Halvblod till western??

R

romea81

Jag har en tvåårig halvblodshingst som jag sedan skulle vilja rida western med. Jag undrar nu hur långt man kan komma inom westernridningen med ett halvblod? Har ett halvblod svårare för att bära sig i en friare form än "westernraserna" pga byggnationen? (Förstår att de har svårare med stop och spin.)Finns det klasser som i så fall är mer lämpade än andra? Jag vill så gärna rida western, ha kvar min lille häst och ändå satsa. Och en sista fråga:
Är det enklare att rida in en häst på westernvis än att rida till en som tidigare har ridits engelskt?

Det är heltklart western som gäller :D men seriöst, så lämparsej alla raser till western. Lättast är nog att rida in en häst i westernstil, om man inte har en lugn häst som inte bryr sejom vad du sätter på ryggen på den. och som inte har svårt för att lära. halvblod som inte är allt för grova har inga problem!

För ett par år sedan var det en svensk tjej som tog EM-guld i WR på sitt halvblod (om än i ponnystl). Dessutom har jag en gammal kompis som blivit placerad på SM i pleasure på sin gamla dressyrhäst (stort, tungt halvblod). Satsa du!

Halvblod kanske inte är så värst lämpade för kogrenarna i övrigt blir det säkert inga problem! Bäst brukar halvbloden lyckas i pleasure, horsemanship och western riding.

Lycka till!

Malin

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 240
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama