han kräks massor

Seabaz

Trådstartare
Nu har jag precis vaknat av att min hund kräks gulvitt skum... Han har kräkts kanske 5-6 gånger nu på en halvtimme och han verkar jättetrött och hängig...

Han har inte ätit nåt konstigt förutom att han var med i stallet igår när hovslagaren var där och åt massa hovrester. Men det är typ ett helt dygn sedan....

Igår kväll var han som vanligt....

Inga matrester har kräkts upp...

Sv: han kräks massor

hän sätter sig upp, kräks, lägger sig och sover igen.... Vad kan felet vara???

Har du kollat tempen?

Tycker att det verkar som att det går mycket magsjuka bland hundar nu. Tycker du ska avvakta om han inte har jätte mycket i temp. Eller ring till veterinären och rådfråga vad du ska göra. Är han uttorkad?

Mina kräks bara gult när de är riktigt hungriga och tomma i magen på morgonen. Jag brukar försöka att peta i dem något. Men det är knappt att det går trots att jag har världens matgladaste hundar, så illa brukar de må... Jag brukar till och med handmata dem då :D Nu pratar vi hundar som tömmer en stor skål på 3 sek blankt i vanliga fall, inga finsmakare ;)

Har samma erfarenhet, har en JR tik som vräker i sej mat för det mesta. Men när hon är tokhungrig och för tom i magen kräks hon galla och det är svårt att få i henne mat.
Kan även kräkas av hovbitar ibland, har jag märkt... så jag försöker få undan resterna innan det blir hundgodis..

Är det en hund med djup bröstkorg kan man bli lite orolig. Är det totalt stopp?
Ta snarast kontakt med veterinär. Det kan vara magomvridning i värsta fall. Ha hunden rapat mycket och fisit illa en längre tid? mycket gaser i magen?kan vara magkatarr m.m.
Ta kontakt med veterinär i vilket fall som helst!

Nu har vi varit ute och han bajsade två gånger, första korven var typ mörkgrå! Efter ett par hundra meter bajsa han normalt bajs igen...

Jag gissar att det är hästhovarna han tryckt i sig igår som var orsaken. Kom hem nu och jag har lurat i honom lite mat, får se om han dricker något också för jag tycker han kissade ovanligt lite ute på morgonprommenaden. men nu verkar han ha piggat på sig i alla fall!

Jag avaktar ett par timmar till, får se om han får behålla maten...

vore ja dig skulle ja tvinga i hunden lite sparris så ifall det finns nå i magen så binder det upp.. Sen avvakta med mat och bara ge vatten.
De kan vara bra för hunden att vara utan mat för att lugna magen om han kräkits mycket... Men börjar hunden pigga på sig så ge sparris alla fall så du e säker på att det inte ligger nå kvar;)
De blir säkert bra..

Det är garanterat hästhovarna som var orsaken. (känner igen symptomen...)
Hundars magar klarar inte av att smälta hov, så antingen kräks de upp dem, eller bajsar ut dem hela...
När han kräktes upp gulvitt skum försökte han förmodligen förgäves att få upp hovbitarna.
Vill höja ett varningens finger dock, hovbitar kan ha väldigt vassa kanter, vilket kan ställa till det rejält för hundmagar.
Stråle däremot är mjukt, och det tar de ingen skada av att äta.

/Cessan vars hund är tokig i hov, men är strängt förbjuden att äta det...

Haha, tala om det för mina. De äter gladeligen hovar utan att bli ett dugg sjuka. Mums! tycker de.

Min hund tycker också det är mums, och har satt i sig det utan att bli "sjuk".
Vill dock inte riskera att hon skär upp sig invärtes på vassa kanter...

Liknande trådar

Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 161
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 488
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 184
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka