Halvblodshingsten Jazz?

Mia_R

Trådstartare
Är det någon som vet något om honom? :idea: Det är en äldre hingst och jag har inte hans nummer i huvudet, men jag är nyfiken och kan inte hitta ngn information på nätet. :(

Sv: Halvblodshingsten Jazz?

Jazz 551 föddes 1973 och köptes till Flyinge samma år. Tyvärr dog Jazz redan 1985, jag har hört av vad, men jag minns det inte nu :(

Stam och bild har du här http://www.allbreedpedigree.com/jazz9 Bilden är inte världens bästa, men jag har inte lyckats hitta någon bättre.

Jaha? Det var ju en väldigt bra upplysning på min fråga..?

Har du nån aning om vad han lämnat och hur han var? Jag är intresserad av ett sto som har honom som morfar. :D

Jag skriver av hingstkatalogen från -85:

brun, stj, 163 - 188 - 21 cm.
Exteriört utlåtande: Harmonisk hingst med lång, välansatt hals och långt kors. Ngt kort manke. Goda ledgångar. Korta skenor. God skritt. Utmärkt trav.
Avkommor: 7 stamboksförda ston, 6 diplomston och Charm i msv hoppning.(uppgifterna är alltså från 1984)
Jazz' syster Tarantella är mot rill 1981 års Elmiavinnare, stoet Kotiljong (mormor till Hip Hop). Modern Tango är bl a halvsyster med Menuette i msv hoppning. Mormodern Hambo har tävlat lantligt, bl a deltagit i EM i fälttävlan i Belgien på 60-talet. Jazz har avkommor i Finland och USA.

Enligt en tabell över BLUP-index i senaste hingstkatalogen har han 82 på exteriör, 76 på gång och 93 på hoppning. 75 på skritt, 87 på trav, 83 på galopp, 74 på temperament gång, 100 på hoppteknik, 88 på temperament hopp, 71 på typ, 118 på exteriör, 87 på rörelser, mankhöjd -2,9.

Ok, tack för svaret. :bow: Kan du berätta lite mer om Ceylon för mig när du ändå är i farten? ;) :idea:

Menar du allvar?

Jag har skrivit rätt mycket om Ceylon med ojämna mellanrum, eftersom jag har en Ceylon själv, så du skämtar kanske med mig? ;)

Om inte kan du få en halv roman :D

Inget skämt alls. Jag har visserligen inte sökt här på buke efter några trådar, men hittar annars inte så mkt på nätet. :o

OK :)

(tänkte att du kommer ju ihåg min åsikt om Brabant så då har du kanske läst mina Ceylon-trådar också ;) )

Ceylon levde mellan 1966 och 1993. Han var i avel mellan 1969 och 1992 och betäckte sammanlagt drygt 1700 ston. Han har avkommor i svår internationell klass i både hopp, fältävlan och dressyr, som Tredje Mannen, Master och Cyklon. Självklart var han elitpremierad ;) .

Ceylon var mörkbrun med bläs, vit underläpp och fyra vita fötter. Han var bärare av sabino-anlaget. 165 - 21 cm.

Exteriört utlåtande; Storlinjerad med naturlig resning och starkt överlinje. Stora ledgångar. Mycket god skritt. Framåtgripande, flygande trav. Något hjulig bak.

Mitt eget sto har tyvärr ärvt sin pappas bakställ, och just extremiteter är Ceylons avkommors svaghet.

BLUP-index från senaste hingstkatalogen; exteriör 127, gång 140, hopp 89, skritt 163, trav 113, galopp 119, temperament gång 135, teknik hoppning 89, temperament hoppning 90, typ 87, exteriör 142, rörelser 116, mankhöjd 0.96. Sen vet jag att jag läst någonstans nyligen att han bara hade 51 på extremiteter. Jag tror att det var på ASVH:s hemsida.

I livstidsstatistiken som presenterades i början av året är han 7 i fälttävlan (pappa Jovial är etta), tolva i hoppning (Jovial tvåa) och femma på dressyr (Jovial sjua).

Det som Ceylon hästar är kända för är sina goda rörelser och sitt temperament :crazy: Dom kan vara väldigt hårda i huvudet och mycket egensinniga och nerviga, men också intelligenta, lättlärda, reaktiva. Det beror ju förstås både på hur man tar hand om dem och hur man uppfattar deras temperament. Jag är så gammal att jag ridit avkommor till Jovial, men inte till hans pappa Boheme xx. Jag tycker mig se stora likheter mellan Ceylon- och Jovialavkomor, och när jag bett de som ridit avkommor till Boheme beskriva dem så beskrivs de så som jag beskrivit Ceylonavkommor :D Ska också tillägga att de är kända för att ha vitögon :crazy:

Om man gillar hästar som är snabba i huvudet och inte skräms av hästar som kan vara lite stora i sitt reaktionsmönster rekommenderar jag absolut en Ceylonavkomma!

Med tanke på att jag gillar Brabant så är knappast hästar som är snabba i skallen ngt som avskräcker mig. ;) Anledningen till att jag frågar är att jag ev. kommer att skaffa ett sto med just den stammen som dessutom lämnat mkt bra avkommor. :idea: Vi får se vad som händer och fötter, sambon och jag ska kolla gård i morgon så får vi se om hästbeståndet utökas ytterligare. :angel: :cool:

Jag har låtit betäcka mitt Ceylon-sto i år, och har hört kommentarer från många olika håll om att det är bra att Ceylon-blodet tas tillvara! För säkerhets skull har jag valt Feliciano som är känd för att ge sina avkommor ett trevligt temperament ;)

För mig är stammen Ceylon - Jazz väldigt intressant! Även om Jazz själv kanske inte fick så stora chanser i aveln så kommer han ur en gedigen stostam som producerat framstående hästar i generation efter generation!

Mmmm, vi får som sagt se vad som händer om det blir ngt. vad skulle du rekommendera för hingst bortsett från Feliciano till den stammen? :D

Mia_R skrev:
Jaha? Det var ju en väldigt bra upplysning på min fråga..?

Då ber jag så hemskt mkt om ursäkt för att jag svarade i din tråd. Nu efter att ha letat upp alla papper och info samt privata bilder som jag fick av lillan uppfödare, som även fött upp hennes mamma, skulle jag gå in här och uppdatera lite men tappade lusten för det nu.

Dessutom var jag lite intresserad av mer info om honom själv, därför skrev jag så.

Ha en bra dag...

Visst förstår jag om du är intresserad eftersom din häst har Jazz i stammen, men bara ett påstående att din häst har honom som morfar är inte speciellt upplysande. :D Jag skyller på den sena timmen att mitt svar lät surt, för jag förstod faktiskt inte vad du menade med ditt svar. :confused:

Ha en bra dag själv och lycka till med din häst. :)

Varför inte betäcka med Bayron, då får du Brabant i avkomman ;) :p

Har för mig att Jazz togs bort p g a en obotlig hälta, men vilken sorts hälta det var minns jag inte :(

För mig är det ett seriöst tips. Jag tittar själv på honom inför nästa års säsong.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka