Haltövningar

A

Angif

Jag undrar om det är någon som har några bra tips på övningar för att göra halt? Det kanske låter konstigt men kommandot går liksom inte in hos min shettisdam. :mad:
Karamell är liksom många andra små ponnyer bestämd i sina åsikter och att göra halt kan mycket väl gå kanon likväl som det inte fungerar alls. I början vid longering (för det mesta under resten av passen med men inte alltid) kan hon utan problem sakta in och göra kanonfina halter, samma sak gäller vid tömkörning och körning. Men senare (eller i början de dagar då det inte fungerar alls) har hon helt glömt bort vad halt är för något.

Använder alltid haaaalt som kommando. Om det inte fungerar blir det hooo haaalt. Eftersom det fungerar bra i de flesta fall är det så otroligt frustrerande de gånger hon inte alls tar in det. Trav och galoppkommandon samt smackningar för ökningar fungerar alltid. Sakta av/skritt fungerar i stort sett alltid det med. Men halten vill sig verkligen inte.

Jag tränar haltkommandon hela tiden, vi stannar alltid många gånger vid promenader (använder givetvis kommandot då med), vid in/ut från hage, longering, körning osv (beröm när hon stannar), alltid är det samma haaalt och det hjälper inte. Om hon inte stannar på enbart kommando kramar jag grimskaft/töm och då stannar hon oftast vid dessa tillfällen. Vid longering de gånger hon inte stannar blir det mindre och mindre volt med upprepat haltkommando tills det slutligen blir halt på riktigt. En sak som däremot alltid brukar fungera är om jag stannar, då stannar hon med. Men det fungerar ju inte när man har vagn på. Med vagn stannar hon (alltid) för halt+kramning i tömmen men jag vill ju att hon skall kunna stanna för enbart röstkommando.

Att rygga har innan också krävt att jag kramar i tömmen men det går bättre och bättre att hon regagerar på att jag enbart säger "backa". Detta kommando har hon tagit in snabbt och hon är otroligt lättlärd med allt förutom halt. Hon tar verkligen inte in det och man blir ju alltmer uppgiven eftersom hon "kan" det bra 80% av gångerna.:crazy:

Tacksam för hjälp :confused:

Sv: Haltövningar

Tycker du ska byta kommando och använda det starkare ordet ptroo. Det är tydligt och kan aldrig misstolkas, dessutom är det det kommandot de flesta använder.

Vid tömkörning och körning med vagn så har du din töm. Begär ptroo, ta i tömmen. Stannar hon inte så backa henne. Kommandot ska tydligt visa vad du vill.
Seg-dra aldrig, hon ska stanna utan att dra i bettet. Ett snabbt ryck hellre.
Begär även snabbt fram igen så det blir lite tempo och krav på henne, när hon verkligen har förstått ordet ptroo. Det brukar ta några tömkörningspass.

Du har baksele? Broms på vagnen?

Longerar gör jag aldrig och ärligt ger det ingenting, så där har jag inga tips. Jag släpper mina hästar lösa i paddocken och tränar ledarskap på det viset. Oftast stannar de på ptroo då med, men jag kräver inte det. Då vill jag bara de ska vara trygga och komma till mig när jag vill. Använder löslongering som uppvärmning innan tömkörning. Då får jag ett hum om dagsformen hos hästen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Körning Stötte igår på ett nytt problem, hästen min som i vanliga fall kan stå helt stilla när jag ber henne skulle absolut inte stå still. Hon...
Svar
6
· Visningar
1 577
Senast: Fille
·
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 980
Senast: Sryoqwe
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat