Hamsterdöd

Poxz

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp av alla kloka djurmänniskor här. Nu har två av våra hamsterhonor (rysk vintervit) dött med kort varsel och jag fattar inte vad det beror på! De har inte verkat trötta innan, de har ätit som vanligt och allt...

Det enda är att båda två har varit väldigt runda om magen innan de dog, men eftersom de används i avel och alltså går med hane så är det inte så underligt, vi trodde att de var dräktiga. Båda blev dräktiga med samma hane (om de nu VAR dräktiga) kan det spela in? Jag tänkte om hans ungar av nån anledning blir så stora att honorna inte får ut dem?

Hanen är frisk och har inga symtom på svullen mage så det verkar ju inte vara nåt som smittar eller fodret för de har alla ätit samma foder. Inget foderbyte heller. Den här hanen får nu inte gå med nån mer hona.

Nån som har NÅN aning om vad i hela fridens namn detta kan vara? :confused:

Sv: Hamsterdöd

om det gick två honor i en bur så tror jag nog jag vet svaret. Honor går ej ihop .. åtminstonde vad jag vet. + att när jag köpte hamstrarna på zoo;t så sa han som expiderade oss; "hamstrar bör vara själv i en bur" mina hamstrar bråkade ofta så jag fick köpa en ny bur o separera dom. De enda gångerna dom gick ihop var när jag bytte spån till den ena hamstern. Då låg dom allt i samma hörn tätt ihop och sov.

Men annars så ska man ej ha honor ihop.

Nej nej, självklart hade jag inte två honor i samma bur! De gick med hanen i olika omgångar. Nog vet jag att man inte ska ha honor tillsammans!
Och båda töserna var väldigt sams med hanen ända från början, så något bråk och sådan stress kan det inte ha varit frågan om.

Senast ändrad:

Eller så kan du låta någon slags djurobducent/veterinär göra det.

Liknande trådar

Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: _FiA_
·
Katthälsa Hej! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag har två katter, hane 3 (snart) år och hona 7 år. Dom endast ätit blötfoder (Mjau)...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: Sasse
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38