Halvblodshingst för körhästavel?

Angel

Trådstartare
Efter lite diskussioner med en vän ang. om det finns någon halvblodshingst som ger gröna papper i swb som kan ge bra körhästar så har jag insett att jag inte alls har någon aning. Finns det någon hingst som har gett flertalet bra tävlande körhästar eller som i alla fall verkar nedärva egenskaper som kan vara lämpliga. Med lämpliga egenskaper syftar jag på coolt psyke, inte överdrivet reaktiv på miljön men samtidigt arvetsvillig, balanserade, vägvinnande gångarter och inga jättehästar.

Eller måste man tillverka korsningar för att få en bra körhäst av halvblodsmodell idag?
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Fyra av fyrspannen som tävlade i Aachen innehåller några svenskfödda hästar efter hingstar som stått i Sverige.
Påfallande många är efter dressyrhingstar.
Falleur är den hingst som lämnat flest framgångsrika körhästar den senaste 10 årsperioden (i hela världen troligtvis). Kvar internationellt av dom är Filur i T Erikssons spann.
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Färg och tecken är ju lite mer svårt att beställa ;) så vår diskussion sträckte sig inte så långt.

Vet att dressyrhingstar ofta har använts förut men känns lite som att avelsmålen för dressyren går mer och mer ifrån vad som samtidigt ger bra körhästar. Reaktiv och elektrisk känner i alla fall inte jag är lämpliga egenskaper för den ultimata körhästen. Då kanske dagens fälttävlanshingstar med mindre blod och mer gång kommer att bli lämpligare? Blodslinjer som går att få tag i idag?
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Tvärt om! Många hästar som varit "för svåra" att rida har blivit utmärkta körhästar. De vill verkligen ha explosivitet (iallafall på högre nivå).
Numera är det många som har en hel del fullblod i sig och Don Schufro står också ganska högt i kurs.
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Sandakan är ett utmärkt exempel på en häst som blivit en utmärkt körhäst
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Skulle tippa på att hingstar som Rambo o Hermes skulle ge fina körhästar. Quite Easy ger ju både gång och hopp.Belamour har gång och underbart temperament.Chirlon?Fetcher N, Luxus......det är dem vi kan komma på :)
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Gustav?

Jag vill ha en ganska kort häst, som rör sig mer framåt än uppåt, men självklart kan lära sig samling. Hästen ska gärna ha uttrycksfulla gångarter i sig själv. Ha ett bra psyke, men körhästar får lite automatiskt bättre självkänsla, för att de måste gå först och kan inte skutta o vända sig i vagnen. Jag tror att de flesta hästar har ett psyke för körning om rätt kusk utbildar. Man vill ju ändå ha en oerhörd reaktionssnabbhet eftersom du inte har skänklar o säte, utan bara din röst, pisk o töm.
Med allt detta kan jag bara konstatera att shettisar är de ultimata körhästarna!
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Som någon nämnde så är nog Falleur den hingst i svensk halvblodsavel som har flest avkommor i körning.
Men överlag finns ganska stor spridning av olika hingstar med avkommor i medelsvår och svår. Till exempel: Gigolo, Ragazzo, D-Day, Regazzoni, Weltmeyer, Maraton, Racot, Sack, Bolero, Cathageno, Cortus, Lasandos, Al Cantino, Wetano, Electro, Pontus, Bellini, Londonderry, Saigon, Florenico, Quite Easy.

Morfarshingstar kan tex vara: Ceylon, Flamingo, Amiral, Napoleon, Gazpon, Erbstein, Iran, Chirac, Pajazzo, Utrillo, Martini, Magini, Nepal, Ganesco, Stanford, Cor de la Bryère, Wenzel, Unikum, Voltaire.

Körsporten har utvecklats mycket på dressyrsidan och många kuskar vill ha lätta hästar med stora, kvicka rörelser. Hög känslighet och snabb reaktionsförmåga.
En körhäst kan inte samla sig på samma sätt som en ridhäst. Det är fysiskt omöjligt eftersom de samtidigt ska dra en vagn. Därför är det viktigt att hästen i grunden rör sig med lätthet, stor schwung och överlag uttrycksfullt så man får nyanser på dressyrbanan. Traven är viktigast hos körhästen eftersom tävlingsmomenten består mest av trav.
Storleksmässigt bör en körhäst inte dra iväg för mycket på höjden eftersom maratonhindren blir mer och mer tekniska.

Det finns flera exempel på hästar som fungerar bättre framför vagnen än under ryttare. En av landets bästa enbetshästar köptes för slaktpriset av en mycket duktig unghästutbildare för att den inte gick att rida.
 
Sv: Halvblodshingst för körhästavel?

Skulle jag ha en bra körhäst skulle jag satsa på en Morgan. :love:
 

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 537
Senast: Guld
·
J
Avel Hej Jag har lite frågor angående aerline h. Jag skulle så hemskt gärna vilja ha ett föl efter honom för han är nog den finaste...
Svar
8
· Visningar
2 086
Senast: Jenni73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp