Halvblod tillsammans med islandshästar?

zazzarazz

Trådstartare
Jag har så smått börjat leta sommarbete till mitt halvblod och överväger nu alternativen. Tänkte då höra med er, främst ni som har erfarenhet av liknande och framförallt kanske islandshästmänniskor.

Jag kan få ställa min häst (halvblod f-02, närmare 180 cm mankhöjd) tillsammans med en befintlig flock islandshästar (tre stycken) under en månad i sommar. De kommer gå ute under dag alt. natt beroende på hur mkt knott det är. Den tid de inte står i hagen kommer de stå tillsammans på stall.

Är detta en bra idé eller är det upplagt för skador på hästarna? Jag tänker med tanke på att dessa tre redan går tillsammans och min häst då blir ett hot mot flocken? Har det någon betydelse att han är så mkt större än de andra? Finns det annat man bör tänka på just i ett sånt här fall? Ser fram emot era synpunkter :)

Sv: Halvblod tillsammans med islandshästar?

för mig fungerade det inte, min stora blev mobbad o jagad i islandsflocken, resulterade i sparkar på haserna som har lett till kroniska svullnader :(

Det beror ju på hästarna, men jag skulle tro att det skulle gå bra. Om din häst är snäll så är nog isisarna det också. Vet du om de är vana att gå med andra raser?
Det är ju alltid risk att släppa ihop en häst med en redan befintlig flock...

Min häst är ganska låg i rang. Han har gått så länge jag har haft honom endast med en häst åt gången. Har bara gått med halvblod bortsett från förra sommaren då han gick tillsammans med en tinker. Det fungerade bra. Han är väldigt matglad och äter hellre än att bråka eller busa.

Jag vet dock att han är lite skeptisk till ponnier när vi möter dem vid uteritter...

Hur tycker ni att man isf skulle göra det praktiskt? Kanske börja med att släppa honom med en av isisarna och sen släppa ihop alla fyra när de två känner varann?

varför skulle rasen ha med saken att göra :confused: håller snarare med skuggi om att det alltid är en risk att släppa in ny häst i befintlig flock. oavsett raser så tar det ju oftast en stund innan ny häst blir "godkänd" av flocken.

därimot kan det kanske bli problem med om din häst behöver mer bete än islänningarna. är hagen tillräckligt stor bara, så din häst kommer undan och inte blir "trängd" under "hälsningscermonierna".

vi har båden shettisar, större ponnys och stora halvblod ihop :p

säkert har inte rasen med saken att göra.. men jag tänkte också iom att min häst aldrig har gått med en ponny och dessa hästar har aldrig gått med en häst som är större än de själva.

Jag har hört skräckhistorier liknande de som tidigare nämnts i tråden att sparkarna tex tar lite längre ner på min stora häst (läs benen) eftersom isisarna är ca 40 cm lägre än honom.

Men hur vore idén att först släppa honom med en av islandshästarna och sen släppa ihop alla fyra när min har lärt känna en? (kanske en vecka senare eller dyl.)

Betet är inget problem, det finns så det räcker och blir över till många fler hästar! :)

olyckor kan ju alltid hända :angel: jag va med och tog bort en pålle för något år sedan som fått sitt bakben avsparkat (under hasen), men det va av en jämnstor häst.

häst som häst oavsett storlek, så "pratar" dom samma språk. vi brukar släppa in ny häst i befintlig flock direkt, men är noga med att hagen är stor nog och helst inga "trånga passager" samt att vi "övervakar" ihopsläppet tills det lugnat ner sig (brukar det ju göra rätt fort)

vi har haft 2 halvblod med isisarna vid olika tillfällen.
inga problem.
en 16 årig ridskolehäst. han var tom med på uteritter och stängdes in i en minihage med 1 tråd när vi rastade.
en 4 åring inga problem där heller.
ett par d- ponnies dom älskade det,
hade aldrig sett så stora hagar och fått så mycket utevistelse.
just nu 1 c-ponny inga problem. hon har gått med isiarna i många år med avbrott på 2 år.
när hon kom tillbaks släppte vi bara in henne och dom kände igen henne direkt

Rasism är inte lika vanligt bland hästar, som bland människor så det bör inte vara några problem.

Men att ha hästen inne på nätterna på grund av knott ? Knotten och insekterna är ändå som värst på dagarna.

Efter vad jag har förstått så är islandshästar en extremt flockbunden ras. Dom läser varandra och "pratar" med väldigt väldigt små tecken. Släpper man in en häst som inte har så sor flockvana kan det bli problem av den orsaken. Sedan spelar det ingen roll vilken ras utbölingen har om den är osmidig. Halvblod tex som oftast kanske går två och två är oftast inte vana att komunicera med flera samtidigt och hålla en lagom nivå.

Jag hade en häst inackorderad hos en granne i byn i avvaktan på att vårt eget stall skulle bli färdigt. Hon har sina isisar på lösdrift, och jag hade gärna sett att mitt kallblodstravarsto kunde gå ute hon också. Men grannen påstod att hennes hästar var extremt elaka mot andra hästar, och jag har ingen som helst anledning att betvivla detta. Så vi lånade en av hennes valacker, som fick bo inne i stallet på nätterna och gå i hagen på dagarna tillsammans med mitt sto.

Immer

måste bara få skriva av mig lite gällande detta.

det selar INGEN roll vad ras hästen är av. ok? bra! där jag jobbar har vi en flock på ungefär 30-35 hästar.:rofl: de går ute året om på lösdrift och det finns de flesta raserna man kan tänka sig är vanliga. flest i antal är isisarna. så klart. en mycket populär ras. men de trivs alla ihop jättebra, och då menar jag verkligen JÄTTE-bra. om det kommer en ny häst får den gå i en hage som ligger parallelt med deras hage så att hästarna vänjer sig vid varandra. sen när de släpps ihop så får de gå en timme tillsammans innan man särar på dem, och sådär håller vi på med ända till hästarna har accepterat varandra helt. ibland tar det hur lång tid som helst och ibland kan de gå på ett kick.

allt beror på hästarna som individer, inte rasen.

Rasism är inte lika vanligt bland hästar, som bland människor så det bör inte vara några problem.

Men att ha hästen inne på nätterna på grund av knott ? Knotten och insekterna är ändå som värst på dagarna.

jag tror inte nånstans att jag skrivit att de skulle vara inne på nätterna... eller?

Efter vad jag har förstått så är islandshästar en extremt flockbunden ras. Dom läser varandra och "pratar" med väldigt väldigt små tecken. Släpper man in en häst som inte har så sor flockvana kan det bli problem av den orsaken. Sedan spelar det ingen roll vilken ras utbölingen har om den är osmidig. Halvblod tex som oftast kanske går två och två är oftast inte vana att komunicera med flera samtidigt och hålla en lagom nivå.

det är också vad jag har förstått... varför jag har varit skeptisk... mitt halvblod är ju som jag tidigare skrev 180 cm och inte van att gå med många andra hästar (har bara gått med en åt gången)... Han kan nog inte räknas till de allra smidigaste...

Tack alla för synpunkter och råd. Jag har bestämt vad min bebis ska få göra i sommar, i samråd med de som äger islandshästarna. Eftersom som alla fyra hästar är tävlingshästar vill vi inte utmana ödet. Min pålle kommer tillbringa semestern med halvblod som han är van att umgås med :)

Jag har så smått börjat leta sommarbete till mitt halvblod och överväger nu alternativen. Tänkte då höra med er, främst ni som har erfarenhet av liknande och framförallt kanske islandshästmänniskor.

Jag kan få ställa min häst (halvblod f-02, närmare 180 cm mankhöjd) tillsammans med en befintlig flock islandshästar (tre stycken) under en månad i sommar. De kommer gå ute under dag alt. natt beroende på hur mkt knott det är. Den tid de inte står i hagen kommer de stå tillsammans på stall.

Är detta en bra idé eller är det upplagt för skador på hästarna? Jag tänker med tanke på att dessa tre redan går tillsammans och min häst då blir ett hot mot flocken? Har det någon betydelse att han är så mkt större än de andra? Finns det annat man bör tänka på just i ett sånt här fall? Ser fram emot era synpunkter :)

Nu har jag inte läst dom andra svaren, men enligt min erfarenhet så håller islandshästarna ihop, och dom stora hamnar på sidan av. Så är det i mitt stall nämligen. Isisarna är tillsammans och den stora får inte vara med dom och busa osv.

Knott å insekter är väll som värst vid gryning å skymmning? Mitt på dagen plågas man inte så mycket av dem...

Jag skulle aldrig ställa in mitt varmblod med islandshästar som bara gått med andra islandshästar. På förra stallet jag stod rymde ett fullblod in till tre islänningar, de sparkade sönder hästen och sparkade av ett ben så pipan stack ut, fullblodet fick nödslaktas på plats.

*knapplån*

Jisses vad mycket fördomar det finns i hästvärlden. Hästarna bryr sig inte om vad det är för raser på de andra hästarna som går i hagen.

Tror nog att denna missuppfattningen att islandshästar är "rasister" har kommit av att vi människor har dragit fel slutsatser.

Hästspråket är inte medfött utan hästen lär sig det allt eftersom. Om man då har sin unghäst med kanske bara en annan häst som sällskap eller i värsta fall inget sällskap alls så är det inte konstigt att hästen aldrig lär sig prata "häst".

Oftast så har man lite andra traditioner när det kommer till islandshästar (även om det börjar gå åt få hästar tillsammans). De brukar gå många i en stor flock och får på det sättet ett mer utvecklat språk. Men detta gäller alla hästar ,oavsett ras, som går i större flockar.

Har man sedan en flock som har gått ihop länge och släpper in en ny häst så kan det vara lite gruffligt i början. Men oftast så går det bra bara hästarna har tillräckligt stora ytor att gå undan på.

Sen är det så att hästar är individer precis som vi och alla hästar älskar inte alla ansra hästar. Man måste titta på hur hästarna trivs ihop. Det kan faktiskt vara så att man måste flytta vissa individer till andra flockar för att det inte fungerar. Men det har inget att göra med rasen på hästen snarare individen.

Vi har för tillfället i stallet tre ston som jag brukar kalla för tjejmaffian. De släpper inte gärna in någon ny häst i sin lilla flock och de kan vara ganska så tuffa mot nykomlingar.

Mina halvblod har bla gått i en islandshästflock utan att det var några som helst problem. Det tog dock runt en månad innan den lilla var till fullo accepterad men då kunde de stå alla inne i ett mindre utrymme (skydd i hagen för insekterna) utan att de bråkade det minsta.

Mvh

Tora

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 904
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30