Hamster vs råtta

Maskerad

Trådstartare
Jag ska flytta hemifrån snart och kommer då vilja skaffa ett mindre sällskapsdjur.
Jag har haft råttor förut och vet att dom är jättemysiga osv men funderar på att skaffa en guldhamster ist.
Vill gärna ha ett litet djur så marsvin och kanin är uteslutet.
Hur lätt är en hamster att få tam?
Ska man ha en eller flera?
Hona eller hane?

Tacksam för tips och för- och nackdelar osv :laugh:

Sv: Hamster vs råtta

En hamster, aldrig flera om vi pratar guldhamster. Dvärgar ska vara flera men det är lite si och så med hur det funkar i verkligheten tydligen (se annan tråd).

Hona eller hane spelar inte så stor roll. Det sägs att honorna luktar lite när de brunstar men det märkte aldrig jag.

Hamstrar är lätta att få tama, trevliga och söta djur men ganska tråkiga. De sover mycket, går inte att göra så mycket med dem etc. Råttor har jag aldrig haft men de verkar betydligt mer aktiva och läraktiga.
(men jag är ändå sugen på att skaffa hamster igen :p)

Jo jag vill mest ha ett djur för att få sällskap och ha något att göra!
Mina råttor var roliga för dom kunde följa med lite överallt men och andra sidan är hamstrar så himla söta :love:
Nu när jag bor hemma har jag katt och hund och det kommer vli för tomt utan något djur så jag behöver ett lättskött litet djur.
Men eftersom hamstrar lever ensamma känns det som om dom tyr sig ganska mycket till en själv, eller har jag helt fel? ;)

Hamstrar lever ensamma för att de är eremiter och inte i speciellt stort behov av sällskap.
Dock är de ändå trevliga, kan självmant komma fram och söka kontakt osv.

Jag kan absolut rekommendera hamster som djur, men har som sagt förstått det som att råttor är aktivare och lite "roligare". Men inte lika söta :p Har aldrig haft råttor själv.

Jag är väldigt partisk fövisso, men jag tycker absolut att du ska skaffa råttor igen. OM du känner att du hat tiden för dem:)

Råtta vs. hamster. Ja, vad väljer man? Två (eller fler) "minihundar" eller en bitsk ensamvarg som bara sover, äter och skiter?

(Nä, jag har inte så bra erfarenheter av hamstrar:p)

Tillägg: Råttor ska du då givetvis köpa hos en seriös uppfödare och inte i djuraffären. för att få så bra råttor som möjligt.

jag tycker absolut du ska skaffa hamster, jag har en guldhamster som är hur trevlig som helst, han kommer alltid fram och hälsar när jag öppnar buren, ibland så får han springa lös på gräsmattan i mitt sällskap, såklart. han är jätte mysig min lilla hamster och hur tam som helst.

Jag tycker att du ska skaffa det djuret du känner att du har störst intresse för.

Jag rekommenderar ju guldhamster.
Dels för att jag föder upp dessa och dels för att jag inte har någon större erfarenhet av råttor och därför varken kan säga bu eller bä om dessa.
En rätt uppfödd guldhamster (dvs från en seriös uppfödare och efter bra linjer) kan bli hur go som helst.
Ungarna jag har här hemma är knappt så jag vill släppa ifrån mig, även om jag vet att jag måste. :p :D
Kanske ska tillägga att dessa ungar bara är 4½ vecka gamla än så länge och således kan gå tillsammans, fram till 8 veckors ålder då de ska ha egen bur.

31573581.jpg

Ett tips är väl att besöka flera individer av de två olika djurslagen och sen se vilka som du fastnar mest för. :)

Senast ändrad:

Åh vad söta :love:

Hur stor bur är att rekommendera till en guldhamster?

Enligt lag minst 0.12kvm med minsta sida på 25cm och minsta höjd på 20cm.
Hur stor man ska ha beror lite på hur pass rastningsmöjligheter man har.
Ju större desto bättre, är ju som sagt den gyllene regeln. :)
Det man bör komma ihåg är dock att välja burar med stor bottenyta, istället för höga burar.
Guldhamstrar må klättra väldigt gärna, men har uselt djupseende, vilket inte är en bra kombination.

Jag har en hamster själv. Han är köpt i djuraffär men är hur go som helst. Fördelen med en hona är att man slipper "knölarna" där bak som hanar har.. :D Och hanar luktar mer så man får städa deras bur oftare. OM du vill ha en lite aktivare så tror jag att en råtta skulle passa dig bättre. Dom är ju ganska aktiva och gillar sällskap och sådant. Hamstrar är lite mer ömtåliga. Hamstrar lever inte så länge tror jag. Bara ca 2-3 år. Så du kanske kan börja med en hamster och om du inte känner att det är rätt så skaffa en råtta sen efter hamstern. :)

Jag har inte märkt att mina hanar skulle lukta mer, snarare tvärtom.
Honorna tenderar att lukta mer då de brunstar var 4:e dag.
Det är inte såpass att man måste städa buren oftare för det.
Men det känns här hemma när någon hona brunstar.

hejsan!
jag håller med Jånna, gerbilder är supermysiga! bits inte, låter inte, luktar inte och så blir de jättelätt tama. Mina klättrar uppför armen såfort man tar ner handen i akvariet ;)

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: Lona
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka