Halvtaskiga gångarter

Pettsson

Trådstartare
Nu är det så här, jag ska vara ärlig!
Jag är inte van vid islandshästar, har dock ridit en del förr men det känns som att allt flugit iväg!
Har precis börjat rida en isis, jättego, trevlig, mjuk och pigg. Ett sto på 15 år. Är helt förälskad i hästen, men en sak klurar jag på beträffande hennes gångarter.

För det första, jag har väldigt svårt för tölten, hur gör jag för att göra det lättast för henne?

Hon är skogsriden i minst 4 månaders tid nu. Då jag ska sätta igång henne i trav, så faller hon in i en blandning av trav och galopp, hon har även väldigt lätt att flyga i väg i tölt. Är det just för att hon är svag och inte orkar då man arbetar henne? Är oerhört tacksam för tips och goda råd!
Har börjat jobba lite flyttningar och serpentinövningar för att kanske senare kunna ta henne till en ridbana, men än är det ett tag kvar..

:banana:

Jadu, det här med gångarter ÄR ett svårt kapitel för de flesta av oss ;) och standardrådet förblir instruktörshjälp.

Hästens gångarter beror inte bara på denne, utan också de förutsättningar som du som ryttare ger med din koordination, balans, dina inverkningar (eller påverkningar!) osv.

Att stärka hästen genom dressyr är aldrig fel. Bra bärighet, balans och lyhördhet för hjälper är nästan ett krav för roliga ridturer och goda gångarter.

Ett tips! fråga föregående ägare (ryttare) nån har säkert lärt henne dom olika signalerna för dom olika gångarterna,15 år är mycket erfarenhet.
uppmuntran,beröm när hon gör som du vill,förstår nog denna kloka dam.hälsn.Lysingur.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 718
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 697
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 263
Senast: mily
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter