Halvblod tillsammans med islandshästar?

Sv: Halvblod tillsammans med islandshästar?

Jag skulle aldrig ställa in mitt varmblod med islandshästar som bara gått med andra islandshästar. På förra stallet jag stod rymde ett fullblod in till tre islänningar, de sparkade sönder hästen och sparkade av ett ben så pipan stack ut, fullblodet fick nödslaktas på plats.

Men herregud, här drar vi upp det värsta exemplet av dem alla. Min häst fick benfraktur bägge bak av ett halvblod! Det har ju faktist inte med rasen att göra eller hur dem kommunicerar, alla har fyra ben, huvud och en svans: alla är hästar! Det är vi som förmänskligar hästarna och försöker sära på dem och göra dem olika varann! Det är individer! Precis som vi! Hur skulle du reagera om det kom en hetsig människa indånandes i din lägenhet hos din familj? Det är flockdjur och dom har instinkter! Sluta upp & skilj dom åt pga. raser! Det är vi som bygger rasismen inom hästvärlden, inte dom!

Jag har sett många andra raser komma in i islandshäst-flockar.
Sköter dom sig inte så blir det jobbigt för dem. Islandshästen är så beroende av sin flock och ledaren ser till att det håller sig lugnt.

De flesta islandshästarna är uppväxta i flock, är de importerade från island så har deras flockar förmodligen varit upp mot 50 hästar om inte mer. Dom går ute på stora marker där de MÅSTE förlita sig på sin kompis bredvid.

Två ggr har jag sett andra raser springa för allt i världen undan från en lite mer arg islandsflock, men den stund som ledaren sagt ifrån till resten av flocken så har flocken lugnat sig, men som sagt så kan det ta flera dagar innan det fungerar som det skall. Likaså har islandshästar som inte beteer sig som "de ska" blivit behandlade på detta sätt av restrerande flock.

MEN, det finns alltid ett annat sätt att se på saken, detta är en liten flock om tre hästar. Mitt sto har kommit och gått lite som hon själv velat i flera olika flockar och aldrig haft problem med det, har släppt ut henne med en häst i taget eller med alla på en gång.

Allt handlar egentligen om din hästs språk, hur den beteer sig mot de andra. Är den hotfull så är risken stor att flocken gaddar ihop sig mot hästen, är den inte det så har du förmodligen inte heller något att oroa dig för :)

Jag skulle aldrig ställa in mitt varmblod med islandshästar som bara gått med andra islandshästar. På förra stallet jag stod rymde ett fullblod in till tre islänningar, de sparkade sönder hästen och sparkade av ett ben så pipan stack ut, fullblodet fick nödslaktas på plats.

Och mitt gamla islandssto fick sitt ben avsparkat av två gotlandsruss som gaddade ihop sig trots att dom hade gått tillsammans i 5 år. Efteråt jagade russen hästen genom hela hagen på TRE ben. Nödslakt längst ner i hagen då hästen inte kunde resa sig upp när den ramlat... Hästen ifråga var värd VÄLDIGT mycket pengar. Jag hade ägt henne i tre veckor, fick inte ens hälften tillbaka på försäkringen då jag inte hade hunnit försäkra upp hästen.

Så kom inte dragandes med att det bara är islandshästar som gör så, ALLA raser kan..

Efter vad jag har förstått så är islandshästar en extremt flockbunden ras. Dom läser varandra och "pratar" med väldigt väldigt små tecken. Släpper man in en häst som inte har så sor flockvana kan det bli problem av den orsaken. Sedan spelar det ingen roll vilken ras utbölingen har om den är osmidig. Halvblod tex som oftast kanske går två och två är oftast inte vana att komunicera med flera samtidigt och hålla en lagom nivå.

Just darfor at det nyttigt for hastar utan storre flockvana att bli med i en flock eftersom hastarna fostrar varandra och den ovana hasten helt enkelt lar sig att prata hast som en normal vuxen hast EGENTLIGEN ska gora.

/KT

jag har ALDRIG sagt att det BARA är islandshästar som gör så.

Jag har haft islandshäst de senaste 10-15 åren. Oftast med andra islandhästar, men även i lite blandad flock (shettis, russ, varmblodstravare, nordsvensk mm). Jag har bara erfarenhet av att det fungerat hur bra som helst.

Om din häst fungerar bra med andra hästar och inte är "bråkig" av sig så borde det inte vara några som helst problem att släppa den med islandshästarna. Att han är större har ingen betydelse vad gäller rang/flock. Om det däremot är så att det blir konkurrens om rangen i någon form så är det klart att de kan skada varandra; precis som vilka andra hästar som helst.

Om jag vore dig skulle jag först och främst höra mig för om hur hästarna i hagen är; om de funkat med andra hästar förut och din har gjort detsamma skulle jag absolut göra ett försök.

Det är väll inte någon större fara med att den går med islandshästar än någon annan ras?
Islandshästar är ju trotts allt hästar.

Förvisso lite mindre i manke men ändå häst.

Jag tycker att det låter som ett bra alternativ =)

Du blir ju säker på att han/hon får vara ute mycket och vid besvär av knott få gå in. Får dom bara vänja sig vid varandra lite innan går det säkert utmärkt :D

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 904
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30