu ett år och Fodong fick rätt i sina farhågor.

Tycker jag igen...

Vad säger far o mor då - lustigt att dom tappat "stilen" så - egentligen är ju schäfer inte svår att fostra om man gör rätt från början.

Nä, vad ledsamt!! Nu är ju ettårsåldern en rätt så jobbig tid hos en hund, den kanske lugnar sig lite om nåt år...? Är det en hanne? Är han kastrerad? Känner dina föräldrar att dom ångrat sig lite, eller ligger stolthet ivägen för det...? Är hunden bra psykiskt så kan den omplaceras, till nån som verkligen vill Jobba med hund!
Själva kanske dom kunde ta en vuxen omplaceringsschäfer, som är lugn och stabil? Eller - en annan ras...! Fast jag vet, att har man en gång börjat älska Schäfrar är det inte mycket som går att jämföra med dem... De är speciella! Å andra sidan kan man lära sig älska en annan typ av hund också! Min tossiga Beauceron leker gärna med en Västgötaspetskompis som är både tålig och tuff, fast lite bjäbbig och den drar gärna ut på jakt i skogen!

Han har varit lite besvärlig redan från början och han är ju ingen direkt problemhund, bara besvärlig att vara runt när man vill ha lugnt och städat omkring sig, så som jag vill:o
De har ju haft tax i många år nu och jag tror att det är en ras som passar dem bättre, de vill bara inte inse det. Min pappa tror att han tränar lika mycket som förr, men nu är det ju helt klart mer promenader och mindre träning.

Vad säger far o mor då - lustigt att dom tappat "stilen" så - egentligen är ju schäfer inte svår att fostra om man gör rätt från början.

Du vet hur mor och farföräldrar brukar säga att det finns en anledning till att man inte får barn när man är 50+, det är för att man inte har samma ork längre.
Jag tror att det är en stor del av svaret i frågan. De orkar inte vara riktigt konsekvensa längre och dessutom är han den första ensamhunden de har haft på runt 15 år, de skämmer bort honom tror jag. Sen gör det ju inte saken bättre att det är svårt att hitta bra schäfer nu för tiden.
När jag säger ifrån åt honom om han trakasserar min hund eller katt, så blir de sura:eek:

Hahahaha, pinsamt.. Såg NU att det var en gammal tråd, ber om ursäkt! Skyller på all trötthet efter juletider :angel:

Skit också, jag som tycker jag är noga med att kolla datum i trådar :o

Tycker jag igen...

Om man ställer en fråga i ett forum och vill ha "klara svar" tycker i alla fall jag att det gäller att vara så tydlig som möjligt. Tittar man på den frågan som ställs så svarar man ju på den för att man vill bidra med något och då kan ju knappast någon kräva av en att läsa igenom ALLA inlägg. Svaren får den som ställer frågan själv sålla bland.

Så goddag yxskaft på dig med. :p

Om man ställer en fråga i ett forum och vill ha "klara svar" tycker i alla fall jag att det gäller att vara så tydlig som möjligt. Tittar man på den frågan som ställs så svarar man ju på den för att man vill bidra med något och då kan ju knappast någon kräva av en att läsa igenom ALLA inlägg. Svaren får den som ställer frågan själv sålla bland.

Så goddag yxskaft på dig med. :p

Fast man får ju en banning av moderatorerna om man gör en ny tråd om nåt som redan behandlats. Dessutom är det ju lättare att använda den gamla tråden för att slippa ge hela bakgrundshistorien.

Fast man får ju en banning av moderatorerna om man gör en ny tråd om nåt som redan behandlats. Dessutom är det ju lättare att använda den gamla tråden för att slippa ge hela bakgrundshistorien.

Då får de ge mig bannor så får jag lära mig av mitt misstag, eller så kan någon på ett konstruktivt sätt berätta det för mig istället för att vara dryg helt enkelt.

Precis som du, du var konstruktiv i ditt inlägg och jag lärde mig nåt nytt. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni att jag för två veckor sedan berättade att min pappas hund fick tas bort för en stor tumör på mjälten? Igår eftermiddag blev...
Svar
18
· Visningar
1 272
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka