Han sparkas och sliter sig.

A

Anniih

Alltså jag hyr en gammal ridskolehäst som är 20 årig valack.
Han står på samma stall som ridskolan var i, för där står alla hans kompisar och vi hyr hästen från stallet bara.
Jag har honom varje dag förutom på onsdagar. Då kommer det ut en tjej som är medryttare och rider han.
Problemet är, att i början när jag fick honom var han jätte snäll.
Men sen under ett par gånger så började han att sparka mot mig varje gång jag skulle kliva upp på honom. Problemet blev bara värre och värre för varje gång. En helg så sparkade han mot mig och slet sig skenande iväg tillbaka till stallet. Min f.d. ridlärare hjälpte då mig att få kontroll över honom genom att longera och sitsträna honom.
Och så var han lugn i ett par veckor.
Men så fick jag höra i onsdags, att han hade börjat sparka på samma sätt emot min medryttare. Fast då hade han sparkat bara mot henne. Inte mot hennes mamma, eller bror. Bara mot henne.
Och mamman sa att hon hade sett honom göra så en gång förut, och det var mot en ridlärare han hatade.
På torsdagen var han jätte snäll mot mig, och gjorde ingenting alls. Han hade respekt mot mig och lyssnade på mig som en ledare.
På fredagen sedan, så gick vi från hagen.. och då drog han mot gräset, så jag skulle dra honom därifrån, men då sparkade han till mig så jag föll till marken. Lyckades få tag i honom efteråt. och då var han lugn och snäll.. Dagen efter var han också jätte snäll och gjorde inget dumt alls. Dagen efter det, så fick han freakspel och slet sig när jag skulle hoppa upp.. försökte sparka mig i gången. Och allmänt var dum. Jag har kollat så han inte har ont, jag har frågat en massa personer och dom har kollat på han.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. För jag vill verkligen inte förlora honoom, han är en helt underbar häst när han väl är som han ska.
Någon som har tips på någon bra person , träning lr kurs man kan gå för att fixa det här.. skulle va hemskt bra . För jag klarar inte av fler sparkar.

Sv: Han sparkas och sliter sig.

Svårt det där... först och främst så måste du vara 100% vaken i hans närhet, och överhuvudtaget inte låta dig själv eller någon annan utsätta sig för de situationer när han kommer åt att sparka dig. Jag utgår från att han sparkas med bakbenen. Då måste du alltid ha kort grimskaft/tygel när du leder, med huvudet böjt åtminstone svagt MOT dig så att han inte får chansen att vända rumpan till.

Sen har vi givetvis ledarskapsträning som du är inne på, det är bra att börja med det.

Om jag hade försökt sitta upp på en häst som försöker sparka mig så hade jag gjort så här:
1) Utrusta mig med ett stadigt spö
2) Håll tyglarna korta och sitter upp som vanligt
3) Om - när hästen sparkar så är jag beredd och ger DIREKT 1-2 riktigt snabba o hårda rapp.
4) Hästen blir förvånad och jag gör ingen mer affär av detta mer än att jag ber hästen ställa upp sig för uppsittning igen, och sitter upp och rider iväg.

Håller helt med dig. Ibland måste gränser sättas!

Jo men problemet är att han får fart då och sparkar ännu mer.
Fast så fort någon annan håller i medans jag sitter upp så står han jätte snällt och gör inget.. bara för han vet att det är kört då.
Men jag har kommit upp hela veckan utan att han dummat sig, har börjat rida lite hårdare.. för det kan vara en del av problemet också.
Att han är rastlös och då får han för mkt energi och ska tramsa.

Jag hade inte haft korta tyglar eller grimskaft.. sådana reaktioner tyder på rädsla, vilket triggar hästen mer och gör att den känner sig osäker (respekt och rädsla går inte ihop, och en rädd ledare är ingen bra ledare) och mer benägen att sparka igen. Hur reagerar du när hästen sparkar, eller innan den gör det? Är du spänd och väntar på att något ska hända?

Tror att jag istället siktat på att ha hästen i ett långt grimmskaft bakom mig och hållt hästen på avstånd. Eventuellt med en pisk i handen för att kunna försvara mig OM det skulle behövas. Men annars visat tillit till hästen.
(det är inte lätt om man är rädd.. jag är rädd för ridning och inte tusan är det lätt att ge långa tyglar till hästen när den stressar upp.. men de gånger jag vågat prova har det faktiuskt hjälpt).

Jag har egentligen inga bra tips, skulle nog råda dig att hitta en bra tränare (för sk problemhästar) och gå någon kurs. Ofta är det något ryttaren gör utan att vara medveten om det om triggar hästen. Hade medyttaren fått höra om hur han gjorde mot dig innan han sparkade mot henne?
Jag tycker att det låter som om antingen hästen eller ryttaren är lite rädd (vilket varken är något märkligt eller nåt att skämmas för).
Har även hört om hästar som blivit förgiftade av någon växt som fått plötsliga attacker och blivit aggressiva eller panikslagna utan anledning. Men tror inte att den växten finns i sverige.

Men det är ju bara mina tankar.

Jag tror att han känner att du är osäker och då tar han över. Om man börjar bli osäker kan det vara svårt för att komma rätt på det igen på egen hand. Jag tycker att du ska ta hjälp av någon för jag tror tyvärr att detta bara kommer att bli värre. Jag instämmer med det som zab har skrivit i inlägget ovanför.
Att låsa fast en häst med korta tyglar/grimskaft och hota den med spö gör nog bara situationen mycket värre och farligare. Därmed inte sagt att man inte ska vara bestämd mot hästen. Här handlar det om att ta över ledarskapet. Men hästen kommer antagligen att känna att du är osäker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 821
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur