Han fattas mig...

Ingela_S

Trådstartare
Igår fick himlen en ny stjärna... min lille stjärntravare... Efter 12 år tillsammans fick han med ålderns rätt och diverse skavanker följa sin stallkamrat till Trapalanda. Kan inte fatta att jag inte får känna på hans fina päls fler gånger eller sitta i vagnen bakom honom medan han travar på med spetsade öron. Att veta att det var det bästa beslutet för hans skull gör det inte ett dugg lättare, fy vad tungt det är...

 
Beklagar förlusten, har varit med genom dina trådar och era vedermödor.

Jag förstår verkligen uttrycket att han fattas dig.
 
Så tråkigt, att förlora en vän som man växt ihop med under så många år, det tar hårt i hjärtat. Det är verkligen sorgligt...
 
Beklagar verkligen :heart

Han var *otroligt* lik min gamla Travare. Jag blev nästan chockad när jag såg bilden. Förhoppningsvis väntade min för att visa din tillrätta. :heart
 
Tack för stödet, det värmer. När jag läste Zuzzis beskrivning av Johan i hennes tråd, så insåg jag hur mycket Lidos har förändrats de senaste åren. Han var inte längre den pigga, spralliga hästen som bara ville springa, springa, springa framför vagnen längre. Han bestämde själv när han ville trava när vi var ute, vissa dagar bara de första sträckorna på rundan och sen skrittade han resten, vissa dagar lite piggare men slog över till kantig galopp istället för att öka traven. Så fort han stod still så vilade han ett bakben. Men lyfte man höger bak för högt så lade han hela sin tyngd över en. Hovslagaren fick ha hjälp att stötta hästen vid senaste skoningen. Sista turen körde vi till slingan där travtränarna i närheten håller till och där tände han alltid till lite extra, men även då puttade han ut baken åt höger och sprang på snedden. Påverkad av sin rygg eller "bara" åldern? Jag vet inte, men jag tror att han var mer påverkad än han visade, men just det att han inte såg så jättedålig ut gör att man tvekar och får en liten röst att viska "du dödade din häst" i bakhuvudet. Det hade kanske blivit jättebra i en ny hästflock? Eller så hade det blivit skit och han hade gått mer sönder av spring och stress. Men att leva med tanken att "det hade kanske gått", måste vara lättare än det hade varit att leva med skulden ifall hans sista tid hade varit dålig och stressig för honom. Det måste vara lättare. Det kanske blir lättare också. Nån gång...
 
Ja, det kanske blivit bra i en ny flock, men du riskerade inte att det blev dåligt vilket är hedervärt. På din beskrivning låter det som att beslutet togs innan han blev skruttig och dålig på riktigt, det är få hästar förunnat! Försök lita på din känsla där, nu vet du att hans sista tid blev trygg och värdig. Kram!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 374
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 321
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp