"halvblind" häst

P

Pretty_Fly

brukar hästar i det vilda stöta bort hästar som ser dåligt och därmed inte kan hänga med flocken?
släppte ihop fyra hästar igår varav en inte ser så bra. allt har funkat i ett dygn ungefär sen när vi kom ikväll så hade hon bitmärken o sår lite överallt och var helt genomsvettig!
vad har hänt?

Sv: "halvblind" häst

På grund av att hon inte ser så bra så kanske hon beteer sig annorlunda? Hon kanske inte reagerar så snabbt på de andra hästarnas signaler, som t. ex. bakåtstrukna öron?

Sv: "halvblind" häst

Min gamla ponny(f-69) var jättepigg i ben och kropp hela livet... men hade stora problem med synen(framförallt i mörker) sista året...Sommaren 02 så klarade han inte av att hålla ordning på alla flockkompisar, utan sprang in i dom, såg inte närd e försvann mm. Han började då stressa och mådde inte bra...
Jag tog då ut honom och ett äldre,snällt sto och lät dem gå i en egen hage., På stoet satte vi en fårbjällra.
Detta fungerade jättebra, han följde henne med hörseln, och hon valde alltid de enklaste vägarna till vatten el.dyl...
På höstkanten, när betet tröt så avlivades han i sin älskade sommarhage.

Jag hade absolut velat råda er att dela på hästarna!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 443
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar