Han vill ha schäfer igen...

Fodong

Trådstartare
Min pappas hund (schäfer) måste tas bort idag:cry: Han är bara 6 år gammal...
Han har en stor elakartad tumör på mjälten och inre blödningar.
Han opererades före jul och höll på att stryka med, men lyckades klänga sig fast. Nu har han blivit sämre igen och skall tas bort.

Mamma och jag har en tax var och pappa är väldigt förtjust i dem. Men han vill ha en schäfer igen så som han alltid haft.
Men pappa fyllde 61 i höstas och vem vet hur länge han kan hålla sig så fräsch som han är. Förr tränade och tävlade han ju med hundarna, men nu är de mest för sällskap och motion.
Han går ordentliga promenader och det är klart att en schäfer avskräcker läskiga typer på ett helt annat sätt en en liten hund och pappa går kvällspromenaden väldigt sent 24-01.
Men jag tycker att han den här gången skall skaffa sig en liten hund.
Han har alltid varit svag för Västgötaspets och det tycker jag vore en lämplig ras.
De är intelligenta, smidiga och rörliga, har humor och ser ut lite som en schäfer i miniatyr. Vad jag förstår så är de ganska lättdresserade också, vilket kan vara lämpligt när man haft en bruksras hela sitt liv.

Hur kan jag påverka honom i den riktningen?

Sv: Han vill ha schäfer igen...

Jag tycker din pappa ska få bestämma själv vad han ska ha för en hund...61 år är väl inte så himla gammalt?? Jag skulle bli tokig om min unge kom o bestämde över mig och vad jag skulle ha för en hund...däremot kanske han ska vara noga med kenneln då jag personligen tycker schäfern blivit snedavlad...eller kanske en blandis :rofl: ( skoja bara , såg dina inlägg i blandistråden :D )

Jag tycker din pappa ska få bestämma själv vad han ska ha för en hund...61 år är väl inte så himla gammalt?? Jag skulle bli tokig om min unge kom o bestämde över mig och vad jag skulle ha för en hund...däremot kanske han ska vara noga med kenneln då jag personligen tycker schäfern blivit snedavlad...eller kanske en blandis :rofl: ( skoja bara , såg dina inlägg i blandistråden :D )

Ha ha, du har så bra humor, är du en Västgötaspets?:angel:

Nej, nu är han ju inte gammal, men förhoppningsvis blir ju nästa hund äldre än den här... Om hunden blir 12 år vilket inte är särskilt ovanligt, ja då är ju farsan 73 år när den är slut.

För mig är det jobbigt när jag är hundvakt (vilket jag är oerhört sällan så det är verkligen egoistiskt att tänka så). Hade hellre haft hand om tre småhundar, än en stor brukshund och två små hundar. Min katt är dessutom rädd för stora hundar.
Och tänk om (gud förbjude) det skulle hända mina föräldrar något, så skulle jag inte ha samvete att omplacera deras älskade hundar. Då skulle jag plötsligt sitta med en schäfer, jag är inte särskilt förtjust i dem de är liksom inte min typ. Jag är uppväxt med dem, men vi passar liksom inte ihop. De är för mycket poliser för min smak:o

Jag tycker att just den här hunden är snedavlad, men det är den de har gillat mest hittills:eek: Stressad och pinngalen och min pappa har inget emot att alla leker med hans hundar, så han är alltid upp i varv:crazy: De tidigare hundarna har klarat den pressen, men den här är inte lika stabil.

Senast ändrad:

Min mamma är ju 66 år och pratar på att ev skaffa ny hund...deras tervblandning fick dom ta bort för några månader sedan och hon böev över 15 år...mamma pratar på att skaffa en terv igen....och dom är INTE enkla.....har faktiskt aldrig tänk den tanken att hon skulle vara gammal på det viset...det beror ju på hur dom är och din far har ju aktivt arbetat med bruks....

Min mamma är ju 66 år och pratar på att ev skaffa ny hund...deras tervblandning fick dom ta bort för några månader sedan och hon böev över 15 år...mamma pratar på att skaffa en terv igen....och dom är INTE enkla.....har faktiskt aldrig tänk den tanken att hon skulle vara gammal på det viset...det beror ju på hur dom är och din far har ju aktivt arbetat med bruks....

Ja, han vet hur man hanterar en schäfer och hans hundar har alltid haft ett mycket gott rykte i bygden.
Det är ingen risk att han skulle bli omkulldragen eller nåt sånt, oftast har han inte ens ett koppel med sig:angel:
Men tänk om han börjar få problem med höfter eller knän eller nåt sånt, inte mycket stimulans för den hunden då.
Dessutom stimulerar han ju inte hundarna på samma sätt som förr ens nu. De får motion och de är med honom på jobbet osv. men mer är det inte.

Ja, han vet hur man hanterar en schäfer och hans hundar har alltid haft ett mycket gott rykte i bygden.
Det är ingen risk att han skulle bli omkulldragen eller nåt sånt, oftast har han inte ens ett koppel med sig:angel:
Ja om han inte behöver ngt koppel ute så får ju hunden mental stimulans då han ändå måste träna med den på ngt vis då den Kan gå utan koppel=lydig/tränad hund.

Men tänk om han börjar få problem med höfter eller knän eller nåt sånt, inte mycket stimulans för den hunden då.
Det är mkt man kan tänka sig som kan hända under livets gång..men ska man tänka så-ja vad trist livet vore;)

Och skulle det vara ngt sådant som inträffar din pappa om 10 år så kan han ju fortfarande träna (den då ngt "äldre") hunden fast från "stillastående" och hunden "gör" jobbet:idea:

Dessutom stimulerar han ju inte hundarna på samma sätt som förr ens nu. De får motion och de är med honom på jobbet osv. men mer är det inte.
Jag måste erkänna att jag själv blivit lite lat på siståndet med träningen av min 8 åriga schäfer,vi går nu för tiden Långa promenader där han får göra utlopp för sin energi,sen så småtränar jag lite lydnad för "sakens skull"..och min hund lever,är glad och lycklig för det:p

Så jag får hålla med föregående talare om att din pappa får skaffa sig den hundras han gillar/mår bäst med och vill ha.Han kanske känner likadant som dig gällande era små hundar när han går ut/sitter hundvakt etc,såsom du känner med Hans stora hund:D

Och sist men inte minst-jag beklagar sorgen över att ni måste avliva eran nuvarande schäfer pga av sjukdom,så himla trist när sådant händer:cry:

Senast ändrad:

Vad är det med pensionärer och schäfrar :confused:

Mamma skaffade C när hon (mamma inte hunden) gick i pension. Nu går hon ungefär 3-4 timmar om dagen med sin hund och träffar mycket folk. Vi har också räknat, men både mamma och hunden blir ju äldre

Man kan inte stoppa dem, pensionärerna alltså. Man kan kanske, eventuellt, möjligtvis distrahera dem. Du känner ingen som har en spets, som kan råka komma förbi och visa sin fina hund? Du och din pappa kanske kan åka och besöka en uppfödare - du kan göra en deal. Din pappa åker med och tittar och om han inte fastnar, så får han välja hund själv.

Jag tjatade på mamma att inte skaffa en schäfer. Det hälpte inte. Jag föreslog andra raser och hund från hundstallet - dit åkte hon faktiskt, men de var, enligt vad jag förstått av hennes redogörelse, tveksamma till att låta så gamla människor ta hand om en hund.

IMNHO: Människor som hör ihop får/ska berätta för varandra vad de tycker. När var och en har sagt sitt, får vuxna människor göra sina egna val. Dessutom, vill du inte vara hundvakt - säg det.

Just nu har C det bra hos min mamma. Just nu är C bra för min mamma. Just nu räknas och morgondagens bekymmer tacklas om de dyker upp.

Jag tycker din pappa verkar vara en bra hundägare och han fixar säkert en schäfer. Han vet ju vad en sån hund behöver, så jag tror han kan aktivera den på något sätt, även när han blir äldre (din pappa alltså).
Och 61 år är ingen ålder. Om tio år börjar hunden bli gammal och vem vet, din pappa kanske fortfarande då är pigg som en mört :)
Och eftersom han haft schäfer förut, så vet han ju hur han ska få en trevlig sådan med uppfostran mm.
Hälsa honom lycka till med sitt schäferköp ;)

De är för mycket poliser för min smak:o

Hej! Kul att du skrev så för just polisen brukar vi kalla våran schäfer för! Han tror att han ska vara med och bestämma över katterna,hästarna osv...Fast vi :love:
Vi har haft många schäfrar och vill absolut inte byta ras,personligen skulle jag aldrig ha en lite hund,men smaken är som baken.

Låt honom skaffa den hund han vill ha du. Mina föräldrar fyller sextio i år och skaffade sig en rottis för sex månader sedan...det var på min inrådan dessutom. Inte är man väl död för att man närmar sig 70?

En liten hund tror jag är lika krävande som en stor. Fast det var länge sedan jag hade någon liten.

Jag förstår verkligen ditt resonemang, det gör jag.

MEN jag kunde inte låta bli att tänka att man måste ju leva NU. Jag är på väg att börja titta efter hus med pojkvännen. Men tänk om jag blir sjukskriven om 3 år och vi inte har råd att ha kvar det? Eller om det tar slut? Det är nog bäst att vi inte köper nåt hus!

Det här var en dålig jämförelse, men du förstår säkert vad jag menar.
Man kan vara fräsch länge, man kan bli sjuk imorgon. Jag skulle inte välja hundras eller annat efter vad som kan hända om 10 år. Så har jag gjort alldeles för mycket i livet redan! 61 är ingen ålder och om han inte visat tecken på att bli dålig nu...

Kul att du skrev så för just polisen brukar vi kalla våran schäfer för! Han tror att han ska vara med och bestämma över katterna,hästarna osv...

He he sådan var faktiskt vår schäfer också! :rofl:

När syrran och jag lådsasbråkade och brottades kom han farandes, skällde på oss och gick emellan. :D "Bråka INTE säger jag!!!"

:love:

Klart han ska ha en schäfer om det är det han vill. Jag har själv haft schäfer i många år men nu bytt till mindre ras. Man måste själv komma på att man vill byta ras, det funkar inte att andra säger det till en. Min dotter har tjatat om chihuahua i flera år. Själv har jag inte tyckt om småhundar så det har inte bliviit nån. I somras fick jag ta bort min schäfertik pga ålder.(Hon blev tolv) Då köpte vi en vavva. Gissa vem som är helt dökär i valpen? Dottern påstår att jag snott hennes hund eftersom det är jag som håller på mest med den, så den tyr sig ju till mig. Jag ska aldrig ha stor hund igen, men man måste komma på det själv...

Min icke så hundvana då 70-åriga mor passade min schäfertik veckovis under en period och knallade runt på stan med - hunden var inte van vid stan men fann sig i det mesta.
Många bekanta sa att dom sett dom och att det verkligen syntes att dom kommunicerade - men kanske inte som en hundmänniska pratade med sin hund.
Men liten stadig orädd tant och liten trevlig schäfer gick utmärkt iallafall.

Så din far reder nog ut sin ras i några år till.
Men han kanske ska välja uppfödning noga - mitt nuvarande monster kan knappt min 45 åriga gubbe hålla i när det vill sig en katt i sikte.

Så jag får hålla med föregående talare om att din pappa får skaffa sig den hundras han gillar/mår bäst med och vill ha.Han kanske känner likadant som dig gällande era små hundar när han går ut/sitter hundvakt etc,såsom du känner med Hans stora hund:D
Självklart får han skaffa vilken hund han vill, det är ju inte så att han saknar omdöme eller kunskaper.
Men om jag skall vara helt ärlig tror jag han föredrar min hund till och med framför sina egna:angel: :cool:

IMNHO: Människor som hör ihop får/ska berätta för varandra vad de tycker. När var och en har sagt sitt, får vuxna människor göra sina egna val. Dessutom, vill du inte vara hundvakt - säg det.

Nja, skulle jag säga nej till att vara hundvakt till deras väluppfostrade men stora hundar skulle jag nog helt sakna skam i kroppen...:o
De tar hand om min hund hela tiden. När jag går ut, när jag åker bort, när jag reser:angel:
Jag får vakta deras hundar 1-2 ggr per år, i ett par dagar. Då brukar vi dessutom ta en var, jag och syrran eller jag och brorsan.

De är för mycket poliser för min smak:o

Hej! Kul att du skrev så för just polisen brukar vi kalla våran schäfer för! Han tror att han ska vara med och bestämma över katterna,hästarna osv...Fast vi :love:
Vi har haft många schäfrar och vill absolut inte byta ras,personligen skulle jag aldrig ha en lite hund,men smaken är som baken.

Nej, jag är uppväxt med schäfer och tycker att det är bra hundar, bara inte min typ av hund.
Jag vill ha en hund med mer humor;)
Jag trodde inte heller att jag någonsin skulle skaffa liten hund, men var tvungen att välja en liten av olika anledningar. Nu kan jag knappt tänka mig en stor. Det är så mycket bekvämare med en liten och om man uppfostrar dem som en schäfer blir de en schäfer, med mindre polisinstinkter och mer humor:D

Ni har rätt allihopa, han klarar självklart av en schäfer, dessutom skall man skaffa den hund man VILL ha. Jag vill bara försöka påverka honom till att vilja ha en mindre:angel: Helt ärligt tror jag att de skulle vara lyckligare med en mindre hund, samtidigt som det skulle bli mycket enklare för mig och resten av familjen.
När vi träffas mina syskon med respektive och barn och mina föräldrar, då är vi 7 vuxna och 2 barn och inte mindre än 6 hundar:eek:
En Grand Danois, en svensk lapphund, en Aust. Cattledog, två taxar och till igår en schäfer.

Det låter bekant - i den här familjen träffs man med 2 saluki, en lagott o en dalmatiner. Fart o fläkt är det minsta man kan säga.
Tyvärr kan jag inte ta med mitt monster - svärmors gamla tik hatar honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni att jag för två veckor sedan berättade att min pappas hund fick tas bort för en stor tumör på mjälten? Igår eftermiddag blev...
Svar
18
· Visningar
1 272
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka