Hältutredning på triangelmärkt häst - kostnad?

P

persika

Jag behöver veta om min triangelmärkta häst fortfarande lider av hältorna som uppdagades i somras då vi nu måste fatta ett beslut om hennes framtid, antingen hon ska sättas igång igen för lättare träning (vi vet inte i nuläget om hon håller för ridning), bli sällskapshäst eller kanske avlivas. I totalt ett år har hon nu varit avställd, varav de senaste 8 månaderna för att självläka, bla för att vi ville vara restriktiva med cortisonkurerna då hon inte svarade så bra för dem och för att det var struligt med olika veterinärer som behandlade.

Så det är det här med kostnadsfrågan och hur jag ska gå tillväga... Hästen är redan ganska grundligt undersökt på klinik, så vi har ju en rätt sammansatt problembild. Men är det undersökning på klinik (en annan) som gäller igen, för bedömning av framtida användning eller kanske avlivning? Eller kan lika gärna en distriktare göra en smärtutreding och användbarhetsbedömning? Är det då böjprov det enda som finns att tillgå?

Vad kan de olika alternativen kosta, då hästen är triangelmärkt? Står försäkringsbolaget för något överhuvudtaget?

Sv: Hältutredning på triangelmärkt häst - kostnad?

Jag fattar inte, är din häst T-märkt? I såfall är ridbarheten utdömd, och då förstår jag inte detta med träning?

Är hästen T-märkt och livdelen utkvitterat, så täcker väl inte veterinärvårdsförsäkringen vidare utredning av samma sak utan det får man stå för själv.

Jag fattar inte, är din häst T-märkt? I såfall är ridbarheten utdömd, och då förstår jag inte detta med träning?

Är hästen T-märkt och livdelen utkvitterat, så täcker väl inte veterinärvårdsförsäkringen vidare utredning av samma sak utan det får man stå för själv.

jaha att ridbarheten blev utdömd visste jag faktiskt inte :o... I annonser ser man ibland t-märkta hästar som påstås hålla för lättare träning, och jag vet folk som promenadrider sina "triangel"-hästar.
Angående min häst så var hon som finast i ridningen precis innan hältutredningarna, men det var ju ändå något som inte stämde vilket fick oss att åka med henne till kliniken. Då hade vi haft henne i sex månader och förmodligen var hon halt även hos förra ägaren. Så är hon frisk från hältorna så borde hon ju vara teoretiskt vara bättre än under den tid jag hade red henne, innan hältorna upptäcktes, så resonerar jag... men jag kanske är totalt är ute o cyklar

Promenadridning är ju en sak, medan träning är väl helt annat. Det finns ju en orsak till varför hästen dömdes ut från början, och förmodligen för att den inte klarade av att ridas och tränas i dåvarande utsträckning.

Varför börjar ni inte med att sätta igång henne långsamt och försiktigt utan hältutredning och var uppmärksam på hur hon reagerar. Om hon visar samma hälta (besvär) igen när hon är igång, åk då in till den kliniken där ni har varit förut och där de har gamla journaler och ev röntgenplåtar. då kan de ju där se om läget har förbättrats eller försämrats och sedan kan ni ta beslut på det.

Om ni gör en utredning nu, efter ett års vila, så kanske hon visar sig frisk, men blir dålig igen så fort ni börjar rida.

För övrigt kan en hältutredning kosta allt från 2 - 3 000 och uppåt, beroende på hur mycket utredning som behöver göras, ev röntgen, ev behandling etc. Om det är en vanlig besiktning du menar så kan det väl kosta cirka 2- 3 000 (utan röntgen).

En hälutredning med allt vad det innebär, böjprov högt och lågt, longering ev bedövningar, röntgen och ev behandlingar kan dra iväg till stora summor. Jag var in med en 3-åring som vrickat sig och det kostade nästan 8000 kr för ett besök:crazy:

En triangelmärkt häst är utförsäkrad för ex. hältor på ett visst ben och då gäller ingen försäkring på det benet inte ens om den blir utdömd till slakt...

Det är risken med att köpa T-märkta hästar, är det ett sto så kan man ju använda henne till avel om hon inte är utdömd pga hållbarhets problem, då kan dessa vara ärftliga och då bör man överväga att inte avla på henne.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sökt i gamla trådar, men inte riktigt funnit de svar jag söker... Jag är intresserad av att köpa en häst som är triangelmärkt...
2
Svar
22
· Visningar
7 306
Senast: Lydia
·
P
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra med min häst, jag vet inte om hon fortfarande är halt eller har ont någonstans.. Hon blev triangelmärkt i...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama