Hamsteruppfödare i Uppsala!

Poxz

Trådstartare
Hur får man reda på vart man kan hitta sådana i Uppsala med omnejd eller Stockholm? Har varit inne på hamsterföreningens hemsida, men det är inte så många som har de färger vi "vill ha" (ska föda upp själva också, annars hade det inte spelat nån roll). Vill gärna ha en KH-hane med stamtavla som passar vår svarta hona (svart-vit bandad, "dalmatiner" eller silvergrå t.ex.) men det verkar vara riktigt svårt att hitta pojk-hamster-bebisar till salu! Honor verkar det finnas en hel ocean av...
Några tips?

Sv: Hamsteruppfödare i Uppsala!

Dominant spot är inte så vanlig men dom finns (funderar på vem det var som hade sådana och var hon bodde) svart dominant spot korthår har jag faktiskt hittat i zoo affär dessvärre levde han inte så länge.
Bandad och dominant spot är dominanta anlag så uppfödaren måste ha djur med sådant. Korthår är dominant anlag det med och uppfödaren måste även ha det i sina linjer.
Svart är inte en vanlig färg som föds upp men silvergårtt finns det en del som har.
Jag kan efterlysa det du vill ha på hamsterlistan för att se om jag hittar någon där :cool:

Stollan skrev:
Dominant spot är inte så vanlig men dom finns (funderar på vem det var som hade sådana och var hon bodde) svart dominant spot korthår har jag faktiskt hittat i zoo affär dessvärre levde han inte så länge.
Bandad och dominant spot är dominanta anlag så uppfödaren måste ha djur med sådant. Korthår är dominant anlag det med och uppfödaren måste även ha det i sina linjer.
Svart är inte en vanlig färg som föds upp men silvergårtt finns det en del som har.
Jag kan efterlysa det du vill ha på hamsterlistan för att se om jag hittar någon där :cool:

Honan är som sagt svart och har svart och dominant spot bakom. Därför vore det kul med en spot-hane, kan ju tänkas att det blir sådana ungar då. Bandad svart-vit är så otroligt fina! Och silvergrått är också fint, det är synd att många av dem är ganska gulaktiga bara...

Ja tack, efterlys gärna på listan. :)

Jag har hört efter på listan och hon som du köpte honan av har hannar men i långhår. Eftersom honan är korthår så tycker jag inte det spelar så stor roll om du väljer en långhårshanne åt henne. Hon kommer att ge minst 50% korthår.
Att para långhår med korthår är inte idealiskt men inte lika hopplöst som hos marsvin. Det tar inte flera generationer som hos marsvin att få rätt längd på pälsen igen.
Att silvergrå ofta är lite gula är för att dom är hetrozygota. Det krävs två anlag för att bleka till helt vitt i dom ljusa fälten.
Silvergrått skulle jag dock inte para in i svart om jag kan undvika för du kan nämligen inte se om en svart hamter också är silvergrå med bara ett anlag. Två anlag silvergrått på svart är inte snyggt.
Svart skall enbart paras in för att förbättra svärtan i det silvergrå.
Jag skulle välja svart eller möjligen gul, black yellow eller normalfärgad beroende på vilken färg jag vill ha fram.

Om det är svart och bandade svart du är ute efter så ja :cool:
Det beror ju på vad du vill ha fram helt enkelt.
Vad är viktigt för dig att få fram?
Typ?
Färg?
Temperament?
Helt enkelt vad för avkommor vill du har fram.
När du vet det så är det lättare för mig att råda dig vad du skall välja.

Ja, det är egentligen min pojkvän som håller på med detta, så jag frågar åt honom liksom. :)
Vill väl egentligen inte ha fram några speciella färger, lite variation i kullarna vore trevligt, men det är temperamentet som är det viktiga. Honan han har köpt är jättetrevlig och han är sugen på en hane som är svart med vitt band runt maggen (du ser, jag själv vet ju inte ens vad det heter) och undrar väl egentligen om det är ok att para dem rent genetiskt. Har hållit på med chinchillauppfödning förut och där ska man ju inte para två Black Velvet eftersom det är stor risk att ungarna blir dåliga och dör, om det ens blir några ungar. Så det är väl mer så jag menar. Han har en viss "passion" för svarta djur, så när han hittade honan var det verkligen en lyckträff.

Inga sådana problem med svart på hamster. Det är på roan och vitmagad (samma gen Wh men visar sig olika beroende på om färgen är creambaserad eller inte) som man inte skall para två av.
Vit mage i samband med bandad och dominant spot är inte samma som vitmagad då det är helt skild genetikuppsättning. Magen blir alltid vit vid bandat och vid dominant spot.

Ok tack!
Honan har ett tunnt vitt streck på magen och vitt på tassarna, men det är alltså inte nåt problem eftersom det är från dominant spot hon har fått det? Har jag fattat rätt då..?

Nej, det är ett anlag för vitfläckighet som dom flesta svarta (coh cholkadfärgade) hamstrar har. Det är ovanlig med svarta hamstrar utan vita tecken.

Okej, då förstår jag bättre. Om man parar svart och svart bandad, vad kan man tro att det blir för färger..? Vet ju inte vad hanen har bakom sig så det är kanske svårt att svara på...

Utanför Uppsala (mot Almunge) finns ett ställe som heter Fäboden. Där föder dom upp olika smådjur. Hade hemsida förrut. Dom säljer även massa utrustning.

Stollan skrev:
Jag skulle välja svart eller möjligen gul, black yellow eller normalfärgad beroende på vilken färg jag vill ha fram.

Poxz: jag har en black yellow :angel: kh-hane

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 774
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur