Halvblodshingsten Flash

via

Trådstartare
Flash är/var (vet ej om han lever) e.Carriär, u: Bogar, som ska vara ett ungerskt sto av rasen Furioso (Alltså inte efter någon av hingstarna som heter Furioso.)
Denna Flash lär ha fått ganska många avkommor, som framförallt blivit lektionshästar.
Det jag undrar är om någon känner till hans möderne vidare, alltså om det finns någon stam på mamman.
Flash ska också ha varit utlånad till någon som har tävlat honom i lätta klasser i hoppning. Kanske någon har sett honom "in action", eller tom. har en bild. Det ska som sagt finnas rätt många avkommor (Har själv träffat tre.) så det kan kanske finnas några som är intresserade av att få mer information om honom.

Sv: Halvblodshingsten Flash

Han som äger Flash heter Lars Roempke, Erstad Västergård, Visingsö. Han kan kanske hjälpa dig?

Jag har redan försökt den vägen en gång, det var då jag fick den informationen jag har. Då pratade jag iofs bara med hans dotter.
Så nu har du sparkat igång mig till att försöka den vägen en gång till. Tack!
Jag undrar dock fortfarande om det finns någon som har någon bild på Flash?

Pratade med en tjej i helgen som hade försökt kontakta Roempke, utan att få svar, så det är kanske svårt :confused:

Carriär godkändes 1980 och var i avel t o m 1984, de två sista åren innan han exporetardes tävlades han och var inte i aveln. Därför måste Flash vara född mellan 1981 och 1985. Stamboken från 1983 har inte jag, men i nästa stambok finns ingen Bogar.

Tack för er hjälp så här långt. Detta är vad jag har fått reda på:
Flash är i år 19 år. Hanns mamma Bogar såldes då han var avvand, alltså minst 18 år sedan. Hon var då minst 15 år, kanske äldre. Det ska finnas papper (ungerska) på henne. Hon var mörkbrun, nästan svart, och var mellan 160-165 i mkh. Hon såldes till en Ann Tagmar i Munksjö, som jag inte kan hitta telenr till. Är det någon som vet vem det är (kan ju ha bytt namn osv)?

Det ska inte vara Ann Pagmar, Mullsjö? Det låter i alla fall väldigt likt.
Hon hade ston med i stamböckerna på 80-talet (annars vet jag inte vem det är).

Det har du ju rätt i!

Jag gick in på hitta.se och hittade henne inte, men så långt som du tänkte tänkte inte jag :o :D

Jag tror att Ann Pagmar i Mullsjö har ett shettisstuteri där avkommorna får "af Jäboruder" i sitt namn. Kolla via Shettis Sällskapets hemsida efter hennes hemsida...

Jag har fått tag på Ann i Mullsjö. Hon minns inte stoet, men finner det inte för otroligt att hon kan ha haft den. Hon skulle kolla sina gamla dagböcker, och jag ska ringa henne senare i kväll.

Om du får tag på stammen kan du väl lägga ut den här?
Vore kul att få veta :)

Självklart kommer jag att lägga ut stammen om jag får tag på den.
Tyvärr verkar det ganska svårt. Jag har nu pratat med Ann igen. Hon känner Roembke, så det bör ha varit henne han menade. Antagligen så hörde jag fel då jag talade med honom.
Dock kommer hon inte ihåg någon Bogar, och hon sade att hon visserligen har haft många hästar, men att hon brukar minnas alla. Troligtvis har hon rätt omgående förmedlat hästen vidare. Så nu är frågan om någon vet om någon som har köpt ett sto av Ann Pagmar för typ 18 år sedan. :)

Fråga ASVH på info@asvh.se om Bogars stam. De måste väl kunna kolla i Carriärs språngrulla efter info om Bogar. Det var visserligen Lantbruksstyrelsen som hade hand om språngrullorna på den tiden, men ASVH måste kunna hjälpa dig att leta fram den.

Jag känner mig också dum för att jag inte kom på att tipsa om det tidigare ;)

Nu har jag i allafall skickat iväg ett mail till asvh. Jag återkommer när jag har fått svar. :)

Asvh kan inte svara utan att göra en djup sökning, som de inte vet när de hinner (Passhantering) och som kostar pengar. Så jag tar väl tag i detta någon gång när jag känner mig rik. Jag återkommer då. Tills dess, tack alla för att ni har varit så snälla och gjort ert bästa för att hjälpa mig! :bow: :bow: :bow:

via skrev:
Flash är/var (vet ej om han lever) e.Carriär, u: Bogar, som ska vara ett ungerskt sto av rasen Furioso (Alltså inte efter någon av hingstarna som heter Furioso.)
Denna Flash lär ha fått ganska många avkommor, som framförallt blivit lektionshästar.
Det jag undrar är om någon känner till hans möderne vidare, alltså om det finns någon stam på mamman.
Flash ska också ha varit utlånad till någon som har tävlat honom i lätta klasser i hoppning. Kanske någon har sett honom "in action", eller tom. har en bild. Det ska som sagt finnas rätt många avkommor (Har själv träffat tre.) så det kan kanske finnas några som är intresserade av att få mer information om honom.

Ser att detta är en gammal tråd, men svarar ändå. Hängde en del i det stallet hästen kommer ifrån, för läääänge sedan :)
Jag tror tyvärr inte det finns så mkt mer att få reda på, då den gode hästhandlaren som äger/ägde honom kanske inte själv har så noga koll. Såvitt jag vet var modern en märr av okänd ras och härstamning...att ägaren kallar henne furioso är kanske för att det ska låta lite snyggare. Kan till o med vara så att hon inte alls hette Bogar, den enda hästen med det namnet jag nånsin sett där var en ungersk valack Skulle faktiskt inte förvåna mig så mycket om fakta har....eeeeh....friserats :angel:
Iaf, hingsten hette från början Straight Flush (det var en av stalltjejerna som döpte honom), vilket förkortades till Flush och sedan blev Flash. Ägaren har använt honom för att betäcka egna ston av alla möjliga raser...fjordingar, nordsvenskar, halvblod...och precis som du skriver har många av dem blivit lektionshästar.
Det där med att han tävlat i hoppning tvivlar jag starkt på, han var ingen vidare hoppare.
Har själv ridit honom några gånger och tycker han var en liten (runt 155 har jag för mig) trevlig promenadhäst, men alldeles för seg och sävlig för min smak....och då var han ändå ung :eek:

Hmmm...det här var väl knappast någon hjälp för dig egentligen. Ville bara bidra med det jag minns.

Belinda skrev:
Jag tror tyvärr inte det finns så mkt mer att få reda på, då den gode hästhandlaren som äger/ägde honom kanske inte själv har så noga koll. .

Det där med att han inte har så stor koll känner jag igen:rofl:

Har stått en avkomma efter Flash i mitt stall i ett par år (såldes för en månad sedan).
Det komiska var att ägaren köpte den direkt från uppfödaren som äger hingsten, och hon fick veta att fadern alltså var Flash och modern okänd:p tyckte bara att det va så kul med okänd moder men känd fader, hör väl inte direkt till vanligheterna!!!

Haha :rofl: låter precis som han. "Flash" betäckte ett antal av hans egna ston varje år, och sen gick unghästarna och larvade på något avlägset bete tills de såldes...vid det laget var nog mödernet bortglömt i många fall...
Han har ju (hade iaf då) väldigt många hästar hemma, kanske 50-60 st, och rätt stor omsättning på dem. Vad jag minns så hade han ingen större koll på hästarnas namn, utan det var stalltjejerna som höll reda på sådana trivialiteter :angel:.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 591
Senast: Magiana
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka