Han Backar!

L

litenmama

Jag har fått hem hästen som jag ska ha på foder.Problemet nu är att han nu inte låter mig komma nära:confused: får knappt byta täcken eller borsta honom för då backar han,varför?in/ut från hagen är inga problem.Är det någon som kan komma med råd?:cry:

Sv: Han Backar!

Det låter som om han hotar dig, kanske är han lite förvirrad efter flytten. Är han dum i boxen eller när han är uppbunden? Är han ranghög?
Är du van vid hästar sedan tidigare, så att han inte drar nytta av din ev. osäkerhet?

Om du betraktar hästar i hagen så backar de ofta mot varandra. Det betyder ung "du är lägre i rang, flytta på dig! det här är mitt revir!"

Det är jättesvårt att säga vad man ska göra. Om du nyss har fått hem hästen tycker jag att du ska säga ifrån varje gång han backar mot dig, han ska röra sig bort från dig. Men inte ta ingen väpnad strid med en gång. Iaktta hur han beter sig. Kanske lugnar han sig om du ger honom några dagar.

Ehh va nog lite otydlig,han backar ifrån mig då leder jag honom tillbaka till samma ställe som vi stod och fortsätter men så backar han ifrån mig igen:cry:

Ah. Det har jag inte varit med om i andra sammanhang än vid lastning. Men då har vi fortsatt att backa hästen tills den lyssnar på mitt kommando. När den svarar (backar på min önskan) brukar den gå framåt också. Det är värt att testa, det gör i alla fall ingen skada.

Försöker att inte tvinga mig på honom,det verkar som om han inte alls har accepterat mig utan vill komma bort från mig.När jag ignorerar honom så blir han intresserad och kommer fram till mig och nosar när jag sen vänder mig om backar han....
Har aldrig stött på detta förut och är alldeles konfunderad.

Ok. Bäst att ta det lugnt tills han gillat läget och får ditt förtroende.

:bow: :bow: :bow:
Tack för dina svar! skall nog ta det lugnt ett tag till.

Jag har samma problem med min. Jag fick min 2 manader sedan och han backar ocksa fran mig speciellt nar jag vill spanna sadelgjorden eller vid longering. Det som hjalpte lite ar att ignorera honom sa som du sade. Jag hade tankt mig att "leka" Parelli's 7-games med honom - kanske det hjalpa, aven om jag egentligen inte tycker om Parelli sa mycket.

*knapplån*
Finns det ingen som kan komma med fler råd?:confused: :crazy:

Kanske han maste bygga upp fortroende till dig. Hur var han innan han kom till dig?
Som sagt min hast gor detsamma och jag skulle ocksa vara tacksam for flera svar.

Gör ett nytt inlägg ;)
Jag tror ledorden är att vara mjuk och lugn. Han litar helt enkelt inte på dig, är kanske tom lite rädd. Titta honom inte i ögonen, utan smek i pannan, mellan öronen. Vänj honom sakta vid att bli berörd på andra ställen på kroppen. Ge honom en godisbit när han vågar sig fram till dig spontant och på lockrop. Tala snällt och klia i pannluggen, på manken och sådana ställen där det är skönt. Hantera och pyssla med honom en stund varje dag så han vänjer sig vid dig. Låt det ta tid. Iaktta hans beteende i hagen och hur han förhåller sig till andra hästar. Är han den som andra föser bort från höhögarna? Är han väldigt osäker och otrygg? Det kan man dra många slutsatser av.
Med konsekvent och vänlig behandling kommer framtstegen, där är jag säker på! Lycka till!

Tack så mycket för inlägget:)
Han är Ranghög och sprudlande glad i hagen!Han tycker om när jag springer brevid han och jag leker och fintar honom och han blir uppspelt hoppar rakt upp med ryggen i en båge,springer i full bavur till hagen slut med ett tvärnit för att sedan sparka rakt ut och byta håll:rofl: :rofl: :rofl: .
Han kommer glatt fram till mig i hagen och han följer gärna med ut.
Hans förra ägare hade inte tid för honom,de hanterade han inte så mycket.Han har varit på många ställen tidigare,så jag vet inte säkert vad han har varit med om.Men tiden har jag så det är väl bara att kämpa vidare.De säger också att han är en enmanshäst.

Det är nog ändå en förtroende-grej, låter det som. Ni kommer säkert att hitta varandra med lite tålamod. Jag tror på att ge hästen positiva upplevelser i all hantering. Är han ranghög har han i alla fall inga bekymmer med andra hästar. Han kan förstås ha negativa erfarenheter med i bagaget av relationen till människor, fast det låter mer som om han har lämnats därhän och sedan tycker det är konstigt när människor ska styra och ställa och bestämma. Sådan var vårt sto, som ledde sin flock vid 2 års ålder och aldrig hade blivit hanterad när vi fick henne (4 år). Det tog tid innan hon accepterade oss som flockledare, men det gick till sist!

Annars brukar horsemanship-människor vara bra på sådant där, det finns säkert någon som har bra tips.

jag har också lite problem med en hæst som backar. Han har gjort det nær jag skulle sitta upp på honom och ibland i samband med sadling och nær jag lægger på tæcken. Jag har varit komfunderad øver detta och før några månader hittade vi røta i bakhovarna på honom och såg genast att han hade spænt sig så mycket att han hade fått ont i ryggen. Han visade inga tecken på smærta i ryggen så det var svårt att upptæcka men jag kunde kænna att han var spænd nær jag hade uppdagat problemet... detta har succesivt førbættrats i takt med att røtan har førsvunnit och ryggen har blivit mer avspænd. Han kan fortfarande backa antagligen før att han førknippar uppsittning med smærta men det blir bættre.

så i hans læge backade han før att han hade ont... han førsøkte komma undan. Det ær inte alls sækert att det har med smærta att gøra i ditt læge men se øver honom så att han inte bær på osynlig smærta.

Är det kanske så att den backar när du står vänd emot hästen?
Det är en hotande position och kanske visar han dig att han låter dig bestämma. Är det en islänning? De brukar vara känsliga för sånt...
Jag skulle råda dig att ta hästen till en rundcorrall och löslongera. driv hästen ifrån dig till den sänker huvudet, tuggar och ber om att få följa dig. Sluta då driv och vänd dig bort. Då ska hästen komma till dig, gör den inte det får du driva lite till.
När han kommer ska du klappa och vara trevlig och mysig, då lär han sig att lita på dig.
Men sedan kan det vara så att han bara är väldigt känslig för din position i relation till honom. Då är det bara för dig att vara tacksam och lära dig hur du ska förhålla din kropp till honom.
Jag har haft samma problem, och det tog ett tag innan jag insåg hur det låg till. Från att ha bråkat så mycket att jag hade honom ute på annons har han nu gått till att mjukt suga påmina fingrar när han vill gosa :love:

Lycka till! Jag tror du har en uppmärksam och vilig häst, du lär dig snart att samspela med den! :bump:

Håller med föregående skrivare. Undrar bara om det verkligen är en så bra ide att göra löslongera med en ranghög häst, när man inte har någon erfarenhet alls???:confused: Kan bli katastrof istället...Jag tycker att man ska ta det lugnt med en ny häst! Lär känna varandra som sagt!! Gör enkla saker t ex "friendly game". Att du känner över hela hästen med händerna, när det går förträffligt så kan man utveckla leken genom att ta andra saker att stryka med t ex plastpåse, lakan, spö, använd fantasin. ;) Att han backar tycker jag inte att du ska bry dig om så mycket just nu...Han backar ju ifrån dig eller hur!? Håller med om att inte titta på honom alls när han gör så. Sjunk ihop lite i kroppen. Eftersom han inte är så mycket hanterad så kanske han är jättekänslig för ditt kroppsspråk?? :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*
För några dagar sen följde en vännina med mig och vi band upp han i boxen med ett balsnöre så att om han skulle få panik så skulle han komma fri snabbt.Iallafall så när min vännina började borsta han stod jag snett framför han och klappade och smekte han på halsen,pratade lugnt med han och berömmde.Han stod då helt stilla:)
Sen har jag varit ute och lett honom vilket första gången inte gick så bra då han va väldigt tittig men jag tog det lugnt och ignorerade gick på som om inget fanns att bli rädd för.Nästa gång gick det mycket bättre inte alls tittig,han försökte gå förbi några gånger men då höjde jag armen så då tog han det lugnare,vilket han började bli avslappnad och kunde gå med huvudet i marken och nosa på allt möjligt,hela tiden pratade jag med han med lugn röst.Gjorde halt ibland och tittade mig omkring vilket han noterade så han börjar nu acceptera att (okey,hon har nog läget under kontroll)
Skall förrestan börja longera han imorgon,så vi får väl se hur det går!

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 813
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar