Sv: Halvblodshingsten Jazz?
OK
(tänkte att du kommer ju ihåg min åsikt om Brabant så då har du kanske läst mina Ceylon-trådar också
)
Ceylon levde mellan 1966 och 1993. Han var i avel mellan 1969 och 1992 och betäckte sammanlagt drygt 1700 ston. Han har avkommor i svår internationell klass i både hopp, fältävlan och dressyr, som Tredje Mannen, Master och Cyklon. Självklart var han elitpremierad
.
Ceylon var mörkbrun med bläs, vit underläpp och fyra vita fötter. Han var bärare av sabino-anlaget. 165 - 21 cm.
Exteriört utlåtande; Storlinjerad med naturlig resning och starkt överlinje. Stora ledgångar. Mycket god skritt. Framåtgripande, flygande trav. Något hjulig bak.
Mitt eget sto har tyvärr ärvt sin pappas bakställ, och just extremiteter är Ceylons avkommors svaghet.
BLUP-index från senaste hingstkatalogen; exteriör 127, gång 140, hopp 89, skritt 163, trav 113, galopp 119, temperament gång 135, teknik hoppning 89, temperament hoppning 90, typ 87, exteriör 142, rörelser 116, mankhöjd 0.96. Sen vet jag att jag läst någonstans nyligen att han bara hade 51 på extremiteter. Jag tror att det var på ASVH:s hemsida.
I livstidsstatistiken som presenterades i början av året är han 7 i fälttävlan (pappa Jovial är etta), tolva i hoppning (Jovial tvåa) och femma på dressyr (Jovial sjua).
Det som Ceylon hästar är kända för är sina goda rörelser och sitt temperament
Dom kan vara väldigt hårda i huvudet och mycket egensinniga och nerviga, men också intelligenta, lättlärda, reaktiva. Det beror ju förstås både på hur man tar hand om dem och hur man uppfattar deras temperament. Jag är så gammal att jag ridit avkommor till Jovial, men inte till hans pappa Boheme xx. Jag tycker mig se stora likheter mellan Ceylon- och Jovialavkomor, och när jag bett de som ridit avkommor till Boheme beskriva dem så beskrivs de så som jag beskrivit Ceylonavkommor
Ska också tillägga att de är kända för att ha vitögon
Om man gillar hästar som är snabba i huvudet och inte skräms av hästar som kan vara lite stora i sitt reaktionsmönster rekommenderar jag absolut en Ceylonavkomma!