Hamster/mushjul till gerbiler?

A

Abracadabra

Jag har läst på flera ställen att gerbiler inte bör ha något hamster/mushjul eftersom de kan fastna och skada svansen. Nu har jag sett att gerbilerna i flera djuraffärer har det i sina burar. Vilket är rätt egentligen?

Sv: Hamster/mushjul till gerbiler?

Jag tycker inte att man bör ha hjul till något djur eftersom det kan stressa dem och göra att de bara springer i det hela tiden... Det kan utvecklas till en beteendestörning... Om man nu verkligen vill ha hjul är det bar om det går att ta bort eller stänga så stt djuret inte kommer åt det hela tiden...

Håller med, tycker inte alls att det är en bra stimulans att springa runt, runt i ett hjul, det känns som ett stereotypt beteende verkligen och kan ju knappast bli s¨styimulerande. Släng hellre in massa olika leksaker, kan ju vara toarör och kartonger eller enkla saker men det ger iaf mer stimulans för dom att utforska. Får de inte tillräckligt med motion i buren kanske man bör fundera på attt skaffa större bur...

Fast alla mina hamstrar har hjul. Och ingen av dem springer som dårar i dem. De kan springa en stund ibland men det är absolut inte timme ut och timme in.
Men OK, då har nästan alla hamstrarna stora burar (de enda med lite mindre, men fortfarande inte pyttesmå, burar, är några ungar som är till salu) med flera andra grejer än hjulen, och de får också vara ute och springa turvis en hel del. Skulle jag märka att ngn blir stressad eller inte gör annat än springer, så skulle jag ju ta bort dem. En del av mina är nog aldrig i sina hjul, medan en del springer en liten stund ibland.

Tack för svaren men det är ju inte riktigt svar på min fråga. Kan man ha hjul till gerbilen är vad jag vill ha svar på? Han har redan en stor bur och äter på toarullar osv men de tar ju slut så fort...

Abracadabra skrev:
Tack för svaren men det är ju inte riktigt svar på min fråga. Kan man ha hjul till gerbilen är vad jag vill ha svar på? Han har redan en stor bur och äter på toarullar osv men de tar ju slut så fort...

Om du ska ha hjul så se till att det är tillräckligt stort och att det är konstruerat så att de inte kan klämma sig. Köp ett sånt där de bara kan gå in från ena hållet, de andra i metall som är öppet från båda hållen är lätt hänt att de klämmer varandra i.
Ser du sen att de springer väldigt mycket så låt dom inte ha det hela tiden.

Ok. Tackar. Jag kan ju prova iaf men märker jag att han blir stressad tar jag ju naturligtvis bort det.

Någon som har tips på hur man LÄR dem att springa i hjul? :D

Inte för att det känns jättenödvändigt, de rör sig ändå och är inte feta eller så. Men de bara sitter på tvären i hjulet och gnager lite på det...

Nästan alla gerbiler jag haft tidigare har sprungit i hjulet, nu har vi 3 och INGEN av dem använder det! :eek:
Är det något fel på just dessa 3 individer, eller har det varit fel på de 20 jag haft innan?
Eller har vi lyckats bra med burinredningen så de verkligen inte har något behov? ;)

Nu har jag inga gerbiler längre, men när jag hade så hade jag helgjutna plasthjul åt dem. Vilket inte funkade så bra, för de åt bara upp dem, så jag slutade ha hjul åt dem...

Nix ;) , men jag ville ju inte ha metallhjul pga risken att fastna. Men gerbilerna brydde sig ju mer om toarullar, sandbad och liknande.

Metallhjulen är ju riktigt farliga. De kan ju förutom klämma sig fastna med tassarna mellan gallerpinnarna, osv.

Det finns en dyrare modell av plasthjul som är gnagsäker och jättebra på alla sätt o vis, håller år ut o år in, bastant modell och finns i många storlekar.

Liknande trådar

Övr. Djur Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé. Nu bor vi i lägenhet och...
2
Svar
21
· Visningar
2 552
Senast: lil-sis
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 848
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka